Onregelmatig stationair lopen bij koude start (en koud weer)

The bone collector

Senior Member
Dag Forumleden,

De laatste dagen is het wat kouder in België. Nu, als ik 's morgens mijn Felicia start (1.9D), loopt hij de eerste 5-10 seconden onregelmatig. Alsof hij op 3 cilinders loopt. Zouden het de gloeibougies zijn, of heeft iemand andere ervaringen?

The bone collector

Senior Member
Zaterdagochtend 3 keer moeten starten alvorens de motor wou blijven lopen. In de namiddag dan maar even nakijken, duurt niet lang..dacht ik. Natuurlijk zitten de gloeibougies praktisch onbereikbaar. Met een dopsleutel kom je er hemaal niet bij, de injectoren zijn strategisch in de weg geplaatst. Om die te verwijderen en daarna te ontluchten, dat ging me wat te ver. Met een platte steeksleutel had ik de bougies nog wel kunnen losmaken, maar krijg ze daarna nog teruggeplaatst. Al bij al toch de linker, die iets bereikbaarder zit en die 'gelukkig' kapot was, kunnen vervangen.

Deze morgen startte hij weer niet echt goed, liep terug even onregelmatig. Nu, in de veronderstelling je van één defecte gloeibougie niets merkt, zou het dan kunnen dat er nog 2 defect zijn? M.a.w. dat er maar 1 meer werkte voordien? Of is dat technisch niet mogelijk? En nog een vraag, een speciale bougiesleutel. Zijn die magnetisch, zodat de moertjes niet ergens tussen kunnen vallen? Anders wordt het misschien eerder tijd om de overige door de garage te laten vervangen.

Bovenaan Onderaan