Ook ik wil me graag even voorstellen.

Hallo, mijn naam is Jan Brouwer 55 jaar gehuwd, en ben woonachtig in Drachten.
Ik ben buschauffeur bij Arriva in het Openbaar vervoer.
Ik ben jarenlang Mercedes W123 rijder geweest, maar door de belastingmaatregelen van destijds heb ik toen besloten om mijn bolide van de hand te doen.
Het blijven kostbare autos wat onderhoud betreft en al doe je alles zelf je kunt het roestmonster vaak niet helemaal de baas.
Toen overgestapt op Volvo 850 GL ook een super auto en later een S80 2400 benzine.
Toch heb ik nu besloten om diesel te gaan rijden, in verband met de hoge brandstofkosten, de volvo rijd gemiddeld 11,6 liter per 100 km dus op de kortere afstanden loopt dit nog meer op.
Daar ik ongeveer 15000 km per jaar rijd moet dit uit kunnen.

Ik heb nu een witte Skoda Yeti 16dti uit 2011 met 205000 km op de klok aangeschaft en zal donderdag as. de oprit sieren hier in Drachten
Ik stond in twijfel voor een fabia 1200 diesel of de Yeti, maar omdat de Yeti net iets meer ruimte verschaft en de motor iets meer vermogen geeft en het uiterlijk, toch voor de Yeti gekozen.

Voorheen deed ik al het onderhoud zelf, maar wegens tijdgebrek laat ik dit de laatste paar jaar door een garage die.
Maar wie weet pak ik het zelf sleutelen wel weer op, maar ik zit met het computer gebeuren wat mij tegen houd.
Het zijn tegenwoordig allemaal sensoren, en kleppen wat elektronisch wordt aangestuurd.
De oude technieken liggen mij beter omdat je toentertijd een schroevendraaier op het kleppendeksel zette en kon horen welke cilinder niet goed meedeed, of welke kleppen rammelden.
Maar ja dat is nu dus wat anders geworden.
Ik hoop hier veel te mogen opsteken van jullie kennis omtrent de techniek etc.
Zelf hoop ik ook het een en ander te mogen bijdragen aan dit forum.
Altijd belangrijk om interessante weetjes te delen zodat autorijden voor iedereen leuk en betaalbaar en haalbaar blijft.

mvg, Jan.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Welkom Jan.

Ik zit met enige verbazing naar dat jaarkilometrage van 150.000 te kijken.
Voor een beroepschauffeur (vracht, bus of taxi) op zichzelf natuurlijk niet heel uitzonderlijk, maar in je eigen auto dan ook nog zoveel kilometers rijden?
Of rij je de busdiensten nu met de Skoda? :pieker:
 
Dank voor jullie reacties en welkom, inderdaad een typefoutje, het moet dus 15000km per jaar zijn.
als het nulletje er voor stond was er niets aan de hand geweest.:yeehaa:
Maar bij deze recht gezet.
Ik ben zeer tevreden met de skoda aan nu toe.
Heb hem nu 2 dagen en rijd super, maar nog met een paar aandachtspunten voor de garantie.
Ik vind hem soms wat klapperen bij de achterwielophanging, bij iedere drempel hoor je hem klapperen dus denk ik aan de stabilisatorstangen of de schokbrekers.
En hij gaat maandag naar de dealer voor de terugroepactie op de software en er wordt een luchtklep geplaatst? waarvoor die luchtklep dient weet ik niet.
Het brandstof verbruik ben ik toch wel nieuwschierig naar, het is een 16tdi en denk dat ik toch wel de 1:15 moet kunnen halen.
Op de computer geeft ie nog steeds 7,4 liter /100km dus dat is rond de 1 op 13, maar dat moet zuiniger kunnen.
Misschien hebben jullie nog adviezen hieromtrend.
Ook ben ik benieuwd naar jullie tuning ervaringen van de 16 diesel wat de resultaten hiervan zijn voordat ik het in overweging neem.

Groetnis fan Jan.:)
 

EdK

Forumguru
er wordt een luchtklep geplaatst?

het is een 16tdi

Kijk eens bij de RDW op de site bij de gegevens die bij je kenteken horen.
1,6 was één van de motoren die sjoemelsoftware hadden en als ik goed had was bij de1,6 dat er een klep tussengezet werd
Dus als je bij RDW kijkt moet er iets staan mbt software update ...
Als je wagen terug komt van dealer zou die melding na 1 of 2 dagen verdwenen moeten zijn....
 

EdK

Forumguru
Duidelijk dus !
Klep en software is het verhaaltje sjoemelsoftware en behoort bij elkaar
Klep zorgt voor meer luchtaanvoer als ik goed begrepen heb toender tijd bij me 1,6 bedrijfs caddy.
En de vorige eigenaar heeft het dus blijkbaar afgehouden deze update waar toch ook het één en ander is om te doen.

En nu geen bangmakerij , maar na de update toendertijd op me bedrijfs caddy had ik vrij kort erna tot 3x problemen met verstuivers die ineens de geest gavenen dus vervangen diende te worden.
Dat het de oorzaak was van de update is moeilijk bewijsbaar maar zorgde toch wel voor vraagtekens bij mij en collega die over de bedrijfswagenpark gaat...

Wil je mbt die update wat meer lezen, gebruik even de zoekfunctie van het forum, er is voldoende over te vinden.
 
Ik heb inmiddels een prijsopgaaf gevraagd voor tuning en egr klep uitschrijven gevraagd bij VVT in Marum.
Ga ik dan gelijk laten doen om storingen te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan