Onrustig stationair draaien en cruise control

hekko

Lid
Ha forum,

Allereerst dank voor alle reacties op mijn vorige topic ("1.6 of 2.0?"). Heel verhelderend! Ik heb met beide motoren proefgereden en vindt uiteindelijk die 1.6 pittig genoeg voor mij en aangezien benzine duur is en de komende jaren niet goedkoper zal worden is een 2.0 me gewoon net teveel van het goede (rijdt wel lekker soepel trouwens, dat wel : )

Nu een andere vraag: ik heb proefgereden in een O1 1.6 combi die er perfect uitziet. 80K op de teller, bouwjaar 2004, so far so good.

Alleen stationair loopt-ie net niet helemaal lekker. Af en toe slaat hij even over en de motor schudt een beetje. Dat is weg zodra je gaat rijden maar ik ben een beetje bang dat het een symptoom is van iets ( vervuild gasklephuis ofzo?).

Volgens de (merk)dealer is het normaal en heeft het te maken met emissieregulering oid. Ze kunnen er ook niks aan veranderen zeggen ze.

Klopt dat verhaal? Het lijkt me toch dat een motor gewoon stil en zonder schokken/overslaan moet draaien?

Verder had ik tijdens de proefrit moeite om de cruisecontrol in te schakelen. Nou ben ik niet gewend om daarmee te rijden, dus het kan onhandigheid zijn. Maar als ik dat knopje indrukt en het gas losliet dan pakte hij lang niet altijd. Komt dat heel precies ofzo? Hoe lang moet je dat knopje indrukken? Of moet je bijv. boven een bepaalde snelheid zitten voor cruisecontrol werkt?

van inkel

Forumguru
De motor moet gewoon stationair draaien, en wat betreft de cruiscontrol die werkt pas boven de 50 km/h en moet bij een klik (bovenste knop) inschakelen.

Gieliovd

Forumguru
Zoals gezegd, de auto moet gewoon stationair lopen.

Als dit niet het geval is dan kan inderdaad heel goed je gasklephuis vervuild zijn. Wat ook kan is dat er serieuzere dingen spelen zoals een defect gasklephuis, vervuilde injectoren en dat soort gedonder.

Dat ze er niets aan kunnen doen is onzin. Waarom zou een auto niet stationair lopen? Vanwege emissie? Zal lekker worden.

Een beetje trillen mag best, maar dan wel geheel regelmatig.

De CC van de O1 kan ik niet dus kan ik niet over oordelen. Let wel op dat de algemene schakeling op ON staat en daarna pas op de CC knop drukken om de snelheid te locken. Moet direct bij indrukken zijn.

purk

Senior Member
defecte schakelaars komen vooral bij een O2 voor en niet bij een O1,Misschien is er wel een schakelaar (remlicht of koppelingspedaalschakelaar defect)

Verder is het wel zo dat moderne motoren minder mooi stationair lopen.

\Maar ze moeten wel redelijk rustig lopen, anders zou het kunnen zijn dat idd de gasklep en/of je EGR klep vervuild zijn en schoongemaakt en ingeleerd moeten worden.

hekko

Lid
defecte schakelaars komen vooral bij een O2 voor en niet bij een O1,Misschien is er wel een schakelaar (remlicht of koppelingspedaalschakelaar defect)

Verder is het wel zo dat moderne motoren minder mooi stationair lopen.

Maar ze moeten wel redelijk rustig lopen, anders zou het kunnen zijn dat idd de gasklep en/of je EGR klep vervuild zijn en schoongemaakt en ingeleerd moeten worden.

Hij loopt wel redelijk rustig, maar hij schudt wel en af en toe lijkt hij even over te slaan. Verder hoor ik een snel klikkend geluid, waarvan ik denk dat het injectiemechanisme is. Kan dat? Het 'klikt' harder dan ik gewend ben maar waarschijnlijk is dat wel ok?

purk

Senior Member
dat tikken zal wel van de koolstoffilter komen en is normaal

Keertje overslaan kan nooit kwaad, maar ik denk dat het nooit verkeerd is om je gasklep en egr klep eens te reinigen.

Het hangt er vanaf wat voor tikken het is... het kan namelijk ook heel goed een krukaspoulie zijn die op punt van instorten staat... Maar normaal stationair lopen moet kunnen.

van_der_P

Senior Member
Na een koude start kan het wel dat een motor niet zo mooi rondloopt. Als je een paar kilometers gereden hebt gaat dat meestal vanzelf over.

hekko

Lid
OK, vandaag nog even een octavia (II) 1.6 mpi stationair horen lopen en inderdaad loopt veel rustiger.

Aan de andere kant: ik lees toch ook wel een bevesting van het verhaal dat die volkswagen motoren om milieu redenen zo langzaam staan afgesteld dat ze niet meer lekker stationair lopen.

Zie bijvoorbeeld hier:

http://www.bba-reman.com/content.aspx?content=hints_and_tips_volkswagon_idle_speed_problems

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Poor idle speed, engine jerks regularly
Models affected:
Magneti Marelli 1AV, AEE engine
Cause:
The Multipoint engine in the Golf has been made more protective to the environment by keeping the idle speed very low (600-700 rpm). Therefore the idle speed is more noticeable in comparison to the last model. Fixing must be avoided. The idle speed cannot run smoothly and cannot be changed. Discussion on this is on going.

OK, dat gaat over een oudere 1.6 liter moter die niet in de octavia combi wordt gebruikt, maar het verhaal van de dealer is toch ook niet helemaal uit de lucht gegrepen?
[/FONT]

Gieliovd

Forumguru
Sinds wanneer hanteert VAG idle speeds van 600-700 toeren? Ik dacht dat alleen Japannertjes dat deden?

Mijn motor draait gewoon rond de 900 toeren.

Bovenaan Onderaan