Geachte forumleden,
Ik heb een prangende vraag aangaande mijn 1.6 crtdi octavia van 2010.
Eerst wat voorgeschiedenis.
Aangekocht : 03/2010
eerste onderhoud : 30000km op 09/2010
volgende onderhoudsbeurten : 60000 op 04/2011, 80000 op 10/2011 en 110000 op 05/2012
Bij het onderhoud van 80000km was de wagen vroeger binnen gegaan daar ik er een motorstoringscode was. Bleek dat de ""radiator van het uitlaatgas systeem"" kapot was (2000 euro, gelukkig onder garantie), voor een leek als ik denk ik dus dat dit te maken heeft met de roetfilter en of uitlaatgas hercirculatie, neen? :smiley29:
Sindsdien wagen in orde en geen problemen tot voor 1 maand bij 130000km.
Nu bij stationair draaien hoor ik de motor slecht rondraaien en zie ik op de toerenteller mijn naaldje op en neer gaan.
Doet dit enkel bij warme motor en zonder last (met last dus bijvoorbeeld met airco op, perfect draaiend toerental)
Is reeds bij de dealer geweest, hebben een update gedaan, roetfilter heringeleerd en het stationair toerental iets hoger gezet.
Weinig verandering, doet het wel minder toch nog steeds hetzelfde probleem.
Nu heb ik bij een kennis (dealer van bmw) eens gevraagd en deze controleerde toevallig mijn boorddokumenten en instructieboekje en deze toonde mij iets heel raar.:crazy:.
In het instructieboekje staat dat er longlife olie 507.00 dient te worden gebruikt en op mijn onderhoudsfacturen blijkt dat mijn dealer er 503.00 opkapt... wat dan weer voor benzinemotoren blijk te zijn....:regels:
Kan dit de oorzaak zijn van mijn problemen? die van 80000km en deze van nu 130000km?
Alvast bedankt
crsd
Ik heb een prangende vraag aangaande mijn 1.6 crtdi octavia van 2010.
Eerst wat voorgeschiedenis.
Aangekocht : 03/2010
eerste onderhoud : 30000km op 09/2010
volgende onderhoudsbeurten : 60000 op 04/2011, 80000 op 10/2011 en 110000 op 05/2012
Bij het onderhoud van 80000km was de wagen vroeger binnen gegaan daar ik er een motorstoringscode was. Bleek dat de ""radiator van het uitlaatgas systeem"" kapot was (2000 euro, gelukkig onder garantie), voor een leek als ik denk ik dus dat dit te maken heeft met de roetfilter en of uitlaatgas hercirculatie, neen? :smiley29:
Sindsdien wagen in orde en geen problemen tot voor 1 maand bij 130000km.
Nu bij stationair draaien hoor ik de motor slecht rondraaien en zie ik op de toerenteller mijn naaldje op en neer gaan.
Doet dit enkel bij warme motor en zonder last (met last dus bijvoorbeeld met airco op, perfect draaiend toerental)
Is reeds bij de dealer geweest, hebben een update gedaan, roetfilter heringeleerd en het stationair toerental iets hoger gezet.
Weinig verandering, doet het wel minder toch nog steeds hetzelfde probleem.
Nu heb ik bij een kennis (dealer van bmw) eens gevraagd en deze controleerde toevallig mijn boorddokumenten en instructieboekje en deze toonde mij iets heel raar.:crazy:.
In het instructieboekje staat dat er longlife olie 507.00 dient te worden gebruikt en op mijn onderhoudsfacturen blijkt dat mijn dealer er 503.00 opkapt... wat dan weer voor benzinemotoren blijk te zijn....:regels:
Kan dit de oorzaak zijn van mijn problemen? die van 80000km en deze van nu 130000km?
Alvast bedankt
crsd