Onregelmatig lopen bij koude motor

Frnsvdw

Senior Member
Ik heb al een tijdje last als ik smorgens weg rijd dat ik plm de eerste 5 km als ik moet wachten bij bv. verkeerslicht onregelmatig loopt, lijkt of hij een cilinder overslaat.
De dealer heeft alles uitgelezen en zegt dat er niets te vinden is.
Verder rijd hij als een zonnetje.
Heeft iemand ideeën wat het zou kunnen zijn?
O3 2013 1.6TDI 206000km
Gr. Frans
 

Raas

Lid
Hi Frans, ik herken dit niet vanuit mijn O3 2014 1.6TDI met 185.000km. Wel dat hij soms “schokkend” rijdt, terwijl ik een constante snelheid aanhoud met cruisecontrol. Soms is de motor bezig is met het regeneratie proces van de Diesel Partikel Filter. Ik hoop dat wellicht iemand anders meer weet
 

Cordoba

Forumguru
Een diesel hoor je altijd wat meer 'nagelen' als ie koud is, dus in mijn ogen niet heel bijzonder. Als een diesel mishandeld wordt door 'm bij koude flink op zijn staart te trappen, kan ie dat permanent gaan doen, ook bij warme motor.
 

Frnsvdw

Senior Member
Klopt maar dit is niet wat ik bedoel.
Onregelmatig bedoel ik met een cilinder overslaan bij koude motor, in ieder geval dit idee
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Dan moet er misschien een goede log gemaakt worden van de juiste parameters, om te bepalen in welke hoek je moet zoeken. Je kan ook proberen of uitlezen wat oplevert, maar er kan ook iets aan de hand zijn, wat (nog) klein is, en geen foutcode oplevert.
 

Cordoba

Forumguru
Daar was ik al een beetje bang voor, vandaar mijn suggestie met loggen. Dan zou je een aantal parameters (zoals bijv. brandstof/lucht-verhouding, toerental, motortemperatuur, inspuitmoment en nog wat zaken gelogd worden, en bij voorkeur eerst bij een ritje met koude start, en vervolgens nog een keer met warme motor)
 

CamaroHans

Nieuw lid
Hier sinds kort hetzelfde probleem met mijn Octavia uit 2018, 1.6 TDI met 140.000. Het wordt steeds erger en er is nu amper mee weg te rijden. De motor nagelt veel meer en ook veel langer. Komende week ga ik naar de garage ermee, het is een leaseauto.
 

Roronoa

Actief lid
Een cleaner kan wonderen doen. Ik zou voorstellen dat eens te proberen. Ik heb geode ervaringen met Liqui Moly.
 

CamaroHans

Nieuw lid
Nou dit gaat een stuk verder dan een cleaner kan oplossen. Vandaag startte hij bijzonder slecht en kon er pas na ongeveer een kwartier mee weggereden worden. Hij loopt dan op 3 of nog minder cilinders en komt niet van zijn plek. Maar komende week zullen we het wel te weten komen, dan gaat ie naar de garage.
 

Tees

Donateur
Mijn eerste gok: één of meerdere verstuivers die niet lekker z'n werk meer doet.
Maar t kan ook van alles zijn in t brandstof of luchtsysteem, maar bij een diesel met die km-stand en deze klachten hoor je best vaak dat het aan de verstuivers ligt.
 

CamaroHans

Nieuw lid
Ja zou best kunnen, maar als ie warm is loopt ie als een zonnetje. Ik denk dat het mogelijk bij mij en bij de originele poster een probleem met de gloeibougies of in elk geval het koudstart systeem
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk ook een beetje aan te lage brandstofdruk door een slechte brandstofpomp, waardoor de injectoren niet mooi vernevelen.
 

CamaroHans

Nieuw lid
Ik ben gisteren naar de dealer geweest en moet Roronoa hierboven gelijk geven! Gisteren zoals gezegt weer een koude start, hij liep zo beroerd dat ik even dacht hem weer uit te zetten. Nadat ie een minuutje op 2 a 3 cilinders had staan schudden (reageerde niet op het gaspedaal) ging hij iets beter lopen en kon ik langzaam rijden (kruipen want het is een automaat). Na een minuut of 5 liep hij weer goed maar het nagelen van de dieselmotor was ongeloofelijk hard en verdween ook niet nadat ik 20 km naar de dealer had gereden.

Bij de dealer is de auto uitgelezen maar dat gaf geen storing weer. De monteur dacht dat het toch bij de verstuivers gezocht moest worden en aangezien er verder geen tijd was hij hij een bus reiniger toegevoegd. De tank was half vol en daarmee zou de reiniger wat aggresiever zijn werd me verteld. Ik heb er gisteren gelijk flink wat km's mee gemaakt en de tank bijna leeggereden. Vanmorgen was ik uiteraard zeer benieuwd en best verbaasd dat ie gelijk liep als nieuw! Geen sputtertje niks meer van te merken, en hij nagelt ook niet meer zelfs als ie ijskoud is. Dat had ik dus absoluut niet verwacht. Heb helaas niet meegekregen welk product er precies gebruikt is, maar dat zal elke dealer vast wel kunnen leveren.
 

Tees

Donateur
Verrassend! Meestal helpt injector cleaner niet echt meer als er al serieuze problemen zijn, maar blijkbaar heb jij geluk. Hopelijk blijft t voorlopig ook even weg!
Als t een officiële dealer was, dan zal ie vast het VAG-eigen spul erin gestopt hebben, maar injector cleaner van bijv Wynn is prima spul hiervoor.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Ben benieuwd wat ze hadden gedaan als er wel tijd was.
Meteen alle verstuivers vervangen?
Of ook zo netjes/goede service door eerst de cleaner te proberen?
 

CamaroHans

Nieuw lid
Geen idee, ik ben bij Hoogenboom in Rotterdam geholpen en tot dusver alleen goede ervaringen met hun.

Maar dit topic is gestart door Frans en ik ben erg benieuwd of dit bij hem mogelijk ook een oplossing zou kunnen zijn.
 
Bovenaan Onderaan