ook "halve" graden in Climatronic

maf

Lid
Kan iemand mij vertellen of de nieuwe climatronic in de O2 facelift ook per halve graden in te stellen is (desnoods via verborgen menu oid)? Mijn oude O2 ging netjes van 20, naar 20,5 en door naar 21. Nu is het van 20 naar 21...
 

Michel

Forumguru
Volgens mij is het met de huidige bediening niet (meer) mogelijk om halve graden in te stellen. Er zit ook geen display meer in om die "halve" temperatuurinstellingen aan te geven. Misschien dat het dan nog wel op de radio zichtbaar kan worden, maar uiteindelijk moet het toch eerst via een knop instelbaar zijn.

Eerlijk gezegd mis ik het tot op heden niet terwijl ik eerder een traploze bediening temperatuurinstelling in mijn Fabia I gewend was.
 

maf

Lid
Ik vind het toch wel een groot verschil om direct een hele graad te schuiven. Je merkt dat goed.
 

Rolle

Senior Member
Tiens, wist zelfs niet dat ie met halve graden werkte :blush:. Waarschijnlijk wel al gezien maar nooit bij stilgestaan omdat het de evidentie zelve is.
 

Michel

Forumguru
Ik vind het toch wel een groot verschil om direct een hele graad te schuiven. Je merkt dat goed.

De thermostaat van de centrale verwarming in mijn huis laat zich ook maar per hele graad aanpassen, dus ik ben wel wat gewend :D
 

maf

Lid
De dealer wist van niets. Ook de jongen die met de laptop de autovergrendeling van de deuren en de dagrijverlichting activeerde, wist helemaal niets van dit verhaal.
Toch wel jammer dat ze bij een facelift (toch weer een doorontwikkeling van het bestaande model) dit soort dingen wijzigen. Ik zie de logica er niet in...
 

maf

Lid
Misschien is wel inderdaad zo. Maar de trapjes hadden ook anders ingesteld kunnen worden, was de bediening net zo gemakkelijk geweest. Dan was ik alleen 2 keer zoveel tijd kwijt geweest om van 18 naar 22 graden te gaan. En tijd is geld... dus......
 

Maarten

Forumguru
Wel vreemd dat het in de Skoda uitvoering van de CC wel kan. Is dat een oud model waarschijnlijk. Ik snap dat er een verschil is tussen de cc van de Fabia en de O2 maar dat hoeft toch niet te betekenen dat de bediening anders is...of wel dus in dit geval.
 

Captain Hook

Forumguru
Beoogde verhoging bedieningsgemak door een eenvoudigere vormgeving.
Alsof we allemaal blond zijn en niet meer zelf kunnen nadenken.
Zucht, zulk soort aannames door de hh fabrikanten, alsof stapjes van een halve graad te gecompliceerd zouden zijn...
Dat maak ik :mad: zelf wel uit.

ps: en mijn thuis verwarmingsinstallatie met buitentemperatuurcompensatie kan ik ook in halve graden instellen. :tongue:

Als ze nou gewoon zeggen dat de nieuwste climatronic bedieningsunit wat goedkoper te produceren valt, geef dat dan toe. Maar hang er niet een onzinmarketingverhaal om heen. :(
 

bat

Lid
Beoogde verhoging bedieningsgemak door een eenvoudigere vormgeving.
Ik gok eerder op ordinaire kostenbesparing. Het is mooi verkocht als een 'meer premium uitstraling' (bij de introdcutie in de Passat CC), maar in de praktijk is de functionaliteit er gewoon op achteruitgegaan.
 

LenK

Forumguru
De temperatuur displaytjes zijn weg, dat is de besparing. Als daar de winst van VAG vandaan moet komen....

Enfin op de knoppen is weinig plaats om tussen de cijfers ook nog halven te proppen.

En is het nu echt zo'n ramp. Voelt iemand die halve verschil ?

Mijn ervaring met de clima bij Skoda (O2 1e editie en F2, beide op 0,5 gr te regelen) is dat het steeds of te warm of te koud is. Dus misschien is ie nu wel minder nauwkeurig te regelen maar werkt ie wel beter.
 

bat

Lid
De temperatuur displaytjes zijn weg, dat is de besparing. Als daar de winst van VAG vandaan moet komen....
Ja, daar komt de winst vandaan. De wet van de grote getallen: voor één auto maakt het misschien een paar dubbeltjes verschil, maar als je al die dubbeltjes van alle auto's waar dit systeem in gebouwd wordt bij elkaar optelt, gaat het ineens wel hard.

Overigens schijnt het nieuwe systeem inderdaad wel beter te werken dan het oude, hoewel ik daarover vooralsnog weinig te klagen heb. Of anders gesteld: het is beslist niet perfect, maar ik moet de eerste auto in deze klasse nog tegenkomen waar het wel perfect werkt.
 

MarcoO2

Forumguru
Overigens schijnt het nieuwe systeem inderdaad wel beter te werken dan het oude, hoewel ik daarover vooralsnog weinig te klagen heb. Of anders gesteld: het is beslist niet perfect, maar ik moet de eerste auto in deze klasse nog tegenkomen waar het wel perfect werkt.

Ik heb over de oude eigenlijk ook weinig te klagen. Waar ben jij niet (of minder) tevreden mee?
 
Soms is ie wat enthousiast en is het toch wel wat kouder dan de 19,5 graden waar ie op ingesteld staat...

Heb je dan een thermometer in je wagen liggen? En is die thermometer geëikt zodat je echt kan zeggen dat de t° niet 100% klopt in de Skodio?
 

MarcoO2

Forumguru
Soms is ie wat enthousiast en is het toch wel wat kouder dan de 19,5 graden waar ie op ingesteld staat...

Is dat niet op een moment dat hij flink aan het koelen is? Dan kan het tijdelijk even kouder aanvoelen natuurlijk.
 
Bovenaan Onderaan