Ook maar eens de knoop doorgehakt!!

BiBo

Lid
Vandaag toch maar de knoop eens doorgehakt en een Octavia combi RS TFSI besteld bij een van de zuidelijkste dealers in het land. Na bij diverse merken langs geweest te zijn, toch wederom teruggekomen bij de eigen dealer(Seat/Skoda).

Momenteel rij ik een Seat Altea 2liter FSI stylance bwj 2004, wat best een heerlijke auto is, maar de betrouwbaarheid is toch iets minder(zie problemen seatonline met de leon2/altea/toledo).
Zelf 2 maal een defecte bobine en losliggend katalysatorelement, alles is netjes opgelost door de dealer, maar dan toch een beetje jammer.

In eerste instantie proefgereden in diverse modellen:
Golf GTI/GT 1.4TFSI
Ford Focus ST
Seat Leon FR
Opel Astra turbo
Maar allemaal te klein/te laag/erg spartaans en geen ruimte toch maar gekozen voor een RS. Een gesprek met de werkplaatschef heeft mij helemaal over de streep getrokken.
quote"ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar skoda zet zijn auto's net iets slimmer inelkaar en daardoor zijn er minder problemen" Tevens kom ik weinig problemen met de Octavia tegen op dit forum.

Mensen met een RS in hun bezit, wat zijn jullie positieve en ook eventuele negatieve ervaringen??

Groet
BiBo
 

purk

Senior Member
(edit mod: niet onnodig citeren!)

Ik denk dat je de zelfde problemen houd bij een skoda hoor, het zijn de zelfde motoren ( dus zelfde kwaaltjes )
 

BiBo

Lid
Nou dat is niet helemaal waar:
Defecte bobine's zijn een bekend VAG-probleem, bij de 2.0FSI komt er veel makkelijker vocht bij de bobine(VAG beloofd nog steeds een oplossing), terwijl de TFSI een volledige afdek-/beschermkap heeft. De nieuwe 2.0FSI's hebben helemaal geen beschermkap ivm een warmteafvoerprobleem. Skoda gebruikt regelmatig andere constructies(electrisch ramen/ketting ipv distributieriemen) dan Seat. Er is binnen het VAG-concern inderdaad een grootte uitwisselbaarheid aan onderdelen, maar belangerijke zaken zijn vaak model- of merkspecifiek. Er komen relatief meer problemen voor met de nieuwste generatie Seat's dan met Skoda's. Begrijp me goed ik ben uiterst tevreden over mijn Altea en de problemen zijn allemaal netjes opgelost.
 

purk

Senior Member
oke, maar een fsi of een tfsi maakt niet zo heel veel uit( alleen een turbo), en die bobines gaan gewoon kapot door dat ze te heet worden en door branden, dat heeft niks te maken met vocht.

En dat er bij skoda kettingen worden gebruikt voor de distributie, geld alleen voor 1.0 en 1.2 drie cilinder.

En zwijg over elektriche ramen, zelfde zooi als een golf.

Wel is het waar dat er bij de skoda veel verbeterde onderdelen worden gebruikt omdat het in de VW al die zwakke punten al aan het licht zijn gekomen en verbeterd zijn. dat is dan het grote voordeel.
xyxthumbs.gif
 

maf

Lid
He Bibo,

ik kan maar een ding zeggen.... kopen die RS!! Ik heb um nu zo'n 2 maanden en 5500 km en hij bevalt heel goed. Kijk ook maar eens op myreview bij autoweek.
Zeker in de blauwe kleur zie je regelmatig omdraaiende hoofden. Hij is opvallend maar zeker niet té (althans vind ik).
 

BiBo

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: purk</font><hr />

oke, maar een fsi of een tfsi maakt niet zo heel veel uit( alleen een turbo), en die bobines gaan gewoon kapot door dat ze te heet worden en door branden, dat heeft niks te maken met vocht.

En dat er bij skoda kettingen worden gebruikt voor de distributie, geld alleen voor 1.0 en 1.2 drie cilinder.

En zwijg over elektriche ramen, zelfde zooi als een golf.

Wel is het waar dat er bij de skoda veel verbeterde onderdelen worden gebruikt omdat het in de VW al die zwakke punten al aan het licht zijn gekomen en verbeterd zijn. dat is dan het grote voordeel.
xyxthumbs.gif


[/ QUOTE ]

Skoda profiteert inderdaad van de "productiefouten" van haar zustermerken, daar heb je volkomen gelijk in. Maar heeft voor een gedeelte ook nog zijn eigen inbrengen in haar producten.

Het VAG-bobine-probleem heeft als hoofdoorzaak dat er vocht in bougieschacht loopt(rubberrand van bobine op blok dicht niet goed af en hierdoor mogelijk kortsluiting), dit wordt bevestigd door diverse VAG-monteurs. Tevens is er een serie geweest(lichte dop==&gt;nieuwe serie donkere dop)die gevoeliger was voor vocht. Omdat de TFSI volledig afgedekt is, kan vocht nauwelijks meer binnendringen.

Het VAG raammechanisme-probleem is iets van de vorige generatie golf-gebaseerde auto's(golf 4, leon 1, octavia 1, audiA3/A4 etc). Het huidige raammechnisch van de oct2 bevat meer "metaal" en minder "kunststof"-onderdelen.
 

Dutch4x4

Senior Member
Aan de materialen ligt 't niet - allemaal uit hetzelfde schap getrokken. De bobinekwestie met de 1.8T heeft Skoda net zo getroffen als de andere VAG-merken. (Is er nu weer een? Ze leren 't ook nooit...)

Maar is wel verschil tussen het arbeidsethos van de Tsjechen en de Spanjaarden en de kwaliteit van hun productielijnen. Een Skoda is letterlijk beter in elkaar geschroefd.

Seat is nog eens verder achteruitgegaan toen ze de productie van Leons van België naar Spanje verplaatsen. Die Spanjaarden controleren gewoon minder secuur...
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: purk</font><hr />

Wel is het waar dat er bij de skoda veel verbeterde onderdelen worden gebruikt omdat het in de VW al die zwakke punten al aan het licht zijn gekomen en verbeterd zijn. dat is dan het grote voordeel.
xyxthumbs.gif


[/ QUOTE ]

Dat gold vooral voor de O1, maar of dat ook zo is voor de O2? Die loopt toch veel meer gelijk op met zijn broertjes in het concern, in plaats van te profiteren van de uitgeteste reserveonderdelen van VW en Audi.

Door slim ontwerpen kun je natuurlijk wel een verschil maken - da's een interessant punt van BiBo. Een Octavia is op vele punten anders ontworpen dan een Golf of Leon, daar kun je niet omheen. Interessant dus om te lezen over die paar voorbeelden.
xyxthumbs.gif


Gefeliciteerd trouwens, BiBo.
 

BiBo

Lid
Het is inderdaad zoals jij als schrijft een "onopvallende" auto. Ikzelf heb diamond silver als kleur besteld(ja ik weet het half Nederland heeft grijs/silver als lakkleur). Ieder dus zijn persoonlijke smaak en daar is niks mis mee.
Heb jij tot nu toe alleen maar positieve ervaringen met je RS??
 

SmurfForLife

Actief lid
Als RS rijder kan niet anders dan lof uitdragen.

Topbak en dit prestaties in welke vorm dan ook. Veel plezier ermee in de toekomst.

Tot nu toe nog geen negatieve ervaringen ermee gehad.
 

VEEJAY

Forumguru
Mijn voorkeur gaat uit naar een 2.0tdi, behalve als ik een 2.0 Tfsi mocht/kon rijden!
smile.gif


Feli!
 
Bovenaan Onderaan