Onregelmatig stationair toerental foute olie?

crsd

Nieuw lid
Geachte forumleden,

Ik heb een prangende vraag aangaande mijn 1.6 crtdi octavia van 2010.
Eerst wat voorgeschiedenis.
Aangekocht : 03/2010 :yeah:
eerste onderhoud : 30000km op 09/2010
volgende onderhoudsbeurten : 60000 op 04/2011, 80000 op 10/2011 en 110000 op 05/2012

Bij het onderhoud van 80000km was de wagen vroeger binnen gegaan daar ik er een motorstoringscode was. Bleek dat de ""radiator van het uitlaatgas systeem"" kapot was (2000 euro, gelukkig onder garantie), voor een leek als ik denk ik dus dat dit te maken heeft met de roetfilter en of uitlaatgas hercirculatie, neen? :smiley29:

Sindsdien wagen in orde en geen problemen tot voor 1 maand bij 130000km.

Nu bij stationair draaien hoor ik de motor slecht rondraaien en zie ik op de toerenteller mijn naaldje op en neer gaan.
Doet dit enkel bij warme motor en zonder last (met last dus bijvoorbeeld met airco op, perfect draaiend toerental)
Is reeds bij de dealer geweest, hebben een update gedaan, roetfilter heringeleerd en het stationair toerental iets hoger gezet.

Weinig verandering, doet het wel minder toch nog steeds hetzelfde probleem.

Nu heb ik bij een kennis (dealer van bmw) eens gevraagd en deze controleerde toevallig mijn boorddokumenten en instructieboekje :koffie: en deze toonde mij iets heel raar.:crazy:.

In het instructieboekje staat dat er longlife olie 507.00 dient te worden gebruikt en op mijn onderhoudsfacturen blijkt dat mijn dealer er 503.00 opkapt... wat dan weer voor benzinemotoren blijk te zijn....:regels:

Kan dit de oorzaak zijn van mijn problemen? die van 80000km en deze van nu 130000km?

Alvast bedankt
crsd
 

Cordoba

Forumguru
Het zou mij niet verbazen als de garage gewoon voor alle gebruikte oliesoorten gewoon dezelfde olie op de rekening zet (slordigheid wat papierwerk betreft).

Radiator van het uitlaatgassysteem kan ik niet plaatsen, of het moet de intercooler zijn, en dan is ie in feite voor inlaatgas, maar gezien de prijs moet het iets anders zijn, dan denk ik eerder aan de turbo die vervangen is.
 

crsd

Nieuw lid
hallo, alvast bedankt voor jullie reactie.

- Van die olie heb ik dat gelezen op pagina 212 van de octavia handleiding...enkel benzine heeft 503.00

- Inzake de "radiator van het uitlaatgassysteem", het heeft zeker te maken met de uitlaatgassen. De exacte term is een vrije vertaling, want mijn dealer is een franstalige. Is wel zo dat het een stuk is die men normaal bijpasst als het kapot is, gezien de hoge kostprijs en het normaal nooit in garantie wordt vervangen gezien het een probleem is die zich normaal enkel voordoet bij kmstand +100.000 en dus geen garantie meer.

Pittig detail, het is zeker geen administratief probleem want ik heb hem enige tijd geleden eens gevraagd welke olie ik er diende op te gieten (omdat het niveau laag stond) en aan de tel. heeft hij mij toen ook gezegd 503.00..

thx
 

Huibert

Forumguru
Onregelmatig stationair toerental kan ook veroorzaakt worden door een slechte accu, dit heb ik een keer op het TDI forum gelezen. Voor de olie zou ik wel zsm overgaan op een "low sap" (asresten) kwaliteit, dit heeft te maken met asresten van de olie welke het roetfilter vervuilen. De VW 507.00 kwaliteit is zo'n olie, de meeste andere kwaliteiten hebben meer asresten en zijn dus slechter voor het roetfilter.
 
Bovenaan Onderaan