Ook even voorstellen: Joch3m

Joch3m

Lid
Hoi,

Vandaag noodgedwongen mijn trouwe Ford S-Max 2.5T uit 2009 ingeruild voor een Fabia 1.2TSi uit 2015. Als 2e auto hadden we een Seat Mii dus was wel enigszins vertrouwd met het kleinere segment van VAG.

En het bevalt me eigenlijk wel. Veel handzamer en toch een stuk kleiner, zuiniger en goedkoper in wegenbelasting en verzekering. Het rijdt prima, is redelijk rap en lekker stil op de snelweg.

Nu ben ik gewend om het onderhoud altijd zelf te doen en ben wat in de war geraakt over het onderhoudssysteem van de Fabia. Motorcode is CJZC dus variabel onderhoud 1x in de 2 jaar of max 30.000km.

Auto is een ex-lease auto en heb de onderhoudsgeschiedenis erbij gekregen in een uitdraai van de dealer. Het serviceplan boekje is helaas incompleet.

Laatste onderhoud was in 08-2019 bij 109.000km. De auto staat nu op 132.000 km en heeft dus drastisch nieuwe olie nodig.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een compleet onderhoudsschema of iemand die zo vriendelijk wilt zijn het serviceboekje te scannen en naar me te mailen.

Ook heb ik een vraag over de distributieriem. Ik lees veel wisselende berichten daarover. 5 tot 6 jaar en 120.000 tot 180.000km. Wat is nu de juiste?

Maandag maar even de oude dealer bellen en wat meer info inwinnen, die riem verontrust me wel wat.

Heb nog wel meer plannen en die zal ik later hieronder uitzetten.

Groetjes,
Jochem

Bijlagen

• IMG-20201212-WA0000.jpeg
    IMG-20201212-WA0000.jpeg
    669 KB · Weergaven: 17

Joch3m

Lid
Hey, dank voor je snelle reactie. Je hebt natuurlijk gelijk, ik heb me laten verwarren door de melding in het display van de auto.

Bedankt voor de link, het is dus een kwestie van iedere keer goed controlleren op de staat van de riem. Droogte scheurtjes etc. Ben daar niet zo heel vertrouwd mee dus even nog wat advies inwinnen bij een bevriende monteur.

J.

Desperado

Forumguru
Welkom Jochem.
Volgens Haynes zou de eerste controle van de distributie bij 240.000 km moeten zijn.
Persoonlijk zou ik daar niet vanuit gaan en vervangen rond de 180.000 of bij 10 jaar omdat ik er nog steeds geen vertrouwen in heb dat een riem het eeuwige leven heeft.

Joch3m

Lid
Welkom Jochem.
Volgens Haynes zou de eerste controle van de distributie bij 240.000 km moeten zijn.
Persoonlijk zou ik daar niet vanuit gaan en vervangen rond de 180.000 of bij 10 jaar omdat ik er nog steeds geen vertrouwen in heb dat een riem het eeuwige leven heeft.
OK dat stelt me gerust. Thanks. Is die servicemelding trouwens zelf te resetten of moet dat via VCDS

Bovenaan Onderaan