Ongevraagd APK doen tijdens beurt?

Wilko

Senior Member
Het gebeurde de afgelopen week voor de tweede keer: Ik breng de auto weg voor een 30K km beurt, en tot mijn stomme verbazing wordt er ongevraagd een APK gedaan.

Ik ben de vorige keer al heel erg duidelijk geweest en heb toen aangegeven dat ik het daar niet mee eens ben, en nu, drie jaar later, flikken ze het (bij dezelfde dealer) nog een keer. "Het was immers zo dat de werkzaamheden en de APK elkaar overlappen."

Daar heb ik niks mee te maken: Die APK hoefde pas in April 2014 te gebeuren en ik heb er niet om gevraagd. Dat betekent de volgende keer ook weer onnodig vier maanden eerder al een APK moeten doen. Daarnaast is de maand december voor ons de drukste maand van het jaar. Geen zin om de volgende keren elke keer weer in die maand een APK te moeten plannen. Tot slot had ik nog een gratis APK tegoed bij een andere dealer.

Ik heb even flink geprotesteerd bij de dealer, en buiten (wederom) verontschuldigingen de belofte gekregen dat dit niet nog een keer zal gebeuren. Ik hoop het inderdaad niet, want dan zijn ze minimaal een klant kwijt.

Tot slot zie ik net in het onderhoudsboekje dat de volgende beurt bij 168K km *of* uiterlijk december 2014 moet gebeuren. Daar klopt natuurlijk ook niks van: dat is 30K km of 2 jaar, niet al na 1 jaar. Dat is ook al de tweede keer dat dit bewust verkeerd ingevuld wordt door deze dealer! De vorige keer was het excuus dat ze het wenselijk vonden dat de auto elk jaar een beurt kreeg. Waarom kan het dan volgens de fabrikant elke 2 jaar?

Wie weet of dit gevolgen heeft voor de geldigheid van de Skoda Mobiliteitsgarantie?

Ik za na terugkomt van onze vakantie naar de dealer terug gaan en vragen hoe ze dat op gaan lossen.
Mijn vertrouwen in deze dealer, waar ik tien jaar klant ben en waar ik lang positief over ben geweest, gaat nu wel erg hard achteruit.

Cordoba

Forumguru
Wilko, het is maar net hoe je het bekijkt: anders had je uiterlijk in april een APK moeten laten doen, nu heb je 8 maanden extra respijt. Als je het komende jaar (op basis van km's) weer een aan een beurt toe bent (de auto dan), dan kun je de APK opnieuw gewoon meepakken.

Dat men bewust een termijn van 1 jaar invult, i.p.v. 2 jaar is op zijn zachtst gezegd niet bepaald netjes, zeker als men hierin blijft volharden.

turboturbo

Forumguru
Moet bij jouw auto de APK elk jaar? Ik wacht er ook altijd zo lang mogelijk mee, of tenminste 2 maanden voor verloop datum; de oorspronkelijke datum blijft dan gehandhaafd. En dan kan je weer 14 maanden mee :jaja:

Cordoba

Forumguru
Nieuwe auto's krijgen 1e APK vóór de 4e verjaardag, en ik dacht vanaf 8 jaar elk jaar (of is dat vanaf 6 jaar?).

turboturbo

Forumguru
Nee, wel met korting (25,-) bij eender welke onderhoudsvergoeding (grote of kleine) Die je ook krijgt als je verrassend Skoda lid bent, dacht ik.

Bij een lokale universele garage betaalde ik vorig jaar bv 35,- voor de APK.

leo442

Forumguru
Nieuwe auto's krijgen 1e APK vóór de 4e verjaardag, en ik dacht vanaf 8 jaar elk jaar (of is dat vanaf 6 jaar?).

De intervallen zijn:

Apk interval
APK Interval
Keuringsfrequenties vanaf 1 januari 2008
Drie of vier jaar (zie tabel hieronder) nadat een personenauto of lichte bedrijfsauto voor het eerst op de weg is toegelaten, is deze keuringsplichtig. Dit is afhankelijk van het soort brandstof.

Personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen tot 3500 kgBrandstofWanneer keuren?
Datum eerste toelating na
1 januari 2005Benzine en/of elektromotorEerste APK na 4 jaar, daarna twee keer na 2 jaar, daarna elk jaar
Diesel, gas of anders (evt. in combinatie met elektrisch)Eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar
Datum eerste toelating vóór 1 januari 2005AlleEerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar
Voertuig 30 jaar of ouderAlleEens per 2 jaar APK
Keuren tot twee maanden vooraf
U kunt uw voertuig tot twee maanden vóór de eerstvolgende APK-vervaldatum laten keuren. De oude vervaldatum wordt dan, afhankelijk van de geldende keuringsfrequentie, met 1 of 2 jaar verlengd. Laat u uw voertuig meer dan twee maanden vóór de APK-vervaldatum keuren, dan krijgt uw voertuig een nieuwe APK-vervaldatum. De vervaldatum van de APK-keuring van uw auto kunt u vinden via de website van de RDW.

Noord26

Forumguru
Nee, wel met korting (25,-) bij eender welke onderhoudsvergoeding (grote of kleine) Die je ook krijgt als je verrassend Skoda lid bent, dacht ik.

Bij een lokale universele garage betaalde ik vorig jaar bv 35,- voor de APK.

Bij onze laatste beurt was de APK gewoon gratis mee genomen icm de grote beurt.

EdK

Forumguru
Ongevraagd iets doen is geen euries vangen voor de dealer, echt dan gebeurt het geen tweede maal hoor.
En te kennen geven dat je het ten zeerste waardeerd dat hij dingen gratis doet.
Met beetje massel besteld hij volgende keer alvast je nieuwe skoda met full options die je dan krijgt bij de 60K beurt.

leo442

Forumguru
Nee, gratis. Zo stond het ook vermeld op de factuur. APK icm groot onderhoud: GRATIS.

Klopt, de periodieke CONTROLE is gratis. Maar in bijna 100% van de gevallen worden de afmeldkosten in rekening gebracht, want de dealer mag deze ook afdragen aan de RDW.

Gratis APK en gratis pechhulp
Laat de APK samenlopen met de onderhoudsbeurt van de auto. Het scheelt tijd én geld. Bij een grote beurt, longlife beurt of jaarbeurt is de APK namelijk gratis (exclusief afmeldkosten en milieumeting) en heeft u ook nog eens recht op gratis pechhulp in bijna heel Europa.

Noord26

Forumguru
@leo442: ik weet wat de voorwaarden zijn. En ik weet ook wat de factuur en bijkomende kosten (je hier vermeldde afmeldkosten, etc.) waren; €0,-

Zal wel per dealer en service verschillen. Denk niet dat ze moeilijk over doen als je rondom nieuwe remblokken laat monteren. ;)

leo442

Forumguru
@leo442: ik weet wat de voorwaarden zijn. En ik weet ook wat de factuur en bijkomende kosten (je hier vermeldde afmeldkosten, etc.) waren; €0,-

Zal wel per dealer en service verschillen. Denk niet dat ze moeilijk over doen als je rondom nieuwe remblokken laat monteren. ;)

Dat zal dan inderdaad er nog wel aan verdient zitten! :D

turboturbo

Forumguru
Ik heb het (zelfs) bij onderhoudsfacturen van boven de 500,- euro nog niet mee mogen maken, een gratis APK :)
Edit: (Bij Skoda dealers)

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Is gewoon per garage/organisatie verschillend.

@leo442 bedankt dat je even de volledige tekst (afkomstig van RDW?) hebt geplaatst over wanneer een auto gekeurd moet worden, maar het stuk van de auto's van vóór 2005 (en niet ouder dan 30 jaar) had je kunnen schrappen: volgens mijn grote rekenwonder zijn die allemaal 8 jaar oud, dus tot hun 30e jaar elk jaar een APK.

leo442

Forumguru
Is gewoon per garage/organisatie verschillend.

@leo442 bedankt dat je even de volledige tekst (afkomstig van RDW?) hebt geplaatst over wanneer een auto gekeurd moet worden, maar het stuk van de auto's van vóór 2005 (en niet ouder dan 30 jaar) had je kunnen schrappen: volgens mijn grote rekenwonder zijn die allemaal 8 jaar oud, dus tot hun 30e jaar elk jaar een APK.

Ja, tekst heb ik overgenomen van een skoda dealer site. En inderdaad de auto's tot 30 jaar dan elk jaar een apk, goed gezien met je rekenwonder:thumbsup::thumbsup:.

P.s. Hierbij de complete RDW lijst.

In deze tabel vindt u overzichtelijk aangegeven hoe vaak welk voertuig voor de APK gekeurd moet worden.

Voertuigsoort Datum eerste toelatingBrandstofsoortWanneer keuren?
Personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s (onder de 3.500 kg)Na 1 januari 2005Benzine en/of elektromotorEerste APK na 4 jaar, daarna twee keer na 2 jaar, daarna elk jaar
Na 1 januari 2005Diesel, gas of anders (evt.in combinatie met elektrisch)Eerste APK na 3 jaar, daarna elke jaar
Vóór 1 januari 2005 Alle soorten Eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar
Voertuig 30 jaar of ouder Alle soorten Eens per 2 jaar
Vóór 1 januari 1960Alle soorten Geen APK-plicht
Zware voertuigen (boven de 3.500 kg) Na 1 januari 1960Alle soorten Elk jaar APK
Vóór 1 januari 1960 Alle soorten Geen APK-plicht
Bijzondere voertuigen (taxi, ambulance, bus, vervoer gevaarlijke stoffen) Alle toelatingsdataAlle soorten Elk jaar APK

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan