Ontbrekend deksel van benzinemotor van Fabia uit 2012?

Het valt me nu pas op dat er geen deksel is op de benzinemotor van mijn Fabia uit 2012.
Ontbreekt die bij jullie ook, of is dit een fout van mijn garage?

motor (1280 x 720).jpg

De dieselmotor heeft volgens het instructieboekje in elk geval wel een deksel:

blz161.jpg

Cyrus

Actief lid
Die volledige afdekking van de motor is niet alleen optisch, zorgt ook voor wat extra geluidsisolatie.

Zo'n deksel schermt niet alleen het geluid af, maar beschermt de motor ook tegen vuil. Dan begrijp ik niet dat een benzinemotor dat niet nodig zou hebben.

turboturbo

Forumguru
Geen gekke vraag! Mijn benzine motor (andere Fabia, nog uit 2003) heeft het wel. In het 'deksel' zit echter ook een luchtfilter etc. in verwerkt en er hangen dus slangetjes aan die op gaatjes op het blok zelf gestoken moeten. Bij jouw TSI blok lijkt het er niet op dat dit mist / het kan dus geen fout zijn van je garage, denk ik.

piair1982

Forumguru
Heb de mijne twee jaar bijna, bijna geen vuiligheid. Bijkomend voordeel is betere koeling.

En zo vaak zit ik niet onder de motorkap. We hebben het over Škoda hè? ;)

Cordoba

Forumguru
Overigens heb je de laatste jaren al meer bij VAG-auto's gezien, dat afdekkappen soms na enige tijd geschrapt worden, uit het oogpunt van bezuiniging bij de fabrikant. Soms is dat alleen bij bepaalde uitvoeringen, soms bij alle versies van een bepaald model.

Hetzer

Forumguru
Al allemaal gezegd, de fabia diesels hebben tegenwoordig een afdekklep, over het algemeen voor de extra geluids isolatie dus.

Hetzer

Forumguru
Onderste is een 1.2 TDI, bovenste is een pre-facelift !!! en volgens mij een 1.2 HTP, en daar wil ik overigens niet spreken over een afdekklep, is meer een klein plastic sierstrip waar de motoraanduiding op staat

Hetzer

Forumguru
Klopt!! speciaal voor jouw dan, alle benzine Fabía's met uitzondering van de RS hebben geen afdekplaat ;)

Mss dat het ook nog met de kosten besparing heeft te maken, wat Cordoba al suggereerde.
Officieel is het dus voor de geluidsbespating, kan best zijn dat de 1.4 TSI wat rumoeriger is

Cyrus

Actief lid
@Skodacor: wie heeft er beweerd dat alleen diesels een afdekkap hebben? Er is alleen gezegd dat de grote afdekkap van weleer bij een aantal nieuwe motoren (waaronder de 1.2 TSI in zijn diverse gedaanten) kennelijk niet meer wordt geplaatst.

@Skodacor: wie heeft er beweerd dat alleen diesels een afdekkap hebben? Er is alleen gezegd dat de grote afdekkap van weleer bij een aantal nieuwe motoren (waaronder de 1.2 TSI in zijn diverse gedaanten) kennelijk niet meer wordt geplaatst.

Hetzer heeft dit gezegd (antwoord nr 12). Bovendien bevat het instructieboekje wijselijk alleen een afbeelding van de dieselmotor met afdekkap.
Maar de geluidsisolatie kan me niets schelen (hij is stil genoeg), wel of de motor zo eerder vuil wordt.

Cyrus

Actief lid
Pfff... zal wel aan mij liggen, maar volgens mij zie je een beetje spoken... In ieder geval begint het ondertussen een serieuze non-issue te worden.

Wat dat instructieboekje betreft: plaatje is slechts een voorbeeld, van 1 van de vele motorvarianten. En dan komt daar nog eens de disclaimer bij dat "getoonde uitvoeringen kunnen afwijken van de daadwerkelijk geleverde auto" en dat "de fabrikant zonder kennisgeving vooraf de uitvoeringen op ieder moment kan wijzigen"

Maar goed.

Zoals ik al eerder opmerkte: die kap is vooral optisch en bedoeld als geluidsisolatie. De motor wordt er niet minder vies van, want het vuil komt door de grill en van onder; dat komt evengoed op je blok - ook als je zo'n mooie afdekkap hebt. Sterker nog: wellicht hoopt zich daar zelfs eerder vuil op (zoals blaadjes).

Ronbe

Senior Member
Om de verwarring groter te maken, mijn Fabia 1.2 TSI heeft wel een afdekkap(je). Zie foto

P3280389.jpg

Maar niet echt...... :laugh:
Bij ons hier in Heerlen zitten veel marters. In bougiekabels van de VAG groep zijn vanwege milieuoverwegingen weekmakers vervangen door visolie. Een delicatesse voor marters. Na enkele keren marterschade te hebben gehad wist notabene een Duitse Skodadealer mij tijdens mijn vakantie in Duitsland erop attent te maken dat er een afdekkap voor de TSI's bestond die de bougiekabels beschermen tegen marterbeten.
In Nederland het kapje besteld voor 36 euro, en sindsdien geen last meer gehad van Marters.

Bovenaan Onderaan