Ongelijke rijhoogte links/rechtsachter

pieter jan

Actief lid
bij onbeladen koffer meet ik een verschil van 7mm tssn links en rechtsachter. Links 345mm tssn wielkas en midden velg, rechts 352mm. Wel met eibach sportline veren. Kan dit aan de veren liggen of aan de montage?

ertromp

Forumguru
bij onbeladen koffer meet ik een verschil van 7mm tssn links en rechtsachter. Links 345mm tssn wielkas en midden velg, rechts 352mm. Wel met eibach sportline veren. Kan dit aan de veren liggen of aan de montage?
Of aan het meten.
7mm klinkt me nog niet schrikbarend want er zal ook een stuk meetfout zijn als je er met een rolmaat langsgaat

Skoda-MAN

Forumguru
Staat de auto waterpas, is de tank vol of half vol en Auto niet op waterpas ondergrond, geen verschil in belading (kinderzitje, gereedschap, vloeistoffen ) vanaf de straat meten (let op gelijke bandenspanning)
Er is geen auto die 100% recht staat overigens, tolerantie van een millimeter of 5 zijn normaal en als alleen de bestuurder er in zit is het nog meer :rockon:

andrehj

Forumguru
Meestal ligt zoiets aan de ondergrond. Om dat te checken moet je je auto een kwartslag draaien (niet een halve slag!). En nogmaals meten. Als het meest ingeveerde wiel zich dan van links naar rechts verplaatst, was het dus de ondergrond.

Overigens: De huidige auto's zijn best torsiestijf. Als je op een perfect vlakke plaats een aan de achterzijde een verschil van 7mm meet, zou je dat aan de voorzijde ook moeten meten, maar dan omgekeerd. Wat heb je daar gemeten?

Canon-Eye

Forumguru
Meestal ligt zoiets aan de ondergrond.
Precies. Eigenlijk moet je meten op een strakke beton- of asfaltvloer die goed waterpas ligt.
Houd een waterpas tegen het hoogste punt van de spatbordrand*) en meet vanaf het wegdek tot de bovenkant van die waterpas.

*) Let daarbij op eventuele kunststof afwerkranden - die kunnen ook nog voor een paar mm. "montageverschil" zorgen.

Antera

Donateur
Er zit altijd wel iets verschil in daar ontkom je niet aan. Maar zoals hierboven al eengegeven is kan het ook de afwijkingen in de carroserie aanwezig zijn

Bovenaan Onderaan