onregelmatige slijtage voorbanden

Ik lees veel over 'cuppende' achterbanden. Als het goed is, begrijp ik dat dit betekend dat de banden schuin afslijten. Bij mij zijn het echter de voorbanden, de binnenzijde slijt aanmerkelijk sneller dan de buitenzijde. Ik heb een dynamische rijstijl, maar rag de auto zeker niet af.

Ik hoor zó veel wisselende adviezen, maar is hier nou op relatief goedkope wijze iets aan te doen om dit te voorkomen ?

Ik rij op Continental SportTrac3 (of2) banden, dus volgens mij geen B-fabrikaat.

Info welkom, zie het nl net pas... :biggthumpdown:
 

hemi24

Forumguru
Het magische woord voor jouw probleem is: "uitlijnen".

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is het probleem niet je rijstijl, maar staat de uitlijning van je vooras domweg verkeerd: je wielen hebben waarschijnlijk te weinig toespoor en hebben daardoor licht de neiging om naar buiten toe te lopen, wat resulteerd in het gaan "vreten" (of slijten, zo je wilt) van de binnenzijde van je profiel.

Laten controleren door je dealer of de betere bandenboer!
 

Mettes

Forumguru
Zoals Hemi24 zegt,laten uitlijnen.
Cuppen van de banden is niet het weglopen van de zijkanten,maar het schuin aanlopen van de noppen vh profiel.
Bij dit probleem zien de banden er ogenschijnlijk goed uit,maar resulteerd het probleem zich in een zeer hoog afrolgeluid.(lees irriterend)
 
Bedankt voor de reacties,

Net terug van Kohler in Hoofddorp waar men m'n chip even JD-opgewaardeerd heeft :super: Daar m'n vraag over de banden ook even neergelegd, het was idd geen cuppen, maar eensgezind was ook hier uitlijnen het thema. Iets om tijdens m'n APK eind dit jaar maar even mee te laten nemen. Iemand idee wat dat kost trouwens ? Vast wel op te zoeken hoor, maar voel me even lui na een 245pk/350nm ritje :cool:

GrtZ!
 

darkprojectx

Forumguru
rond de 40 euro kost het uitlijnen.
waarschijnlijk heb je last van negatieve camber

positieve-en-negatieve-camber-150x150.jpg
 
Ja, het ziet inderdaad wel uit naar negatieve camber, maar snap nog steeds niet hoe dat nou kan ? Is de handelaar waar ik de auto heb gekocht nou gewoon een prutser geweest bij het monteren van 4 nieuwe banden of het afleveren van de auto ? Nou ja... de kosten vallen dus wel mee en ik ga wellicht binnenkort al even langs bij S-point. Bedankt !
 

hemi24

Forumguru
Camber heeft, hoewel het er raar uitziet, niet zo gek veel slijtage tot gevolg in vergelijk tot overmatig uit- en toespoor.
De meeste achterassen hebben juist standaard negatieve camber.

Versleten stuurkogels kunnen ook een punt van aandacht zijn, voordat er wordt uitgelijnd!
 

Cordoba

Forumguru
Verschillende mensen hebben al goede adviezen/verklaringen gegeven, daar wil ik alleen het volgende aan toevoegen: vergelijk de prijs van een paar nieuwe banden met de prijs van uitlijnen en het is duidelijk dat je met zo'n klacht niet te lang rond moet rijden, je banden slijten (aan één kant) namelijk enorm snel, en dat betekent dat je (buiten de veiligheid van een goed uitgelijnde auto) ook al heel snel aan nieuwe banden toe bent, omdat de binnenkant onvoldoende profiel heeft.
 
Zinvolle aanvullingen. Ik ga a.s.a.p. naar de situatie laten kijken en dan de dealer maar laten bepalen wat het probleem is. Ik vrees voor de houdbaarheid van m'n voorbanden en daar ben ik best ziek van om eerlijk te zijn :-/
 
Bovenaan Onderaan