Onduidelijkheid mbt aansluiting kabelboom 13 polige trekhaakstekker

Best formumleden,

ik ben Edwin uit Enschede en sinds eind april ben ik in het bezit van een Skoda Octavia 1.6TDI uit 2012. Om de aanstaande vakantie met vouwwagen mogelijk te maken heb ik afgelopen weekend zelf een (via internet aangeschafte) trekhaak gemonteerd met 13 polige kabelset (zie bijlage).

Een en ander is voorspoedig gedaan mede door het speurwerk op o.a dit forum over hoe bumpers en bepaalde interieurdelen moeten worden gedemonteerd! Dank daarvoor!

Er is echter 1 punt waar ik ben vastgelopen en ik hoop dat iemand met meer inzicht in deze materie mij verder kan helpen:
De kabelset is voor zover ik kan achterhalen van het merk "AC" en de montagehandleiding is bijgesloten.
Waar het misgaat is bij stap 55 en 56 van de montagehandleiding.

Het lukt mij om de rode kabel aan te sluiten en via het in het schema van pagina 5 (onderste figuur) weergegeven rode kabeltje aan te sluiten en af te zekeren met een 15A zekering.

Wat ik in de figuur niet snap is wat ik met het blauw-zwarte kabeltje moet doen. De instructie geeft aan op positie 8 in de zekeringenkast te monteren, maar de andere zijde van waar de zekering (5A) uitkomt is leeg. Er wordt dus geen verbinding gelegd.
Wat mij tevens opvalt is dat in mijn auto positie 8 op een andere plek zit dan waar in figuur 55/56 de blauw/zwarte kabel zit.
Wat niet zichtbaar is op de foto bij 55, maar wel op blz 5 is dat er aan de kabel waar (55-56) bij staat een stekkertje zit. Ik vermoed dat hier wat nee gedaan had moeten worden, maar ik ben het spoor bijster.

Is er iemand die tips heeft? Waar is de kabel uberhaupt voor bedoeld?

Overigens werkt de verlichting van de fietsendrager wel en heb ik geen storingen in de display. Heb alleen nog niet via VAG-COM de trekhaak aangemeld. Wil mij niet bij een garage melden met een verkeerd aangesloten kabeltje ;)

Alvast dank voor jullie tips.

Groet, Edwin
 

Bijlagen

  • montagehandleiding 13 polige kabelset deel 1.pdf
    1,6 MB · Weergaven: 69
  • montagehandleiding 13 polige kabelset deel 2.pdf
    1,8 MB · Weergaven: 57
Wellicht wel. De set is echter afkomstig uit Duitsland. Kan me aardig redden in het Duits, maar voel me nog niet helemaal vertrouwd om als eerste optie allerlei technische vragen in het Duits te gaan stellen ;)
Vond het interessant om te zien of met de gedeelde kennis op dit forum een oplossing te vinden is.
 

andrehj

Forumguru
Wat je kunt doen is de elektro-installatiehandleidingen van andere fabrikanten (bijv. Westfalia, ECS-Electronics, Jaeger, Thule) downloaden om te kijken hoe zij het aansluiten. Dan wordt vaak een hele hoop duidelijk.
 

Jewepe

Forumguru
Hier is de ECS-handleiding
 

Bijlagen

  • Octavia Montagehandleiding trekhaak.pdf
    1,6 MB · Weergaven: 59
Goed punt. Ik heb deze actie voor het weekend al uitgevoerd en alleen van ECS een zinvolle beschrijving gevonden. Helaas zijn de kleuren in de kabelboom niet gestandaardiseerd en is er bij ECS sprake van een gele kabel die ook in positie 8 van de zekeringenkast moet.

Ik heb net nog even in de auto gekeken en ben wat aan het redeneren geweest.
Graag jullie reactie of ik denkfouten maak:
- gezien het feit dat er met 5A wordt afgezekerd lijkt het logisch dat er 12 volt op de kabel moet staan
- Foto van het schema op de deksel van de zekeringenkast laat zien dat op positie 19 een trekhaaksymbool staat. Bij 19 blijkt een 12V aansluiting te zitten die geschakeld is via het contact (nagemeten met multimeter).
- Positie 19 is nog niet in gebruik (zie foto)
Wat gaat er mis als ik (gesteld dat ik het draadje nog los krijg uit 8, eerste poging mislukt) deze inprik in 19 en op die manier dus 12V op de aansluiting zet?
 

Bijlagen

  • Deksel zekeringenkast.jpg
    Deksel zekeringenkast.jpg
    29,1 KB · Weergaven: 30
  • Zekeringen Skoda.jpg
    Zekeringen Skoda.jpg
    67,7 KB · Weergaven: 28
Dank voor de moeite Jewepe! Had de Duitse versie van de handleiding gevonden, maar zoals net gemeld verschillen de kleuren. Het is mij nog niet helemaal helder of dit een geschakelde 12V aansluiting naar de aanhanger is. Set van ECS verschilt inzoverre van de mijne dat hier ook de permanente 12V al is meegenomen. Bij die van mij is dat optioneel... Altijd prettig om te ontdekken dat je een 13 polige stekker koopt waarbij het aansluiten van een deel van de polen optioneel is.. :sterretjes:
 

Jewepe

Forumguru
Ik wil je niet in verwarring brengen, maar volgens mij moet op een 13-polige stekker(doos) een permanente plus worden aangesloten i.v.m. caravan gebruik (de koelkast moet het blijven doen :jaja:). Ook een andere redenatie: kijk eens op welke pin in de stekkerdoos de betreffende draad zit en kijk of je ergens het aansluitschema van de stekkerdoos kan vinden.
 
Snap ik. Ik heb alleen in de handleiding van mijn set (op de pagina's die ik niet heb gemaild i.v.m. bestandsgrootte) de bestelnummers voor de permanente 12V voor koelkast etc gevonden. Nou is dat voor mij niet relevant want ik heb voorlopig geen caravan en dus ook geen permanente plus nodig, maar vond het een beetje misleiding.

Heb naar het aansluitschema gekeken, maar kom geen blauw-zwarte draad tegen. Wel een gele, welke de geschakelde + is. Combinatie van beide handleidingen leidt mij tot de conclusie dat het bijna niet anders dan geschakelde + kan zijn, maar ben graag zeker voordat ik de zaak sloop. Helaas wordt in de ene handleiding afgezekerd met 5 A en bij de andere met 15A..

Lang leve standaardisatie:(
 

andrehj

Forumguru
@
Bij 19 blijkt een 12V aansluiting te zitten die geschakeld is via het contact (nagemeten met multimeter).
- Positie 19 is nog niet in gebruik (zie foto)
Wat gaat er mis als ik (gesteld dat ik het draadje nog los krijg uit 8, eerste poging mislukt) deze inprik in 19 en op die manier dus 12V op de aansluiting zet?

Ik wilde nog zeggen dat je moest checken of die positie geschakeld is via het contact, want dat is wat dit laatste draadje doet (de andere drie zijn constante +), maar dat had je zelf al geconstateerd. Daarom is het 99% zeker dat die pin 19 de juiste is.
Om het contactje er weer uit te krijgen heb je volgens mij een speciaal tooltje nodig die de weerhaakjes even wegdrukt. Misschien lukt dat wel met een klein schroevendraaiertje.
Even prutsen, en anders even langs een VAG dealer, die heeft daar vast wel een speciaal tooltje voor.

Suc6
 

EdK

Forumguru
Pennetje loshalen ( weerhaakjes indrukken ) wil vaak ook lukken met een paperclip door die in een U-vorm te verbuigen en dan voorzichtig haakjes indrukken en met beleid aan de draad trekken.
 
Update van de situatie: Ik heb gisteravond toch maar een mailtje gestuurd naar de leverancier met een aantal foto's en mijn analyse zoals eerder in dit topic geschreven.

Vanmorgen voor 10u had ik een berichtje van de Duitse "Techniker" die mij bevestigde dat op de blauw-zwarte kabel inderdaad +12V geschakeld moet komen te staan. Hij gaf aan dat er wel vaker sprake was van andere posities in de zekeringenkast dan in handleidingen beschreven.

Omdat ik aan heb gegeven dat ik zeer waarschijnlijk de connector heb beschadigd deelde meneer mij mee dat hij ook direct een nieuwe connector op de post heeft gedaan. Nette service!

Nu komend weekend nog een uurtje prutsen en dan hoop ik het definitief voor elkaar te hebben (m.u.v. vrijschakelen in de software).

Langs deze weg dank voor jullie suggesties en meedenken!
 
Bovenaan Onderaan