Onnodig terugschakelen DSG 6

Hoi allemaal,

Ik rij nu twee weken met mijn 2.0 TDI met dsg bak en er is mij opgevallen dat als ik in de 6e versnelling rij en ik geef gas dan schakelt de bak terug.
Maar met deze motor zou je toch zeggen dat ie dat gemakkelijk moet kunnen en gewoon in de 6e versnelling ook moet versnellen als je 100 rijd en dan gas.

Gr John.
 

JeSko

Forumguru
Hangt van je dosering af, "veel" gas dan schakelt hij terug om in zijn optimale koppelcurve te kunnen draaien. Je DSG doet het normaal niet als je maar een beetje gas bij geeft.
 

eriktv

Forumguru

Precies daar zit het ‘m in. Ik rijd nu zes jaar met een 2.0TDI DSG-6 en mijn rechtervoet en DSG-bak zijn zo met elkaar vergroeid dat ik hem exact laat schakelen zoals ik zelf ook zou doen. Komt vanzelf dus! En liever een keer te vaak terugschakelen dan te grote krachten op de koppeling/vliegwiel, dat zijn prijzige reparaties.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik rij nu al in totaliteit een 4 jaar automaat is en ik vind dat in een DSG het “regelen” van de bak in een DSG het moeilijkste/vervelenste. Heb DSG in de RS gereden, 9G-tronic in de Benz cabrio en nu DKG in de M2. De laatste twee laten zich veel gemakkelijker “regelen”. Bij mijn RS had ik ook altijd te veel gas en onnodig terugschakelen of te weinig gas en dan niet de gewenste versnelling krijgen. Op den duur stoorde ik mij daar enorm aan. Bij de andere automaten , amper “last” van. Iedereen is zo vol lof over een DSG maar persoonlijk vind ik dit de minste “aangename” automaat als je moet kiezen tussen die van de VAG-groep, Mercedes of BMW (andere heb ik nog niet gereden).
 

Canon-Eye

Forumguru
Niet-aangepaste DSG7 doet ook wat ik wil - is met een (subtiel-gevoelige) voet prima te regelen.
Doet in geen enkel opzicht onder voor de automaat in de Mercedes Sprinter 313 (buurtbus) - en andersom ook niet trouwens.
 

brepus13

Forumguru
En mijn niet aangepaste dsg7 past zich ook prima aan als er iets achter de auto hangt of als ik in de bergen rijdt. Zoals gezegd kun je met je gaspedaal en wat gevoel veel invloed uitoefenen.
 
Bedank voor jullie reacties,

Ik ben er nog niet uit wat ik nou beter vind, een dsg of de automaat van een Mercedes.
Het vergelijken is niet echt reëel denk ik
S klasse W126 300 turbodiesel uit 1981
300 turbodiesel W 123 uit 1983.
300 turbodiesel W 124 uit 1993
E 320 CDI 7 traps automaat uit 2008.
De drie oudere hadden een viertraps automaat.
Bij de eerste drie was het vrij eenvoudig je zette de bowdenkabel vat slapper en de auto schakelt later op.
Bij de 320 cdi kon je eenvoudig zelf opschakelen.

Ik denk dat het nog ff wennen is.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Gewoon een handbak nemen, doet altijd wat jij wil !
Geen gevoelig voetje nodig of een dure tuning van de bak...
Nee je ramt hem gewoon van zijn 1 naar zijn 2 tot de 5e of 6e versnelling....
Heerlijk gewoon, echt een aanrader !! :koffie:
 

SuperbIV

Senior Member
Hoi allemaal,

Ik rij nu twee weken met mijn 2.0 TDI met dsg bak en er is mij opgevallen dat als ik in de 6e versnelling rij en ik geef gas dan schakelt de bak terug.
Maar met deze motor zou je toch zeggen dat ie dat gemakkelijk moet kunnen en gewoon in de 6e versnelling ook moet versnellen als je 100 rijd en dan gas.

Gr John.
Ik reed hiervoor een Passat 2.0TDI en heb de motor en DSG laten tunen. Ook heb ik de bak nog een beetje naar eigen wens bij laten stellen; iets minder snel terugschakelen bij gas intrappen en iets minder snel opschakelen bij lage toeren. Daarna reed hij vele malen comfortabeler en minder nerveus. Als ik toch sneller terug wilde schakelen klikte ik m even in de manual.
 
Bovenaan Onderaan