Op en neer gaan zijruiten

Leon54

Actief lid
Mijn vader rijdt ook in een Yeti.
Laatst had hij problemen met een zijruit, achter. Deze ruit sloot niet goed en ging steeds op en neer als je de ruit probeerde te sluiten. De ruitbedieningsmotor is toen vervangen. Nu had hij precies dezelfde klachten/problemen met een zijruit aan de voorzijde. Hier heeft men preventief ook maar de motor vervangen.
Ik heb met mijn Leon ooit dezelfde problemen gehad (ook VAG). Dit is toen door de dealer opgelost zonder de motor te vervangen. Kan iemand mij vertellen wat nu precies het probleem is met deze ruiten en zijn er meer die soortgelijke klachten hebben gehad ?

Cordoba

Forumguru
Mogelijk is (per ongeluk) de ruit opnieuw ingeleerd, en heeft ie de verkeerde open/dicht standen in zijn geheugen staan. De standaard oplossing is om dan gewoon opnieuw de betreffende ruit in te leren. Bij de meeste VAG-modellen gaat dit, door de ruit open te doen (knop in blijven drukken) en nadat ie volledig open is de knop voor open nog een aantal seconden (ik dacht 3 seconden) in te blijven drukken. Dan de ruit sluiten, en ook de knop in blijven drukken en nog een aantal seconden de knop vast blijven houden als de ruit dicht is. Als het goed is, is de raammotor voor de betreffende ruit dan opnieuw ingeleerd, en is het probleem weer verdwenen.

Noord26

Forumguru
Dan zal hij wat stroef gelopen hebben. Als hij boven een bepaalde spanning moet leveren om hem dicht krijgen is de beveiliging dat hij automatisch open gaat. Dus als er iemand met zijn hand tussen zou zitten, om maar iets te noemen. Vervangen van de motor is dan idd geen oplossing, omdat het euvel in het zwaarder lopen zit van het raam in de geleiding.

Leon54

Actief lid
Jouw redenatie klopt. Volgens mij wisten ze het bij de dealer ook niet zeker en hebben ze preventief de motoren maar vervangen.

Cordoba

Forumguru
Met de extra info sluit ik me aan bij Noord. Dit is om ongelukken te voorkomen bijvoorbeeld kind 1 met hoofd uit het raam, en kind 2 drukt het raam dicht (zijn in de USA volgens mij serieuze ongelukken mee gebeurd). Wat je eventueel kan doen: raam open en aan de zijkant in de sponning wat WD40 spuiten en raam een paar keer openen en sluiten. Als het goed is hoor je vervolgens ook dat de motor minder hard moet werken om raam te openen of te sluiten (minder 'janken' van de raammotor).

Bovenaan Onderaan