Onnodige rammels O2 FL

Ik heb iets tegen onnodige rammels in onze dure auto's (zelfs al is het een leaseauto zoals in mijn geval). In mijn vorige zakelijke auto's zat het als volgt: Peugeot 307 SW na circa 40.000 km eerste gekraak aan portieren en dergelijke. Volkswagen Touran na pas circa 120.000 km eerste rammels van de vele klepjes van de vele opbergvakjes. Nou was dit bij VW eigenlijk allemaal prima in het ontwerp voorkomen door juist gebruik van materialen maar helaas waren ze bij het afdekklepje van de zekeringenkast in het dashboard vergeten hier iets aan te doen.

Nou hoor ik over het algemeen prima commentaren van jullie kant over het lekker stil zijn van onze geliefde O2, maar na bijna een maand gebruik van mijn nieuwe auto heb ik toch iets moeten aanpassen. Ik rijd in Zuid Oost Brabant regelmatig over klinkerwegen en dan wil het gordelslot van de passagiersstoel graag even de binnenbekleding van de B-stijl kussen. Dit geeft een onnodig gerammel. Bij (de niet leverende) dealer Goossens in Hapert dit even voorgelegd en ik kreeg direct een stukje schuimfolie van circa 8x8 cm mee om het probleem mee te verhelpen. Dit werkt overigens prima, ware het niet dat het stukje schuim grijs is en mijn binnenbekleding zwart, dus dit krijgt nog een vervolg om het helmaal in orde te maken.

Wat ik nou niet begrijp is dat er in mijn Touran een ontwerper zo slim is geweest en een lusje te laten stikken aan de veiligheidsriem ter hoogte van het gordelslot aan de kant van de B-stijl. Waarom oh waarom toch wordt dit eenvoudige maar sublieme stukje oplossing dan niet gebruikt door het hele VAG concern? Ik zeg alle veiligheidsriemen bij dezelfde fabrikant inkopen en laten voorzien van deze oplossing!

Zijn er nog mensen met rammels aan hun Octavia en vooral hoe hebben jullie dit opgelost?

Overigens is de auto verder ondanks de redelijk forse 16" banden inderdaad heerlijk stil (na mijn ingreepje).
 

MarcoO2

Forumguru
Kraakjes en rammeltjes zijn helaas het kenmerk van de Octavia, altijd al geweest. Desondanks ben ik erg tevreden over mijn auto. Alles doet het gewoon, terwijl ik ;m erg zwaar belast.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb hier een Touran 2.0 TDI van 2005 staan, net even gekeken, echter niet te ontdekken aan de gordels.......
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik had een probleempje in mei dit jaar, zie http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?p=117211#post117211
verder nergens last van zoals ik eigenlijk al had verwacht. En eigenlijk heeft deze O2 een luizeleventje bij mij, lekker lange stukken rijden. Prachtwagen dus en mijn volgende zal bijna hetzelfde zijn, alleen een Greenline vermoed ik. Met veel opties / accescoires zodat het rijden nog beter wordt, zie alle andere discussies over de Greenline !
 
Nou hoor ik over het algemeen prima commentaren van jullie kant over het lekker stil zijn van onze geliefde O2, maar na bijna een maand gebruik van mijn nieuwe auto heb ik toch iets moeten aanpassen. Ik rijd in Zuid Oost Brabant regelmatig over klinkerwegen en dan wil het gordelslot van de passagiersstoel graag even de binnenbekleding van de B-stijl kussen. Dit geeft een onnodig gerammel. Bij (de niet leverende) dealer Goossens in Hapert dit even voorgelegd en ik kreeg direct een stukje schuimfolie van circa 8x8 cm mee om het probleem mee te verhelpen. Dit werkt overigens prima, ware het niet dat het stukje schuim grijs is en mijn binnenbekleding zwart, dus dit krijgt nog een vervolg om het helmaal in orde te maken.

Wat je ook kunt doen, is de hoogteverstelling van de gordel helemaal omhoog schuiven. Dan is het probleem zelfs zonder schuimfolie opgelost, doordat de gordel minder speelruimte heeft. (Eigen ervaring: het werkt echt!)
 

MarcoO2

Forumguru
Hoe kom je dáár nu bij? Als het een kenmerk zou zijn dan moet ik er toch ook last van hebben? Niet dus! (Althans: nog niet, bij km stand van ca 45000.)
zoek maar eens op dit forum... ik heb al zoveel klachten langs zien komen die te maken hebben met kraakjes, piepjes, rammeltjes... en ken het probleem helaas ook uit eigen ervaring. Met name deurrubbers en ophangrubbers zijn bekende boosdoeners (vergeef me als ik niet het juiste woord gebruik). ;)
 

MarcoO2

Forumguru
ha ha ha... mocht het hier nog niet bekend zijn geweest, heb je daar nu verandering in gebracht! :D
 

VEEJAY

Forumguru
Ik heb ook last van het gordelprobleem. Had maar de gordel om de hoofsteun gehaald om van dat geklapper af te zijn. Ik zal proberen of de tips hier helpen..
 
Wat je ook kunt doen, is de hoogteverstelling van de gordel helemaal omhoog schuiven. Dan is het probleem zelfs zonder schuimfolie opgelost, doordat de gordel minder speelruimte heeft. (Eigen ervaring: het werkt echt!)
Als ik de gordelhoogte in de hoogste stand zet krijg ik ruzie met mijn vaste bijrijder, dat is nl. mijn vrouw en ze is niet al te lang. Vandaar dat de gordel bij de passagier altijd in de laagste stand staat..........
 

ericb

Actief lid
Bij mijn Touran zit er ook niets aan de gordel. Sterker, ik moet de achtergordels vastmaken alsof er pasagiers achterin zitten anders wordt ik gek van het geklapper van de gordel tegen de achterste deurspijlen. Voor de gordels van de derde zitrij hebben ze dan weer wel een mooie oplossing gemaakt, het kan dus wel.
Mijn Touran heeft zowieso veel meer rammeltjes en kraakjes dan mijn O2 en Fabia hadden.
 
Als ik de gordelhoogte in de hoogste stand zet krijg ik ruzie met mijn vaste bijrijder, dat is nl. mijn vrouw en ze is niet al te lang. Vandaar dat de gordel bij de passagier altijd in de laagste stand staat..........

Ik wil niet tussen bestuurder en bijrijder stoken, uiteraard, maar als de bijrijder er is, is de rammel er niet. Het aardige van een hoogteverstelling is dat-ie ook weer omlaag kan, toch? Ja, dat gaat niet automatisch, daar heb je gelijk in. Misschien iets voor de volgende face-lift (van de auto, bedoel ik)?
 

skodaboy

Forumguru
Na bijna 50.000 km's in de 02 te hebben gereden,rammelt of kraakt er eigenlijk niets...
het enige wat soms rammelt zijn sleutels in het vakje bovenop het daschbord op een slechte weg..of wel de jetons van de wasstraat die in de asbak liggen...;)
 
In mij vorige O2 van bouwjaar 2005 heb ik na 168.000Km niet een rammeltje gehad en ik moet zeggen ik heb dat tegen menig collega gebruikt als ze probeerde m'n Skoda af te kraken, maar nu ik de O2 Face Lift rijd heb ik vanaf dag 1 al een aantal rammeltjes.

1.) de gordels, dit is inderdaad op te lossen door deze in de hoogste stand te zetten.
2.) de afdek raampjes van de tweeters in beide voordeuren rammelen, is simpelweg (tijdelijk) tegen te gaan door er even met m'n duim tegen te drukken.
3.) boven de dakbedekking direct boven de 2 gordels aan beide zijden van de auto.

Verder heb ik geen rammeltjes en eerlijk gezegd (kijkend naar m'n vorige O2) verwacht ik ze ook niet.
 

Vacaro

Senior Member
Deksel van handschoenkastje rammelde ooit +/-80000km, ook bleef lampje branden, gemeld bij onderhoud, na onderhoud geen rammel meer, wel gaat kastje nu iets stroever dicht, lampje gaat ook terug uit bij sluiten kastje.
Op kasseien durft auto weleens rammelen, maar hier in België heb je echt wel slechte kasseibanen, en hij rammelt zeker niet harder dan mijn vorige (Ford Focus clipper) reeds bij 90000km. O2 heeft reeds 140000km en vrij van irriterende rammels.
 
Ik ben wederom blij om te merken dat in grote lijnen de O2 FL toch rammelvrij blijkt te zijn op een paar uizonderingen na die allemaal verholpen kunnen worden. Ik zal in de gaten houden of mijn exemplaar in circa 3 jaar totaal 150.000km rammelvrij blijft. Lijkt mij toch een aardige duurtest op deze manier.
Bedankt voor jullie input zover maar ik blijf benieuwd naar welke rammels er zoal nog voorkomen en vooral hoe deze opgelost zijn. Houd mij op de hoogte s.v.p.!
 

flip

Lid
Ik meende ook een rammel te horen, bleek gewoon veroorzaakt door CD in jumbobox. Voor de rest: geen piepje, geen rammeltje! Houden zo, want ik ben er allergisch aan...
 
Bovenaan Onderaan