Onrustige Cruise Control bij bepaalde snelheid

mhens

Lid
Yo iedereen!

Een van de leukste features van mijn Skoda Fabia 1 is de Cruise Control! Als Cruise Control fetishist gebruik ik die echt erg vaak en daarbij valt me op dat de Cruise Control altijd prima werkt, alleen bij een snelheid van ongeveer 70k/h is de CC een beetje schokkerig.

Bij vrijwel elke snelheid houdt de CC de auto onmerkbaar op constante snelheid, alleen dus een CC aanzetten bij rond de 70km/h voel je wat meer dat ie beetje remt, beetje gast, etc. Het is niet dusdanig irritant da ik er geld aan wil uitgeven om het te fixen, maar vroeg me af of meer mensen dit hebben?

Overigens heb ik een automaat en dacht ik eerst dat ie misschien net in een 'twijfelgevalletje' tussen 3/4 zou zitten, maar de automaat forceren op 3 heeft hetzelfde effect ( zij het met hogere toeren ) ;)

Ben benieuwd :)

Canon-Eye

Forumguru
Mijn eerste cruisecontrol was een VDO Tempostat, die werd ingebouwd in een Audi 80 (1988).
Deze was in eerste instantie ook wat onrustig. Hiermee bij een Bosch-vertegenwoordiging langsgegaan in Rotterdam, waar ze het regelkastje hebben doorgemeten en vervolgens onder garantie vervangen.
Daarna nooit meer last gehad: het ding heeft 14 jaar dienst gedaan (4 jaar 1e Audi > ruim 3 jaar 2e Audi > 7 jaar Polo) tot ik in 2002 een Fabia 1 met ingebouwde cc ging rijden. Ook deze cc én die in de drie erop volgende Skoda's hebben zonder enig probleem gefunctioneerd.
Conclusie: dit hoort niet. Maar ja, de garantie zal wel verlopen zijn, gok ik...? :jaja:
Dan is het een keuze om er wel of geen geld aan uit te geven.

Cordoba

Forumguru
Mijn eerste indruk bij het lezen was: misschien een wat te laag toerental voor de versnelling, en daardoor ietwat onrustig, maar lees dat het bij geforceerd in de '3e gang' rijden ook optreedt.

Volgende gedachte: misschien een ABS-sensor die wat vervuild is, en daardoor geen stabiel snelheidssignaal afgeeft. (probeer eens of je het bij de halve snelheid ook hebt, dus bij 35 km/u)

Canon-Eye

Forumguru
Mijn eerste Fabia voornoemd was ook een Elegance combi, gebouwd eind 2001 en geleverd 2002 - had geen ABS maar wel de cc.
Dat snelheidssignaal moet dus ergens anders vandaan gekomen zijn (uitgaande as versnellingsbak?).

Cordoba

Forumguru
Ik had geen idee dat er Fabia's zonder ABS bestonden Canon-Eye, dus dan zul je wel gelijk hebben wat de oorsprong van het signaal betreft. (toerental is het ook niet, want als je een snelheid ingesteld hebt, even afremt zodat de CC uitvalt, naar een andere versnelling schakelt en de CC weer aanzet, gaat ie naar de zelfde snelheid terug, niet naar hetzelfde toerental.

Canon-Eye

Forumguru
Uitgaande as heeft toch hetzelfde toerental bij dezelfde snelheid, motortoerental is vast verbonden met de INgaande as?

Cordoba

Forumguru
Precies, maar ik heb bij andere merken wel eens gemerkt dat het CC-signaal regelde op het toerental, en niet op de snelheid. Ik ben het met je eens hoor, het was mij al duidelijk. :)

mhens

Lid
Dank jullie wel voor jullie feedback. Ik kom dus tot de conclusie dat het op zich niet hoort, maar het is voor mij niet zo storend dat ik er geld aan wil uitgeven. Tenzij de hele CC zo wordt, maar dat is gelukkig niet het geval.

Ik dacht, imsschien was het gewoon een bekend Fabia 1 kwaaltje net zoals de Gierende Aircopomp (zie ander topic) wat ik ook heb.

Bovenaan Onderaan