Ontwaseming voorruit

Zijn er meer mensen die last hebben van een zeer trage ontwaseming van de voorruit van hun O2?
Gisteravond duurde het voor mij 17 minuten voordat ik voldoende zicht had om te gaan rijden! Voldoende is eigenlijk een slechte woordkeuze, eigenlijk was het niet eens voldoende maar langer wachten had ik echt geen zin in! Ik zet de voorruitontwaseming vol open, hoge temperatuur, binnencirculatie en zonneklepjes omlaag. Help allemaal niets! Vanavond zet ik de auto bij de dealer zodat ze morgenochtend kunnen kijken hoe beroerd het is gesteld met de ontwaseming.

Iemand anders dezelfde problemen?

/forum/images/graemlins/407.gif
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Ik heb er met mijn O1 ook heel veel last van.
Maar ik heb van de week ontdekt dat wanneer ik een raampje open doe dat de blower harder gaat blazen. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar dat ga ik wel doen. Kijken of het helpt.


Groetjes,
Marcel
 
Bedankt voor de tip. Ik vind het echter wel een "knullige" oplossing. Mensen die naast je staan geparkeerd met een auto uit 1988 zijn binnen 2 minuten weg en jij staat 17 minuten stationair te draaien om je voorruit schoon te krijgen! Eigenlijk onacceptabel naar mijn idee. Ik ben dan ook benieuwd waar de dealer mee komt ~ Ik ga nog steeds uit van een GOEDE oplossing.... Ik was in ieder geval aardig op weg om diverse collega's voor Skoda te interesseren. Als ze echter zulke "ontwasemings taferelen" zien zal het enthausiasme snel afnemen ben ik bang voor...
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Zijn er meer mensen die last hebben van een zeer trage ontwaseming van de voorruit van hun O2?
Gisteravond duurde het voor mij 17 minuten voordat ik voldoende zicht had om te gaan rijden! Voldoende is eigenlijk een slechte woordkeuze, eigenlijk was het niet eens voldoende maar langer wachten had ik echt geen zin in! Ik zet de voorruitontwaseming vol open, hoge temperatuur, binnencirculatie en zonneklepjes omlaag. Help allemaal niets! Vanavond zet ik de auto bij de dealer zodat ze morgenochtend kunnen kijken hoe beroerd het is gesteld met de ontwaseming.

Iemand anders dezelfde problemen?

/forum/images/graemlins/407.gif

[/ QUOTE ]
Ik herken het probleem niet. Ik heb de airco altijd op Auto, en zet 's ochtends als de boel al beslagen is, beide knopjes die boven elkaar zitten (achterruit-verwarming en voorruit) tegelijk aan. Hij ontwasemt weliswaar iets langzamer dan wat ik in mijn Xantia gewend was, maar 17 minuten haal ik echt niet.
Heb je al eens geprobeerd om niet dat knopje boven de achteruitverwarming te gebruiken, maar dat ANDERE knopje met zo'n ruitsymbooltje? (in het rijtje knoppen waar je ook de richting e.d. mee kunt regelen)
 

AMBIO2

Actief lid
Ik vraag me af of het verstandig is om binnencirculatie te
activeren, het vocht wat in in de auto aanwezig is kan zo
geen kant op, terwijl je daar juist van af wil.
 

Edwin

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik vraag me af of het verstandig is om binnencirculatie te
activeren, het vocht wat in in de auto aanwezig is kan zo
geen kant op, terwijl je daar juist van af wil.

[/ QUOTE ]

Als je de binnenlucht gebruikt, slaat de airco eerder aan. Als het koud is (lager dan 5 graden), slaat de airco niet aan. De lucht van buiten is koud, de lucht van binnen is sneller warm. Voordeel bij gebruik van de binnencirculatie + ontwaseming voorruit is dat het vocht uit de lucht gehaald wordt door de airco.
 
Luchtcirculatie helpt inderdaad niet. Dat was een tip van de dealer (de Meern). Alle andere mogelijke standen heb ik ook geprobeerd. Het lijkt net op er iets verstopt zit of een klep verkeerd staat of iets dergelijks. De lucht die uit de opening bij de voorruit komt in ontwaseming-stand is minimaal.
 
Bij mij komt het ook voor dat de blazer niet op volle kracht werkt wanneer ik de ontwaseming inschakel. Dan duurt het inderdaad wel erg lang vooraleer de vooruit ontwasemd is.

Wanneer ik dan manueel de blazer op volle kracht zet, is de voorruit in 1-2-3 ontwasemd.
 
Ik had graag kunnen zeggen dat ik dat nog nooit heb geprobeerd maar ook het handmatig op volle kracht zetten van de blazer mag niet baten... /forum/images/graemlins/407.gif
 

Beker

Actief lid
Ik "haal" de 15 minuten ook niet. Vijf minuten (en dan ben ik toch nog aan het krabben) is voldoende. Wel is dit een praktisch nadeel van de moderne dieselmotoren. Deze zijn zo efficient dat ze nauwelijks energie omzetten in warmte. Alleen gaan rijden (maar dat gaat natuurlijk niet) zorgt dat de motor snel opwarmd. Daarom zie je ook dat veel merken standverwarming aanbieden als optie op een diesel. Naast het feit dat je interieur veel sneller opwarmd is je motor ook veel sneller warm (hij wordt dus geholpen) wat de slijtage enorm verminderd.
 

smg

Lid
Het laten draaien van een koude motor om hem op te laten warmen is grote onzin, omdat een stationair draaiende motor daar vreselijk veel tijd voor nodig heeft. Tegelijkertijd is het bij de Occie heel vervelend dat de zijspiegel- en achterruitverwarming en alleen aangaat als de motor draait. Ook het beslaan van de voorruit vraagt om het nodige blaaswerk, dus op vriesdagen start ik nu toch mijn motor. Het ontwasemen van de voorruit duurt mij te lang (al is dat zeker geen kwartier), dus veeg ik het af met een anti-condensdoekje. Voor 2 euro weer 13 minuten gewonnen...
 
Auto inderdaad net bij de dealer neergezet. Eens kijken of ze een defect kunnen vinden.
&gt; smg, die anti-condensdoekjes. Kan ik die bij een benzinepomp kopen?
 

Laus

Actief lid
gewoon bij halfords zo'n sponsje. Werkt perfect en zo gepiept. Ik heb het eigenlijk nooit zonder gedaan dus weet niet hoe lang het zou duren.
 

lowietje

Nieuw lid
Bij mij werkt het perfect,
Het is wel een elegance, dus bij de start ( als het koud is ) middenste knop op af. Na 2 a 3 km met de linkse knop aanschalen, men kan ook een zekere tijd met binnencirculatie werken, auto zal warmer opwarmen, maar veel meer vochtigheid.
 
Het lijkt erop dat het probleem zich voordoet bij de diesels. Ik heb dit fenomeen ook en ook besproken bij de dealer. Diesels houden de verwarming lang bij het motorblok, alvorens ze ook verwarmen in de auto zelf. Dit schijnt iets te maken te hebben met de ontwaseming.

Bij mijn vorige niet diesel, had ik hier nooit last van.

Zijn er niet diesel rijders die dit probleem ook hebben? /forum/images/graemlins/confused.gif
 

smg

Lid
@elegance: vrouwlief heeft voor mij een doekje gekocht. Maar een oud katoenen lapje/theedoek zal net zo goed werken.
 

KMA

Lid
Ik vind zelf ook dat het vrij lang duurt voordat de dieselmotor op temperatuur is. Pas als je gaat rijden is tie sneller warm. Ik vind de ontwassemingsknop voor ontwaseming goed werken. Na enkele seconden kan ik al op aantal plekken door de voorruit kijken. Ontwasemen gaat vele malen sneller als de airco aanstaat en dat kun je niet sturen (zie draadje climatcontrol en knopjes auto en econ). De airco maakt nl de lucht in de auto droger (dit gaat ook weer sneller als je circulatie aan zet). Ik vermoed dat als je de ontwasemingsknop indrukt de airco ook altijd ingeschakeld wordt tenzij de buitentemperatuur beneden de +4 graden is om te voorkomen dat deze kapot vriest (zie ook weer genoemd draadje)

Om de ruit te ontdooien duurt het toch wel langer omdat er eerst warmte van de motor moet komen. Krabben werkt dan toch het snelst of s'avonds de voorruit bedekken.
 

ougie

Forumguru
Mijn O2 is de eerste auto met airco/climatcontrol en ze hebben mij verterd dat dat juist in de winter ook erg fijn is omdat je ruiten lekker snel schoon zijn. Ik heb mijn auto eigenlijk altijd in de garage staan. Ik kan eigenlijk geen goed oordeel geven. Morgenochtend neemt mijn vrouw de auto mee, en heb ik hem buiten laten staan. Kijken wat haar ervaring is. Rotstreek misschien, maar mijn handje blijven lekker warm.
 
Bovenaan Onderaan