Onvrede na eerste beurt

goromo

Nieuw lid
Beste forumleden,

Na bijna 2 jaar en 20.000 km op de teller was het dan zover, het display gaf aan dat het tijd was voor een beurtje.
Dat komt mooi uit dan kan ik meteen een aantal puntjes die onder garantie vallen laten nakijken.

1. Chrome lijst van bijrijders portier sluit niet mooi aan.
2. Linker spiegel maakt ratelend geluid tijdens dichtklappen.
3. Linker box kraakt bij het opendraaien van het geluid (Canton systeem)
4. Een fluitend geluid ergens uit de motor kap zodra de auto wordt uitgezet of tijdens stationeer (helaas maar af en toe maar frequentie neemt toe)
5. En al twee liter olie bijgevuld tot nu toe.

Bij het ophalen van de auto en het doornemen van de acties werd me al snel duidelijk dat niet alle punten waren opgelost en dit ook niet meer ging gebeuren.
Wat betreft de Chrome lijst was de boodschap "we hebben ons best gedaan maar het wordt er niet beter op, helaas"
De spiegel en box zijn netjes vervangen.
Het fluitend geluid....tja wij hebben niks gehoord en uw info is ook niet concreet genoeg, dus hier kunnen we niks mee.
Waarop mijn vraag was hoe nu verder mede omdat over 3 wkn de garantie afloopt.
Jammer voor u maar de regels van de importeur zijn daar heel duidelijk in nl. zodra de garantie afgelopen is kunnen we hier geen beroep meer op doen ondanks dat het nu al gemeld is want anders zou iedereen van te voren als iets gaan melden.
Ik heb duidelijk gemaakt dat ik begrijp dat, ondanks dat de chef werkplaats een vermoeden had (airco pomp)
, dit lastig is omdat het niet constant hoorbaar is maar dat ik wel moeite heb met het feit dat ondanks mijn melding nu de kosten voor ons zijn mocht het euvel zich na de garantie een storing worden.

Graag had ik jullie advies over in hoeverre ik meer van de deal mag eisen m.b.t. De Chrome lijst en het fluiten geluid.

Heeft iemand van jullie ervaring met het zekerheisplan van Skoda ? Is dit in aanrader ?
Tijdens navraag bij de dealer kreeg ik een uitdraai van de voorwaarden en de melding dat niet meer alles onder de dekking zou vallen en dat ik zelf maar eventjes er doorheen moest bladeren.
Had toch gehoopt op iets meer uitleg van de dealer.

Blackokkie2

Forumguru
Die chroomlijst moeten ze gewoon oplossen(vervangen). En het fluitende geluid, tja altijd lastig als de auto juist net bij de dealer goed werkt, wellicht eens bij een andere dealer in de buurt gaan voor een second opinion. Of hopen dat hij een keer fluit als je in de buurt van de dealer bent.

Spierings

Forumguru
Als het geluid zich niet voor doet kunnen ze het niet oplossen. Dat kun jij ze niet kwalijk nemen.. Neem aan dat het geluid al langer aanwezig is?

Je zou in die 3 weken langs kunnen rijden als deze het wel doet.

Met de chrome lijst is het lastig te beoordelen. Plaats anders effe een foto..
Als de lijst gewoon goed vast zit en geen defecten heeft.....

MarcoO2

Forumguru
Maar als een probleem zich al tijdens de garantie openbaart (alleen niet op het juiste moment) mogen ze zich niet achter verlopen garantie verschuilen. Ze doen het wel, natuurlijk, maar dat is niet volgens de spelregels.

• Leuk
Waarderingen: CDK

goromo

Nieuw lid
Natuurlijk begrijp ik dat de dealer niet zomaar iets gaat uitwisselen op dit moment maar ben ik van mening dat indien de oorzaak van het fluitend geluid na de garantie periode zich openbaart ik terug zo mogen vallen op de garantie.
Maar vraag me af of dit wel reëel is.
Wat de chrome lijst betreft is het verhaal inderdaad dat deze goed vast zit en niet defect is.
Allen vind ik dat ik dat bij een auto niet alleen gekeken moet worden naar of ik er praktische hinder van ondervindt maar ook naar de looks, of ?.
Ik zal in de loop van de dag een foto plaatsen.

Nog iemand tips tot het zekerheidsplan van Skoda ?.

MarcoO2

Forumguru
Natuurlijk begrijp ik dat de dealer niet zomaar iets gaat uitwisselen op dit moment maar ben ik van mening dat indien de oorzaak van het fluitend geluid na de garantie periode zich openbaart ik terug zo mogen vallen op de garantie. Maar vraag me af of dit wel reëel is.
Ja, dat is reëel. Daar is de garantie voor bedoeld.

Voor wat betreft die sierlijst: zat die altijd al zo? Als je er al twee jaar mee rondrijdt, is het gek om dat nu onder garantie te laten vervangen.

Pollewop

Forumguru
@goromo

Het wordt lastig denk ik... Zeker als de dealer voet bij stuk houdt.
Of een chrome lijst er "mooi genoeg" op zit, is nogal een arbitraire beoordeling. Je verzandt snel in "welles/nietus".
Ook het verhelpen van een, door de dealer, niet waarneembare klacht is lastig. Direct langsgaan als de klacht zich voordoet is soms de enige oplossing.
"Rechten en regels" zijn vaak alleen bij objectief te beoordelen afwijkingen goed toepasbaar. In andere gevallen is het vaak aan een geschillencommissie of de rechter om te (be)oordelen.
Je kunt eventueel je rechtsbijstandverzekering in schakelen, hoewel "zachte" feiten een zaak moeilijk maken.

Succes, :)

MarcoO2

Forumguru
Zorg overigens wel dat je zwart op wit aanspraak op garantie hebt gemaakt ten aanzien van de niet-verholpen klachten. Schrijf de dealer een brief waarin je aangeeft welke problemen je ervaart en claim uitdrukkelijk je rechten. En de sierlijst zou ik daar niet in meenemen :)

paulus474

Senior Member
Ik (en anderen ook) had ook probleem met chromen sierlijsten. Zijn bij mij gewoon vervangen voor nieuwe exemplaren. Bij mij schuurden ze zo'n beetje tegen elkaar aan (de 2 verschillende delen van 2 portieren). Had dit wel al behoorlijk snel gemeld overigens...
Wanneer je iets meldt binnen 2 jaar, moet dit m.i. gewoon binnen garantie opgelost worden...

goromo

Nieuw lid
Excuses voor de late reactie maar bij deze een foto van de lijst.
Ik kan jullie geen ongelijk geven dat ik hiermee meteen aan de bel had moeten trekken.
Aan de andere kant is het niet zo dat doordat ik dit niet heb gedaan het euvel erger is geworden.
Het verbaasd me dat de ene dealer zonder moeite de lijst wisselt en de ander zegt er niks aan te kunnen doen.

8e22c17e-c2c5-414c-aab4-a26dc8340abf_zpsh6gkqv5x.jpg

Blackokkie2

Forumguru
Ja, dit hoort niet dit moet gewoon herstelt worden, lijkt mij ook sterk dat dat niet zou kunnen. Of een nieuwe strip of deze opnieuw monteren, als de dealer dat niet kan moet hij dat maar uitbesteden aan een schadehersteller ofzo.

Joske

Forumguru
of is dit een geval "knietje" ? dus dat de bovenkant deur wat geplooid moet worden? Maw, ligt het aan de deur of ligt het aan de chroomlijst?
Ik vind trouwens dat de chroomomlijsting sowieso niet "perfect" overal is, als je regelmatig je auto met de hand wast merk je dat wel vanzelf ;)

Spierings

Forumguru
Excuses voor de late reactie maar bij deze een foto van de lijst.
Ik kan jullie geen ongelijk geven dat ik hiermee meteen aan de bel had moeten trekken.
Aan de andere kant is het niet zo dat doordat ik dit niet heb gedaan het euvel erger is geworden.
Het verbaasd me dat de ene dealer zonder moeite de lijst wisselt en de ander zegt er niks aan te kunnen doen.

8e22c17e-c2c5-414c-aab4-a26dc8340abf_zpsh6gkqv5x.jpg
Ik zie dat de lijst verder naar buiten staat, maar optische dingen is vaak een welles nietes discussie. Het kan natuurlijk ook door andere dingen veroorzaakt worden, doordat er bij het sluiten bijvoorbeeld er iets achter is blijven hangen..

Dan is het na bijna 2 jaar niet geloofwaardig om te zeggen dat het sinds het begin is..... Je wilt niet weten hoe vaak je zoiets in een werkplaats te horen krijgt ..

Bij problemen krijg je dit erg vaak te horen, of het is sinds de vorige beurt.....

Hoop dat je het met de dealer op kan lossen, maar ik kan hun standpunt ook begrijpen..

goromo

Nieuw lid
Beste Spierings,

Natuurlijk heeft een verhaal twee zijdes echter als de dealer met deze opmerking zou komen denk ik dat ik lichtelijk geïrriteerd zou raken omdat dit niet het geval is en ik me als leugenaar bestempelt zou voelen.
Maar zoals je al aangeeft zal dit in een welles nietes discussie belanden.
Wel denk ik dat de dealer, bij twijfel, de klant het voordeel kan geven.
Mocht de dealer toch overtuigd zijn dat de oorzaak bij de eigenaar ligt moet hij daar eerlijk in zijn en niet vertellen dat het niet op te lossen valt.

Spierings

Forumguru
@goromo hij moet daar inderdaad eerlijk over zijn, het is meestal gewoon te maken.

Maar de dealer kan misschien ook gewoon gelijk hebben dan de lijst niet verder naar binnen kan...kan in het product zitten.
Als je bij een Seat arosa kijkt zitten bijvoorbeeld de daklijsten altijd ongelijk (paar mm hoogteverschil), hier kun je dus ook niks aan laten doen. Dit terwijl het bij een VW lupo met hetzelfde model het verschil vaak kleiner..

Bij twijfel na een korte termijn zou ik als ik een dealer was het geen probleem vinden en netjes oplossen (indien mogelijk) echter vind ik het na twee jaar een beetje te laat voor een optisch probleem. Dat soort dingen moet je altijd meteen melden..

Een deuk in je wagen rij je ook niet eerst een jaar mee rond voordat je het meld aan de verzekering..

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Over chromen lijst heb ik niets toe te voegen, wat niet reeds gezegd is in dit topic. Wat de fluittoon en het hoge olieverbruik betreft: ik zou dit vastleggen (op papier of per mail) en aan de dealer sturen. Volgens mij heeft @piair1982 destijds ook problemen gehad met een hoog olieverbruik, en daar een topic aan gewijd en hoe dit uiteindelijk is vastgelegd en opgelost. Verder als je een rechtsbijstandsverzekering voor de auto hebt, dit zo spoedig mogelijk overleggen.

piair1982

Forumguru
Olieverbruik lag bij mij aan verkeerde rijstijl. Ik reed op de schakelindicator. Nu rijd ik normaal tot vlot door en ik gebruik 5w40 olie ipv 5w30 olie. Verbruik nog wel wat olie maar 8000 km een liter vind ik acceptabel na 1000 km een liter olie.
Dus kijk ook naar je rijgedrag is mijn advies.
Maar buiten dat. Garantie aanspraak kun je altijd maken binnen de termijn. Wordt je niet redelijk behandeld, bezoek dan een andere dealer en meld hun dat je niet goed behandeld bent.

Veel succes!

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan