onregelmatig toerental na het losdraaien van olie bijvul opening

marcootje

Nieuw lid
Beste Skoda fans!

Allereerst ben ik op dit forum nieuw. Heb via de zoek functie al gezocht maar kon helaas geen antwoord vinden op mijn vraag. Ik sta op het punt om een skoda fabia 1.4 75 kw combi uit 2006 te gaan kopen. Heb de auto al bekeken het is een plaatje. Na de motor (koud) te hebben gestart liep deze als een zonnetje. Echter na het openen van het bijvul punt voor de olie begon de auto zeer onregelmatig te lopen en het gele motormanagement lampje begon te branden. Heeft hier al iemand ervaring mee? Ik weet (van de oudere auto's) dat als je de bijvul opening open maakt de motor normaal moet blijven draaien. Of heeft de techniek zich de afgelopen jaren sterk veranderd? De verkoper garandeerde mij dat ik kwam van de carter afzuiging omdat de druk wegviel? Dit is het enige wat mij tegen houdt tot het kopen van deze auto. Weet hier misschien iemand een antwoord op?

Alvast hartelijk dank voor het reageren.

Met vriendelijke groeten,

Marco
 

Ronnie

Forumguru
De verkoper heeft (bijna) gelijk; Door het losdraaien van de olievuldop wordt de carterontluchting plotseling gevuld met zuurstofrijke lucht. (normaal gaat de carteronluchting ter herverbranding weer het inlaatspruitstuk in).
De carterontluchting komt in het inlaatspruitstuk na de gasklep, dus bij een geopende olievuldop (en dus meer zuurstof) zal het mengsel verarmen (te veel lucht) en slaat de lambdasonde alarm. Dit wederom laat het MM lampje op het dashboard oplichten.
Het motortje en de electronica zijn dus piekfijn in orde!
 
De verkoper heeft (bijna) gelijk; Door het losdraaien van de olievuldop wordt de carterontluchting plotseling gevuld met zuurstofrijke lucht. (normaal gaat de carteronluchting ter herverbranding weer het inlaatspruitstuk in).
De carterontluchting komt in het inlaatspruitstuk na de gasklep, dus bij een geopende olievuldop (en dus meer zuurstof) zal het mengsel verarmen (te veel lucht) en slaat de lambdasonde alarm. Dit wederom laat het MM lampje op het dashboard oplichten.
Het motortje en de electronica zijn dus piekfijn in orde!

Dan kun je me misschien verder helpen met mijn situatie bij een Fabia I, 50 KW AQW.
- Is er kleine) overdruk op de olievul-opening als je de dop eraf haalt?
- Zo niet, wat is er dan mogelijk aan de hand?

Alvast dank voor het meedenken.

Groeten,

Reza
 

Ronnie

Forumguru
Als je de olievuldop eraf hebt gedraaid zul je altijd een kleine luchtverplaatsing voelen, dit komt door de zuigerbewegingen.
Bij ernstig versleten zuigerveren zal er sprake zijn van carteroverdruk, dit is het beste te voelen boven de (uitgetrokken) oliepeilstok.
Als je hier veel druk voelt zal het olieverbruik dan ook zeer hoog zijn. (versleten zuigerveren dus....)
 
Bovenaan Onderaan