Onregelmatige loop na starten.

hvv

Lid
l.s.

Sinds enige maanden hebben wij met onze Fabia 1.4 55kW Bjaar 2003, het volgende probleem tijdens het starten.

De startmotor draait normaal rond.
De motor slaat aan, maar draait voor de eerste 2-3 seconden met 500rpm, waarna hij gewoon 1000-1100rpm gaat draaien.

Dit doet zich slechts één keer per dag voor. Iedere volgende start die dag, gaat normaal.
De volgende dag herhaald bovenstaande zich weer.
Er wordt geen storing gemeld in het systeem.
Bij hogere buitentemperatuur >25grd, treedt het verschijnsel niet op.

Na het starten loop de motor de hele dag prima, geen enkel probleem.

De dealer heeft de koelvloeistofsensor vervangen, accu gecontroleerd, de ERG klep gereinigd en vorig jaar het gasklephuis vervangen, maar heeft nu geen idee meer wat het kan zijn.


Hebben jullie een idee wat er nog mogelijk kan zijn?

Met vriendelijke groet,

Hans van Veen
 

Ronnie

Forumguru
Ik neem aan dat het gasklephuis weer correct is "ingeleerd"?
Dan blijft er maar weinig anders meer over dan de toerentalsensor (achterzijde blok, versnellingsbak/vliegwiel)
Of de spruitstukinlaatdruksensor.......(aan het inlaatspruitstuk)
 

Cordoba

Forumguru
Net als Ronnie denk ik ook als eerste aan LMM/inlaatspruitstuk-druksensor. Probleem kan ook zitten in vocht in een stekkerverbinding naar een sensor. Heeft de dealer de auto overigens al uitgelezen op foutcodes?

Overigens 1.4 16V en 55kW en bouwjaar 2003, is dat toevallig ook motorcode BBY?

Verder welkom Hans, en het wordt op prijs gesteld als je jezelf en je auto even voorstelt in het daarvoor bestemde forumdeel.
 

hvv

Lid
Ik neem aan dat het gasklephuis weer correct is "ingeleerd"?
Dan blijft er maar weinig anders meer over dan de toerentalsensor (achterzijde blok, versnellingsbak/vliegwiel)
Of de spruitstukinlaatdruksensor.......(aan het inlaatspruitstuk)

Dank je wel voor de tips.
Ik neem deze volgende week mee naar de dealer.

gr. Hans
 

hvv

Lid
Net als Ronnie denk ik ook als eerste aan LMM/inlaatspruitstuk-druksensor. Probleem kan ook zitten in vocht in een stekkerverbinding naar een sensor. Heeft de dealer de auto overigens al uitgelezen op foutcodes?

Overigens 1.4 16V en 55kW en bouwjaar 2003, is dat toevallig ook motorcode BBY?

Verder welkom Hans, en het wordt op prijs gesteld als je jezelf en je auto even voorstelt in het daarvoor bestemde forumdeel.

Dank voor je reaktie.

Het uitlezen geeft, helaas, geen foutcodes.
Het is inderdaad een BBY motor.
Uiteraard stel ik mij even voor op de meet-and-greet.

gr. Hans

Doe maar gewoon, een Skoda.
Doe maar, gewoon een Skoda.
 

Cordoba

Forumguru
Een slechte bobine had een foutmelding gegeven, dus dat is het niet (in de beginfase van het overlijden van een bobine, zie je soms vergelijkbare effecten, tot de bobine het op een gegeven moment helemaal niet meer doet.

Check ook je bougies even, en dan vooral of er geen scheurtje zit in het porseleinen deel (daardoor kan er vocht binnenkomen, als de motor eenmaal draait, wordt ie snel warm en is het vocht verdwenen).
 
Bovenaan Onderaan