Onnauwkeurige stuurinrichting

pposen

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb sinds één maand een Skoda Fabia 1.9TDi ambiente.
Algemeen gezien ben ik zeer tevreden over mijn aankoop, op één aspect na.
De stuurinricht voelt zeer onnauwkeurig aan wanneer het tempo verhoogt.
Ik durf nogal eens wat sportiever te rijden als er weinig andere wagens op de baan zijn.

Op de autostrade vanaf 135km/h begint de stuurinrichting erg onnauwkeurig aan te voelen, zeker als er een beetje zijwind staat.
Ik moet dan continu kleine stuurcorrecties doen.

Als ik een lange bocht neem aan een enthousiaste snelheid moet ik meermaals de richting van de wagen bijsturen.
Het is niet zo dat ik zo snel ga dat de banden grip verliezen.
De stuurinrichting geeft mij geen enkel gevoel wat er vanonder gebeurt en ik moet continu de richting corrigeren.

Heeft er nog iemand dit probleem?

Ik vrees dat dit eigen is aan een klein wagentje met een vrij soepele ophanging en een te sterk bekrachtigd stuur.
Ik twijfel om ermee naar de garage te gaan maar ik vrees dat deze hier weinig aan kunnen doen of het enkel maar erger maken.

Tijdens een testrit met een andere Fabia kreeg ik trouwens een gelijkaardige indruk, alleen kan ik niet bevestigen of het probleem hier ook zo uitgesproken was (nooit echt doorgeduwd).

Dit defect vormt geen probleem om van punt A naar punt B te geraken, maar vermindert het "Freude am fahren" beduidend!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!!

PS: onze vorige wagen, een Ford Fiesta 1.25 van 1998 had een veel stabieler stuur.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik had al eerder gelezen over een nieuwe elektro-hydraulische stuurbekrachtiging die wat indirect/afstandelijk aanvoelde.

De Fiesta (ook gereden) heeft een ander systeem naar ik weet, standaard hydraulische stuurbekrachtiging.

De Fabia is nog géén "Drive By Wire" als ik me niet vergis.
 

higgy

Forumguru
Bij mijn weten is de mate van stuurbekrachtiging met de VAS-kast van de dealer in te stellen. Overleg eens met hem en laat je stuurbekrachtiging door hem anders instellen.
 
Mijn Fabia staat op dit moment bij de dealer voor een afwijkende stuurinrichting. Op de snelweg had ik een afwijking naar rechts. Ben erg benieuwd hoe ie straks weer rijd. Ik had dit probleem ook wel een beetje wat je beschrijft. Echt vervelend is het niet maar het is wat irritant.
 

pposen

Nieuw lid
Mijn Fabia staat op dit moment bij de dealer voor een afwijkende stuurinrichting. Op de snelweg had ik een afwijking naar rechts. Ben erg benieuwd hoe ie straks weer rijd. Ik had dit probleem ook wel een beetje wat je beschrijft. Echt vervelend is het niet maar het is wat irritant.

Mijn vriendin beschreef hetzelfde fenomeen als u. Namelijk dat de auto soms een beetje naar rechts trok. Misschien is het dus een gelijkaardig defect. Ik heb nog niets gemerkt van een afwijking naar rechts of links.
 
Mijn vriendin beschreef hetzelfde fenomeen als u. Namelijk dat de auto soms een beetje naar rechts trok. Misschien is het dus een gelijkaardig defect.

Dat zou zeer zeker kunnen. Ben wel toen ik de auto net een weekje had over een baksteen gereden met 70 km/h maar het lijkt mij dat de F2 hier wel tegen moet kunnen, of ik zie dit verkeerd.
 

Gieliovd

Forumguru
Als een auto een klap krijgt aan één kant dan kan zomaar de stuurinrichting een beetje ontzet zijn waardoor de auto naar één kant trekt.

Gewoon naar de dealer en vragen hoe en wat.

Het gebeurt wel vaker dat auto's naderhand nog gericht moeten worden neem ik aan, als de mechaniek een beetje gezet is.

Indirect stuurgedrag en trekken naar een kant (verkeerd sporen) is een heel ander probleem.
 

pposen

Nieuw lid
Als een auto een klap krijgt aan één kant dan kan zomaar de stuurinrichting een beetje ontzet zijn waardoor de auto naar één kant trekt.

Gewoon naar de dealer en vragen hoe en wat.

Het gebeurt wel vaker dat auto's naderhand nog gericht moeten worden neem ik aan, als de mechaniek een beetje gezet is.

Indirect stuurgedrag en trekken naar een kant (verkeerd sporen) is een heel ander probleem.

De auto heeft nog maar 2000km en we zijn nergens op of tegen gereden dus ik denk niet dat het daaraan ligt.
Mijn vriendin zei me dat de auto naar één kant trekt.
Ik heb dit net nog even getest en heb er niets van gemerkt.

Voor mij gaat het dus over het indirect stuurgedrag.
De sterkte van de stuurbekrachtiging kan wel bijgesteld worden denk ik maar de ratio van het stuur bij mijn weten niet?
De sterkte van de stuurbekrachtiging zou moeten afnemen als de snelheid stijgt, ik denk dat dit onvoldoende gebeurt.
 

higgy

Forumguru
[moderatorbreak]Zoals PPosen terecht opmerkt: laten we indirect stuurgedrag niet verwarren met het trekken naar één kant. Da's een heel ander probleem. Hier dus alleen nog verder aub over indirect stuurgedrag.[/moderatorbreak]
 

Gieliovd

Forumguru
[moderatorbreak]Zoals PPosen terecht opmerkt: laten we indirect stuurgedrag niet verwarren met het trekken naar één kant. Da's een heel ander probleem. Hier dus alleen nog verder aub over indirect stuurgedrag.[/moderatorbreak]
Dat zeg ik! Gamma! Krijgt de TS weer alle roem :1819:

Zoals je zegt is het puur de indirectheid van de techniek. Ik zou even gaan praten met de dealer.
 

fabtdi

Lid
Probleem met de vage besturing komt mij ook bekend voor. Volgens mij is het sterk afhankelijk van de hoeveelheid zijwind. Bij sterke zijwind hou ik het bij hooguit 140 - 150 echt voor gezien. Sturen wordt dan wel heel erg licht en de rechtuit stabiliteit neemt drastisch af. In mindere mate treed dit ook op bij wind in de rug. Bij wind vol tegen vindt ik de stabiliteit ook bij volgas ( > 200 op de teller en op de GPS) nog vrij goed te doen. Ik rij dan wel met twee handen aan het stuur (normaal meestal maar 1).
Ik heb voorheen in een volvo V70 gereden die hetzelfde fenomeen in zeer lichte mate vertoonde en in diverse mercedes C-klasse's die ook bij snelheden boven de 230 nog als een blok op de weg lagen. Ik denk dat de aerodinamica in combinatie met de "simpeler" wielophanging van de fabia hier mede de oorzaak van zijn.

Bij Nederlandse snelheden, dus maximaal 120, valt mij de wegligging erg mee. Met een beetje extra gas kun je verrassend snel door de bochten.

Ik ga de dealer wel vragen of de stuurbekrachtiging minder sterk kan worden. Zou volgens mij het gevoel bij hoge snelheden kunnen verbeteren.
 

pposen

Nieuw lid
Ik heb hem gisteren binnen gedaan bij de garage. Het probleem was blijkbaar de luchtdruk van de voorbanden die veel te hoog was (2,6 bar ipv 2,1 bar). Het verschil is opmerkelijk! Ik ben wel verbaast dat ze deze zo uitleverden aan mij. Normaalgezien moeten ze de vloeistoffen en de bandendruk toch even nazien.

Soit, het is nu gecorrigeerd. Alleszins bedankt voor jullie reacties!!

Ik ben wel verbaasd dat je 200km/h uit je Skoda Fabia haalde, zeker als dit op de gps was. 200 op de gps is toch iets van een 210 op de teller? Ik heb es een Polo 1.9TDI gehad van het werk en daar haalde ik maar net 190km/h op de teller.
 

Gieliovd

Forumguru
Dat is verrassend dat het zo'n verschil maakt!

Dat je dit gevolg kunt krijgen was me niet onbekend, maar dat het 0,5 bar was dat er al voor zorgti is fascinerend.
 

Desperado

Forumguru
Als je normaal op 2.1 zit, wat al aardig veel druk is kan ik best voorstellen dat een halve bar meer problemen geeft.
Daar waar bij 2.1 het gehele loopvlak netjes de weg raakt kan dat bij 2.6 al wel een heel stuk minder zijn denk ik
 

Wallie

Lid
Mijne haalt net 200 op de teller (190 op de gps), dus 't moet kunnen ;)

Wat die druk betreft: 't hangt ook erg van het merk banden af, mijn vorige, Pirellies kon je makkelijk met 2,8 voor rondrijden, reed hij erg strak door, maar nu met Bridgestone's moet ik er ook netjes 2,2 indoen. Bij 2,8 stuitert ie alle kanten op op de snelweg.
 

fabtdi

Lid
Hmm.. zal ook maar eens naar de bandenspanning gaan kijken, zou best wel eens aan de hoge kant kunnen zijn.

De snelheidsmeter in mijn auto is erg nauwkeurig, veel nauwkeuriger dan ik had verwacht. Afwijking bij 80 maar zo'n 2 kilometer, bij 120 ongeveer 3 kilometer.
Bij iets meer dan 200 op de GPS schat ik de afwijking op een kilometertje of 6. Heb dit niet exact bekeken want de weg vond ik belangrijker.

Overigens is wel bekend dat de 1.9 TDI royaal harder lopen dan opgegeven. 2 collega's met octavia tdi's halen ook makkelijk de 200 terwijl een top van rond de 190 wrodt opgegeven. Zelde met de verschillende golfjes en een passat
 

higgy

Forumguru
Dit draadje herinnerde me eraan dat mijn banden nog op vakantiedruk stonden (5 man en fikse bagage). Gisteren even op normale druk (1 te dikke bestuurder ;) en geen bagage) gezet. Flink verschil in weggedraag: veel beter!
 

LenK

Forumguru
Lagere spanning = beter weggedrag?
Vering wel maar besturing lijkt me toch strakker bij hardere banden.
Tenzij schokdempers het af laten weten want dan stuiter je de bocht uit bij een slechter wegdek.
 
Bovenaan Onderaan