Op het dak dragen wat mag

Niels83

Forumguru
Hallo.

Ik ben druk met mijn tuin bezig daarvoor is het nodig dat ik palen van 3.50m thuis krijg.

Laten komen is best prijzig. In een huifkar gaat dit niet passen.

Dus ik zou ze op mijn dak willen gooien. Maar hoeveel mag er nu uitsteken. De auto is 4.2 meter lang dus het zou moeten kunnen. Maar ik twijfel of het mag.

Japanese Power

Donateur
Hoeveel palen en hoeveel weegt 1 paal per stuk.
De maximale daklast is als snel bereikt, ik zou het risico niet nemen qua gewicht, om nog niet over de lengte te spreken.

Maggy

Forumguru
Dat mag, ze mogen enkel niet aan de voorkant uitsteken (voor de bumper), als ze achter uitsteken; bord er aan, maar is hier niet het geval.
Maximale dakbelasting niet overschrijden; in negen van de tien gevallen is dat 75 kilo.

• Leuk
Waarderingen: CDK

eriktv

Forumguru
De ANWB zegt dit over de regels:

Lading

- Breedte: mag niet meer dan 20 cm aan weerszijde van de auto uitsteken, spiegels tellen niet mee bij het berekenen van de breedte.

- Lengte: deelbare lading mag in lengte niet meer uitsteken dan:

5 meter achter de as,

1 meter achter de auto,

ondeelbare lading mag in lengte niet meer uitsteken dan:

3,5 meter voor het stuurwiel,

1 meter voor het voertuig,

5 meter achter de achterste as,

lading die meer dan 1 meter uitsteekt moet voorzien zijn van een vierkant bord (50 cm x 50 cm) met rood en witte strepen (7,5 cm breed).

SuperBartje

Forumguru
Hoe ver kom je als je de rugleuning van de bijrijdersstoel en de achterbank neerlegt en ze daar naar binnen schuift, op een stukje zeil, tot in de voeten ruimte van de bijrijder? Desnoods een rode lap aan het uiteinde. Dan steekt het vast geen meter meer uit en is je zwaartepunt veel beter dan met die dingen op je dak.

Niels83

Forumguru
De afstand is niet groot. Dus het is geen probleem om 2 of 3x te rijden ivm gewicht. Daklast is 75 kilo -dakdragers zitbik heel veilig als ik max 70 kilo op het dak leg. Ik vermoed dit ca 4 palen zijn.

Qua lengte is het dus geen probleem.

cortrans

Forumguru
Dat mag, ze mogen enkel niet aan de voorkant uitsteken (voor de bumper), als ze achter uitsteken; bord er aan, maar is hier niet het geval.
Maximale dakbelasting niet overschrijden; in negen van de tien gevallen is dat 75 kilo.
Aan de achterkant mag je maximaal een meter uitsteken (dan hoeft er geen rood/wit gestreept bord aan), Voorkant mag je niet uitsteken........

Canon-Eye

Forumguru
Maximale daklast is meestal 75 kilo - check het instructieboekje.
Da's inclusief de dragers!
als ze achter uitsteken; bord er aan
Lengtebord is pas nodig bij een meter of meer achter de achterbumper. Zover staken mijn kano's ook maximaal uit achter de VW Polo (1995-2002), dat heeft nooit problemen gegeven.
Overigens, als de palen korter zijn dan de auto zie ik het probleem al helemaal niet; kwestie van goed neerleggen.

Wel goed zekeren: trek een stevig net, of zeildoek of zoiets, strak om de de hele bundel aan de voorkant heen (liefst met een plankje dwars ervoor onder dat zeil/net) en zorg dat dit goed gesjord wordt naar de poten van de voorste dakdrager (zogeheten kopsjorring). Met alleen sjorbanden dwars eroverheen heb je kans dat alles voor je neus op straat ligt (of erger) als je onverhoopt toch een keertje flink moet remmen...

Ik kom uit die branche en heb heel wat ellende gezien die het gevolg was van ontoereikende ladingzekering.

Bovenaan Onderaan