Ontluchtingspijp plaatsen kosten en auto software matig uitlezen overbodig?

Beste skoda forum leden,

Inmiddels heb ik een nieuwe ontluchtingspijp besteld:

onluchtingspijp.PNG

Iemand enig idee, hoeveel werk dit is om de kapotte te vervangen?
Is dit zo gedaan of een tijdrovende klus.

Verder wil ik bij de nieuwe automonteur de auto uitlezen? Wat zijn de gemiddelde kosten voor het uitlezen van de auto? De beste man vroeg 35 euro en vraag me af of dat marktconform is. Lijkt me namelijk niet anders dan de auto aan een computerprogramma hangen, dan vind ik 35 euro nog best duur.
Ik heb verder geen problemen met de auto, maar dacht dat dat met een grote beurt ook wordt gedaan. Of vinden jullie dat overbodig?

Alvast dank voor jullie reactie en meedenken.

GreetZ

Marcooctavia

Forumguru
Beste skoda forum leden,

Inmiddels heb ik een nieuwe ontluchtingspijp besteld:

Bekijk bijlage 55649

Iemand enig idee, hoeveel werk dit is om de kapotte te vervangen?
Is dit zo gedaan of een tijdrovende klus.

Verder wil ik bij de nieuwe automonteur de auto uitlezen? Wat zijn de gemiddelde kosten voor het uitlezen van de auto? De beste man vroeg 35 euro en vraag me af of dat marktconform is. Lijkt me namelijk niet anders dan de auto aan een computerprogramma hangen, dan vind ik 35 euro nog best duur.
Ik heb verder geen problemen met de auto, maar dacht dat dat met een grote beurt ook wordt gedaan. Of vinden jullie dat overbodig?

Alvast dank voor jullie reactie en meedenken.

GreetZ

Beste Greetz,

€35,00 valt best mee, jij denkt even de auto aan de computer hangen en klaar.
Maar je vergeet wel wat de beste man moet betalen aan de apparatuur om jou auto te kunnen uitlezen.

Marco.

EdK

Forumguru
Tsja en die monteur die kost ook nog eens €100,00 per uur dus dan vallen die kosten wel weer mee.
En tsja kwa tijd voor het vervangen, ik denk dat je dat zelf het beste kunt inschatten..

Ik weet niet hou handig je bent welke gereedschappen je hebt en of je het aandurft
Beste is altijd wel om het te doen als je er alle tijd voor hebt, en niet ergens in de middag nog een afspraak hebt waar je moet zijn...

Niels83

Forumguru
Bij de dealer 50 euro. En bij de garage met turkse werknemers en koffie drinkers achter in de zaak 10 euro. Maar is bij de laatste wel een minderen manier.

Helder, bedankt voor de duidelijkheid over de test! Iemand die mij nog wat duidelijkheid kan verschaffen omtrent het vervangen van de ontluchtingspijp?
Ik heb dit zelf nooit eerder vervangen, dus vroeg me af hoe lang een automonteur daar gemiddeld mee bezig is. Meer omdat ik voor het eerst naar een andere garage ga en niet alleen ja en amen kan knikken om het voor een bedrag te doen en later erachterkom dat ik weer eens genaaid ben.. Mogelijk dat 1 van jullie hier dan ook wat inzicht kan geven. Zelf denk ik slangetje eraf en erop, is niet zoveel werk, maar begin van het slangetje loopt wel helemaal naar beneden langs de motor en moet de monteur hiervoor nietnog meer zaken loshalen?

Spierings

Forumguru
Meestal zitten die ontluchtingpijp onder het inlaatspruitstuk.. hij is moeilijk bereikbaar.

Afhankelijk hoe deze precies zit weet je hoeveel tijd er nodig is.. soms kun je er met je hand net tussendoor en soms moet je bepaalde delen weg halen.. ook is de oude soms helemaal verrot waardoor deze lastig te demonteren is.

Daarnaast is het verstandig om ook een nieuwe o ring voor die pijp te halen. Deze willen ook nog wel eens verrot zijn..

Meeste bedrijven zijn ook niet erg blij als je zelf met de onderdelen aan komt...

Niels83

Forumguru
Ik weet het niet. Zou jij er zelf bij kunnen met je handen?
Waarom ga je naar een andere garage? Wat je kunt doen is gewoon opbellen. In mijn beleving heb je grof weg 3 soorten garages.
De dealer, lopen veel mensen die nooit vuilen handen krijgen, prijzen zijn standaard maar heel hoog. De mensen met schone handen hebben alle tijd om je te helpen.

Dan de 'bekende' garages, profile, kwik fit, euromasters ed. Daar is vaak een filiaalmanager of zo die vnl achter de kassa zit, wat goedkoper en kan jou prima vertellen wat het kost vaak goedkoper dan de dealer. Maar elke garage heeft dezelfde kwaliteit.

Dan de eenmans garage. Zit geen concern achter alleen een eigenaar met soms een paar jongens lopen. Zij vragen in de regel het minst maar hebben vaal weinig tijd om voor potentiele klanten een prijs opgaaf te maken.

Maar als je de eerste 2 belt heb je een idee.

Spierings

Forumguru
Bij die tweede groep zou ik het minst graag komen of zelfs liever niet . Daar zit meestal het minst geschoolde personeel.. zijn ook meer bekend als bandenservice.

Mis echter een groep en dat zijn grote universele garages zoals een vakgarage of Bosch servicecentrum. Deze zijn vaak meer op het echte sleutelwerk gericht..

Doe zelf altijd al het werk bij een eenmansbedrijfje. (Oud collega) Heb ik zelf geen tijd dan mag hij het gewoon doen..

Bij een eenmans bedrijf denken vaak meer met je mee maar je moet wel bij een goed betrouwbaar adres hebben..

Bakkertje

Forumguru
Ik heb die slang een tijd terug bij onze beetle vervangen. Echt een drama auto om aan te sleutelen door het idioot lange dashboard.
Uiteindelijk heb ik het hele luchtfilterhuis en het gaskleppen huis uit moeten bouwen om erbij te kunnen wat een zaterdag vullend programma is geworden. Nu zul je er bij de octavia makkelijker bijkunnen, maar ik denk dat je nog steeds dezelfde delen uit zult moeten bouwen. Dus als je een beetje handig bent en het zelf doet gok ik dat je er een ochtend (of middag) mee bezig bent..

Voor het uitlezen zou je ook bij @Antera een afspraak kunnen maken, kun je meteen de nodige aanpassingen laten doen ;)

Bakkertje

Forumguru
Er zijn er meer hoor die het kunnen, tegen een kleine(re) vergoeding uiteraard. Ligt er ook een beetje aan waar je woont. Antera woont in Breda, er zijn ook mensen op andere plekken (Apeldoorn bijvoorbeeld).

Spinal

Forumguru
Bij mijn vorige auto heb ik veel aan het originele carterventilatie systeem geknutseld en alle slangen in mijn handen gehad.
Ik gok voor deze slang een +/- 30min om te vervangen (afgaande van de foto in een ander topic over deze slang) Als je wat basis gereedschap hebt en een vrije middag dan is het goed zelf te doen. Kijk eerst goed hoe het zit en als je het niet aandurft kun je altijd nog naar een garage, hij is al doormidden dus meer kapot dan dat kan hij niet gaan.

Uitlezen kost bij 'mijn' universele Bosch garage €10 en als je de reparatie daar laat doen is het gratis. De dealer hier 5km verder vraagt €26 voor gebruik van de kast en dan nog de tijd die de monteur bezig is (€71 p/u ex BTW :nailbiting:) daar zou ik niet heen gaan. Voor dat geld kun je zelf een VAG scanner kopen en zelf uitlezen....

Bovenaan Onderaan