Ook airco problemen met Yeti 1.4 TSi

mr2cv

Lid
Ook mijn Yeti heeft problemen met de airco: hij doet het niet/nauwelijks. De bestuurderskant blaast geen koude lucht, de passagierszijde doet wel wat, maar niet echt koud. Hierdoor verwacht ik dat het koudemiddel bijgevuld moet worden. Komende donderdag naar de dealer voor diagnose.
De airco wordt weinig gebruikt door het panoramadak, maar toch wel erg balen, ook hier net een half jaar geleden de garantie verlopen. Gaat lekker zo.

wordt vervolgd...
 

Noord26

Forumguru
Hoe bedoel je in de topictitel 'ook' airco-problemen? Een airco moet regelmatig gebruikt worden om smering van het systeem te garanderen. Een beetje dealer zal niet moeilijk doen en het binnen garantie verhelpen. Want je mag er vanuit gaan dat een dergelijk onderdeel veel langer mee gaat al 2 en half jaar.
 

van_der_P

Senior Member
Want je mag er vanuit gaan dat een dergelijk onderdeel veel langer mee gaat al 2 en half jaar.
Dat is allemaal leuk in theorie.
Probeer je gelijk maar eens te halen.
Dan zul in veel gevallen toch de hulp van je rechtsbijstandsverzekering nodig hebben.
Daarna is de relatie met je dealer ook niks meer, het is de vraag of je dat wel wil ?
 

Noord26

Forumguru
Een goede dealer, zoals ik die ook ervaar, hoef je niet eens er op te wijzen dat je had verwacht dat dit kostbare onderdeel langer mee zou moeten gaan als 2 en half jaar. Wat je nu aanhaalt over gelijk moeten halen, rechtsbijstand en verstoorde relatie met je dealer zijn dingen die ik niet ervaar waar wij komen.

Eventueel wel wat kosten voor de- en montage., hetgeen ook al snel in papieren loopt. Maar het onderdeel zelf zou je een beetje kunnen verwachten dat het kostenloos blijft.
 

mr2cv

Lid
Afgelopen donderdag bij de dealer geweest. Zat inderdaad te weinig koudemiddel in. Volgens de dealer is het normaal dat het koudemiddel tussen 2 en 4 jaar "op" raakt. In ieder geval zo ver op dat hij nauwelijks nog koelde. Volgens de dealer kan het ook zijn dat hij in de fabriek niet goed afgevuld was geworden. Is dus weer bijgevuld, incl. fluor. Mocht hij inderdaad toch ergens lekken, dan is dat op te sporen. Ik hoop het niet, maar ben er wel een beetje bang voor. Had nog nooit gehoord van koudemiddelverbruik. Daarbij gebruiken we de airco nauwelijks vanwege het panoramadak. De tijd zal het leren, voor nu doet de airco het weer. Wel zo fijn met de vakantie over enkele weken.

Groet, Arjen.
 

turboturbo

Forumguru
Het is inderdaad normaal dat koudemiddel vervluchtigd / verdwijnt na verloop van tijd.

Daarom dien je een airco minimaal 1 x per 2 jaar laat controleren en vullen.
 

Spierings

Forumguru
Een auto airco welke goed functioneert verliest geen koudemiddel ! Verliest hij dit wel, zit er ergens een lek.

Airco service 1x/2x per jaar is weg gegooit geld, bij de meeste auto's zit er na een goede 5 jaar nog steeds alle koudemiddel in en werkt de airco nog naar behoren.

Wagen is nu gevuld met fluor, verstandig is om na een paar maanden het systeem te controleren op lekkage.
Rij je te lang weer door zullen de fluor sporen vaak door de regen en zo weer weg gespoeld worden.
 

Antera

Donateur
DE airco heeft gewoon onderhoud nodig. Net als dat je je de olie moet vervangen op zijn tijd moet dit bij je airco ook gecontroleerd en aangevult worden wanneer nodig. Mijn airco word eens in de 2 jaar even doorlopen en gecontroleerd. Beter goed onderhouden dan ineens zonder staan omdat je hem niet goed onderhouden hebt
 

Spierings

Forumguru
Airco verliest per jaar ongeveer een 10% van de vulgraad.
Fluor spoelt niet weg.
Dat de fluor weg spoelt hangt natuurlijk wel van de plek af (zoals in het front), zit deze in de rijwind waar alle regen, stof etc komt, zie je hem na een tijd echt niet meer.

Dat een airco 10 % verliest per jaar heb ik zelf niet ervaren in de 10 jaar dat ik mijn airco papieren heb.
 

turboturbo

Forumguru
Dus jij haalde altijd weer de maximale vulgraad (of hoe zeg je dat) uit je installatie na 2 jaar gebruik?
 

Spierings

Forumguru
Meestal niet de complete vullingsgraat maar na ongeveer 5 jaar komt er meestal nog gewoon 475-500 uit een wagen waar 550 in hoort. Dat is 10 a 15% in 5 jaar i.p.v dat verlies ieder jaar.

Als je van 10% per jaar uit gaat zit er na 5 jaar nog maar 295 in als je van 500 uit gaat, iets wat je meestal alleen ziet als deze ergens lekt.
 

Pendragon

Donateur
10% per jaar vind ik ook wel veel. Ik heb het bij mijn Octavia2 die ik gehad heb eens laten meten en die had na 3 jaar nog maar 10% verloren.
 

TheoStek

Forumguru
Studieresultaat: jaarlijks tot 8,2% minder koudemiddel Een autoairco verliest per jaar gemiddeld zo’n 86 gram koudemiddel – toch altijd nog een 8,2% van de totale vulhoeveelheid. Deze cijfers komen van de “Eco-recherche” van het Frankfurter Büro für Umweltforschung und Beratung GmbH, die deze onderzoeken in opdracht van het Ministerie van Milieu uitvoerde. bron:NVKL
 

turboturbo

Forumguru
Dat zijn idd weer andere cijfers dan ik gewend ben te lezen.
Bij mijn Fabia zat er nog 25gram in (na 9 jaar misschien wel nooit eerder bijgevuld)

Maar om te voorkomen dat je te lang met een lek rond rijd (en mogelijk je installatie te ver leeg loopt - vind je compressor niet leuk) lijkt me minimaal een 2 jaarlijkse check wel zinvol, toch?
 
Bovenaan Onderaan