Onregelmatig lopen

Mirjam67

Nieuw lid
Onze Octavia uit 2004 1.6.mpi met 225.000km op gas heeft helaas de laatste tijd kuren.
EPC,Motormanagement gaan wel eens branden, en tijdens stilstand gaat het toerental ineens omhoog en daarna weer veel te laag.
De gasklep is gereinigd, en er is 1 vacuum slang gevonden die lek was.
Het probleem blijft.
Vandaag gemerkt dat bij het uitzetten van de aanjager en op economic het toerental wel erg laag gaat en de motor bijna uitvalt.(zowel lpg als benzine)
Je gaat overal opletten ,maar ik zie ook alleen de grote Van draaien.(ook al na 1 straat uit te rijden gaat deze al in werking).
Het laatste half jaar gaat ook altijd (zelfs in de winter) de Van draaien na uitzetten van het contact.
(motor temp is nooit te hoog in dashbord)
Na het wisselen van de stalen velgen (winterbanden) naar de zomer (aluminium) gaat ook regelmatig het sliplampje branden na verlaten snelweg/afremmen.
Een beetje veel probleempje's ,maar we willen de skoda eigenlijk niet kwijt.
Wie heeft er raad of weet een echte specialist?
 

Dax

Lid
Dat van onregelmatige loop, en ook andere rariteiten zouden best eens te maken kunnen hebben met de ECU.
Heeft de betreffende garage deze al eens aan wat tests onderworpen?

Niet dat het slecht functioneren van de ECU de hoofveroorzaker kan zijn - in mijn zuster's 206 werd na een tal van wanfunctioneren de ECU als schuldige aangewezen en vervangen, terwijl later bleek dat de accu en wat kabels de hoofdveroorzakers waren..
 

Cordoba

Forumguru
Welke regio woon je Mirjam?
In het zuiden heb je bijvoorbeeld Vagtechniek, in het oosten JB autoservice in Dieverbrug en zo zijn er nog wel een paar adresjes van vakmensen die regelmatig bewijzen dat ze meer kunnen dan de dealer en tegen een beter tarief.

De gasklep is gereinigd: ik neem aan dat je bedoeld het gasklephuis, maar is het ook opnieuw ingeleerd? Door het schoonmaken krijgt de gasklep weer meer ruimte in het gasklephuis, en kloppen de 'open'- en 'dicht'-stand niet meer. Zonder resetten/inleren, duurt het een poosje voor de auto weer geleidelijk de juiste posities gevonden heeft. Andere oorzaak voor het schommelende stationair toerental kan de sensor bij het gaspedaal zijn: als die kuren heeft, kan de ECU denken dat je op het gaspedaal trapt, terwijl dat niet zo is (en de ECU reageert dus alsof je op het gas trapt, en regelt de motor ook zo).

Ik ken de Octavia niet zo, maar bij de meeste VAG-auto's (dus Skoda, Seat, VW en Audi) is de grote fan voor de motorkoeling en de kleine voor de airco. Wat geeft de meter op je dashboard aan als je gaat rijden? blijft ie koud aan geven of zie je 'm na een paar km geleidelijk oplopen en blijft ie dan 'vastgeroest' in het midden staan? De meeste auto's hebben tegenwoordig een dubbele temperatuursensor: eentje voor de meter op je dashboard (die in zekere mate wordt gemanipuleerd) en één sensor voor de ECU die alles voor de motor regelt. Die twee sensoren zitten samen op één plug, het kan zijn dat er één sensor kapot is (of de bedrading ervan) en dat de andere gewoon goed is, dan kun je dit effect krijgen, maa het kan ook een andere oorzaak hebben. Als je een stukje gereden hebt, zijn de slangen naar de radiateur dan overal warm of niet, en is de koelvloeistof in het expansievaatje warm(niet de dop eraf bij warme motor, gewoon voelen aan de bol met roze vloeistof)? (de radiateur zelf voelen is vaak niet te doen, omdat de voorkant vaak niet bereikbaar is, en de achterkant zit de ventilator die kan gaan draaien). Ik denk ook aan kapotte waterpomp, of kapotte thermostaat als mogelijke oorzaak. Bij een kapotte waterpomp wordt het water niet rondgepompt en wat de temperatuursensor dan meet, is erg afhankelijk van de plaats waar ie zit. Kapotte thermostaat kan er voor zorgen dat de koelvloeistof niet door de radiateur gaat om af te koelen, en dus snel heet wordt.
 

Bakkertje

Forumguru
Het onregelmatig lopen kan een heleboel oorzaken hebben.
Zoals Cordoba al schrijft vraag ik me af of de gasklep opnieuw ingeleerd is?
Andere verdachten: Temperatuursensor, Luchtmassameter, stationair toerental regelaar, bougies, bougiekabels
 

Mirjam67

Nieuw lid
Bakkertje,Dax en Cordoba alvast bedankt voor de tips.
De kleine ventilator hebben we nog nooit zien draaien en de slangen van de radiator worden wel warm, maar de tip van het koelvloeistof reservoir die wisten we nog niet.
We rijden vanuit het oosten 1x per maand naar het westen) en hebben nog nooit de temperatuur in het dashboard zien oplopen.
De gasklep is volgens mij niet in geleerd en dat was inmiddels al weer 3 maanden geleden.
We zijn eigenlijk net weg bij de Skoda dealer en bij een kleine garage voor Vag auto's, die niet schrikt van lpg.
Na o.a. Skoda museum bezoek in Tsjechië is ooit de lambda sensor storingen gaan geven na door een wel heel erg diepe plas te hebben gereden, maar dit was na een tijdje weer weg.(scheelt weer 180 euro)
De storingen die we het laatst hebben laten uitlezen na schokken is: te arm mengsel, remlicht storing, en cruise control.
We hebben nog nooit problemen gehad met de cruise en remlicht.
Eest maar eens nogmaals de slangen, en reservoir controleren en de andere tips (waar ik bij kan)
We houden jullie op de hoogte
 

Cordoba

Forumguru
Mirjam, begrijp ik goed dat de temperatuurmeter op het dashboard altijd op 'koud' blijft staan? Dat lijkt me in elk geval óf een losse stekker van de temperatuursensor, of een kapotte sensor.

Verder even de auto uit laten lezen op storingen (je moet het nummer van de storing weten, de omschrijving heb je maar half zoveel aan, via het nummer kun je zelf op internet de storing opzoeken, en lezen wat je er aan kunt doen, omschrijvingen lijken vaak op elkaar, waardoor je soms de verkeerde dingen gaat checken)

Met de plas water, begin ik te denken aan bougiekabels, maar ik zie dat het een 2004 versie is: dat betekent dat mogelijk een bobine beschadigd is. Deze auto's hebben zogenaamde steekbobines: bij elke bougie een aparte bobine, en die willen nog wel eens eerst een tijdje kuren hebben, om er dan helemaal mee te stoppen. Bij vervangen van een bobine, ook altijd de bijbehorende bougie checken: een beschadigde bobine wil wel eens de bougie beschadigen (door rijden met slechte ontsteking in de betreffende cilinder), en omgekeerd wil een beschadigde bougie ook een nieuwe goede bobine nog wel eens beschadigen. Bij uitlezen krijg je ook te zien welke cilinder het probleem dan zou moeten zitten, je kunt de foutcode wissen, en vervolgens de bobine van die cilinder wisselen met een andere, dan kun je een stukje rijden en opnieuw uitlezen: gaat de fout mee met de bobine, is het duidelijk dat het in de bobine zit, blijft ie bij dezelfde cilinder dan is er dus een andere oorzaak.
 

Mirjam67

Nieuw lid
Het uitlezen gaf de laatste keer alleen die cruise, arm mengsel en remlicht.
Dat van die bobine dat had onze garage ook eens gezegt en doorgemeten.
Hoop dat er nu wel weer iets in de foutcode's staat.
We gaan wel even naar de garage om te vragen of hij de spullen wil bestellen, dan kan de wisseltruck eens toegepast worden.
Wie weet is dit wel de oplossing (kunnen we toch op vakantie met de octavia i.p.v. de clio)
bedankt maar weer
p.s. De dashboard temperatuur is goed hoor!
 

Cordoba

Forumguru
Je hoeft niets te bestellen om te wisselen: de truc is juist dat je uitleest op foutcode, vervolgens de bobine wisselt een stukje rijdt en opnieuw uitleest. Als je een foutmelding had op cilinder 2, en de bobine van cilinder 1 en 2 verwisselt, en na het wissen van de foutcode en een stukje rijden heb je de foutcode op cilinder 1, dan weet je dus dat de fout zit in de bobine die oorspronkelijk op cilinder 2 zat, en nu op cilinder 1 zit.

Overigens een andere bobine kost rond de 45 euro, een beetje afhankelijk van waar je 'm koopt en het exacte type. Wat ze voor de arbeid vragen, kan ik alleen naar raden. Overigens moet je niet zomaar bobines lostrekken en gaan wisselen: als je ze er scheef aftrekt, kun je ze ook beschadigen en kun je ze op zeker weggooien.

Vraag ook om de nummers van de foutcodes op de site van Gerrit Speek kun je vervolgens precies opzoeken wat een code inhoudt en wat je eraan moet doen.
 

Bakkertje

Forumguru
@cordoba Volgens mij heeft de 1.6 MPI 1 bobine met 4 bougiekabels en niet een bobine per cilinder.
Bij onze Beetle (welliswaar met een 2.0 motor) stonden er diverse engine misfires als foutmelding in de computer. Die waren weg na het vervangen van de bougies.

@Mirjam, het arme mengsel is meestal een gevolg van of een lekkage ergens van een slang of een defecte luchtmassameter.
 

Cordoba

Forumguru
Bakkertje je hebt gelijk: ik had alleen op het bouwjaar gelet, en niet op de aanduiding MPI. (Bij bijvoorbeeld de Fabia was er in 2004 al geen MPI-blok meer)
 

Mirjam67

Nieuw lid
Gisteren weer 400km gereden (naar Rotterdam) en ja hoor op de terugweg weer de lampje's actief.
Op de terugweg ging rond de Meern het uitlaatgaslampje weer eens branden (even op benzine gereden, maar dat maakte niets uit) dus weer verder op LPG, maar na versnellen en weer terug (t.h.v. Amersfoort) met de snelheid ineens weer EPC branden en de cruise werkte ook niet meer.
Langs de pomp (A1 net voorbij Amersfoort) even motor uitgezet, maar helaas geen lampje's uit. thv Stroe is het gas op en tot Apeldoorn zuid weer op benzine gereden.
Weer LPG in de tank bij Apeldoorn zuid en alle lampje's weer uit en tot +/- Almelo weer prima gereden.
Na 19:00 kan ik helaas niet meer langs de garage om de code's te laten uitlezen,
Wel vrijdag even langs geweest bij onze garage, maar die denkt toch weer aan een gescheurd slangetje
O ja de waterpomp doet het gelukkig nog.
De slangen en reservoir worden warm en gek genoeg na deze lange, rit ging na het uitzetten van het contact niet de motor na koelen.
 

Mirjam67

Nieuw lid
Na de laatste keer weer eens lampje's branden onderstaande code's kunnen uitlezen i.v.m. net binnen gekregen chinees uitlees/reset kastje.

17950 Hoeksensor gasklep aandrijving onaannemelijk signaal
01/05

16555 Brandstof mengsel te arm
02/05

16555 Brandstofmengsel te arm
03/05

16955 Remlichtschakelaar
04/05

18354
05/05 Regelmodule ventilatorkoeling defect

De auto gaat binnenkort naar Veendam voor verder onderzoek.
 

Mirjam67

Nieuw lid
Bij de Skoda dealer was de oplossing snel gevonden.(super service, en ik mocht er ook bij zijn)
Het sissen was duidelijk te horen (slangetje lek)
Wist niet dat je veel vage storingen kan krijgen door een lekke slang.
O, ja moet nog wel even sparen voor een radiateur en de kleine vin
De teller staat vandaag weer op 227.000km
 

Cordoba

Forumguru
Radiateur en vin kun je misschien op een sloperij scoren voor een leukere prijs dan bij de dealer. Je kunt kijken welke sloperijen geschikte auto's hebben staan via de deze site, afhankelijk van wat je nodig hebt vul je de motorcode in, en/of merk en model (Skoda Octavia) en als dat van belang is de geschikte bouwjaren. Voor een radiateur, moet je waarschijnlijk motorcode én merk/model invoeren.

De motorcode bestaat meestal uit 3 letters, in jouw geval zou dit bijvoorbeeld BFQ kunnen zijn. Code vind je op de sticker in de kofferbak, op de sticker in het boekje bij de auto, op de kentekenpapieren, of door je kenteken in te vullen op een kentekenchecksite dan krijg je de gegevens van je auto te zien waaronder de motorcode.

Wat de melding over de remlichtschakelaar betreft: dit kan samenhangen met het probleem met de cruise control, en niet met het lekke slangetje. Check even of je remlichten het allemaal doen, en of er geen remlichten gaan branden als je alleen de gewone verlichting aan doet (zonder dat je remt).

Speciale reden, of speciaal adres dat de auto naar Veendam gaat?
 

Mirjam67

Nieuw lid
Bakkertje ja dus toch weer eens een slangetje, maar nu aan beide kanten slangetje gescheurd dus onderplaat moest er ook af om erbij te komen.
Cordoba ook weer bedankt voor de tip zat ook te denken aan mister-auto voor de onderdelen.
En de reden voor Veendam was i.v.m. daar de beste Europa stor.monteur met Skoda competitie.(liever iets hoger uurloon ,maar wel snel een diagnose)
 
Bovenaan Onderaan