tim_j
Forumguru
Goedeavond,
Mijn Octavi greenline tdi van 2014 met inmiddels 212duizend km ervaring is in de loop van de jaren langzaam aan zompiger gaan sturen. Het lijkt erg op gewone slijtage. Zit nu op een punt dat ik er klaar mee ben en het opgelost wil hebben.
Wellicht herkend iemand het en heeft succesvol onderdelen vervangen?
War gebeurd er:
1. Feedback in stuur vaak niet duidelijk.
Stuur luistert niet altijd goed naar mij, voorbeeld: ik zet een beetje druk op het stuur om een zeer flauwe bocht op de rijksweg te nemen.
Auto luistert niet echt op lekker naar mn kleine stuurdraai: beetje zompige weerstand in het stuur.
2. Helling af in bocht:
Richels en hobbels tegenkomen is het even spannend hoe de auto reageerd. Het lijkt de achterophanging waarvan de geometrie kort te veel veranderd door de dreun.
(Van Brienenoordbrug naar beneden)
Sinds wanneer:
123k km in 2019. Langzaam aan erger geworden tot 212k in 2022.
Wat is er vervangen mbt wielophanging:
Alles is 212k oud op de volgende stukken na;
-Schokbrekers voorzijde, bij dealer, originele delen.
-Uitlijnen.
-Achterschokbrekers.
-Bandenwissels.
Bovenstaande heeft niet geholpen.
Zit zelf te denken aan de draagarmrubbers voorzijde. Wil dit vervangen voor complete armen van Febi incl rubbers en stuurkogel.
Ben zelf kundig genoeg om wielophangingsdelen te vervangen. Zijn er tips om het eea na te lopen?
Mijn Octavi greenline tdi van 2014 met inmiddels 212duizend km ervaring is in de loop van de jaren langzaam aan zompiger gaan sturen. Het lijkt erg op gewone slijtage. Zit nu op een punt dat ik er klaar mee ben en het opgelost wil hebben.

Wellicht herkend iemand het en heeft succesvol onderdelen vervangen?
War gebeurd er:
1. Feedback in stuur vaak niet duidelijk.
Stuur luistert niet altijd goed naar mij, voorbeeld: ik zet een beetje druk op het stuur om een zeer flauwe bocht op de rijksweg te nemen.
Auto luistert niet echt op lekker naar mn kleine stuurdraai: beetje zompige weerstand in het stuur.
2. Helling af in bocht:
Richels en hobbels tegenkomen is het even spannend hoe de auto reageerd. Het lijkt de achterophanging waarvan de geometrie kort te veel veranderd door de dreun.
(Van Brienenoordbrug naar beneden)
Sinds wanneer:
123k km in 2019. Langzaam aan erger geworden tot 212k in 2022.
Wat is er vervangen mbt wielophanging:
Alles is 212k oud op de volgende stukken na;
-Schokbrekers voorzijde, bij dealer, originele delen.
-Uitlijnen.
-Achterschokbrekers.
-Bandenwissels.
Bovenstaande heeft niet geholpen.
Zit zelf te denken aan de draagarmrubbers voorzijde. Wil dit vervangen voor complete armen van Febi incl rubbers en stuurkogel.
Ben zelf kundig genoeg om wielophangingsdelen te vervangen. Zijn er tips om het eea na te lopen?