op hol geslagen signaal clignoteur/richtingaanwijz

Nico49

Nieuw lid
Hoi,

Ik ben nieuw hier (wist van het bestaan van een Forumsite voor Skoda niet af) en ik heb een vraag.
Ik rij in een Octavia Comfort 1,6 uit 2001.
Sinds kort is het signaal dat van de richtingaanwijzer komt op hol geslagen. Zonder richting aan te geven komt er onophoudelijk het getik van de ri. aanwijzer onder het dashboard(schrijf ik dit nu goed?) vandaan. Als een mitrailleur ratelt ie door. Op sommige momenten is het minder en geeft ie af en toe een signaal.
Het ratelen heeft geen invloed op de richtingaanwijzer zelf. Heeft iemand dit euvel al eens aan de hand gehad?
Is het een ingrijpende reparatie (het signaal komt vanonder het dashboard uit)?

Alvast bedankt voor de info!

groet,

Nico

Re: op hol geslagen signaal clignoteur/richtingaan

Gebruik de zoekfunctie in het octavia1 forum en je komt alles te weten.
Samenvattend op alle items: de knipperautomaat in je dashboard moet vervangen worden. Een kwestie van 5 minuten werk en € 80,00 armer. Overigens zal elke Skodadealer deze op voorraad hebben want ze zijn bij bosjes stukgegaan dus als je nog garantie hebt mogen ze deze wel vergoeden.

Nico49

Nieuw lid
Marcell,

Bedankt voor je reactie. Ik had geprobeerd via een aantal trefwoorden te zoeken op bovenstaand probleem maar kreeg geen resultaten. Heb jij een voorbeeld link?

groet,

Nico

tiktiktiktik

Hoi,

Ik heb dit bij mijn beide octavia's 1 gehad.
Het is niets slechts het 'alarmlichtkastje' dat vervangen moet worden, dit verhelpt het probleem niet. Volgens mij heeft het iets met een schakelaar of sensor te maken die ergens in de ingewanden van de auto zit. Geef dit even aan bij je dealer. Deze moet er van weten.
Al was dit bij mij destijds bij Rijnwoud niet het geval.

Swarttouw, te Barendrecht heeft het echter beide keren goed opgelost.

Je kunt bv zoeken op knipperlicht of richtingaanwijzer en je zult verschillende vinden. Onderstaand een link naar één daarvan.

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=2796&highlight=knipperlicht

Het verhaal van CombiDemarrage is mij niet bekend en zal dus ook nog kunnen spelen. Maar je dealer hoeft alleen maar het knipperautomaatje dat onder de knop van het alarmknipperlicht zit te vervangen om te controleren of er nog meer speelt of dat met een nieuw automaatje je probleem kan verhelpen. Overigens als je zelf aan zo´n automaatje kunt komen (sloopauto) kun je hen zelf ook eenvoudig verwisselen. Afdekplaatje waar ´octavia´opstaat (tussen de middelste luchtroosters) met een schroevendraaier eruit wippen en je kunt de knipperautomaat eruit halen. Er zit een lange kabel met stekker aan die je kunt los halen. Bij het terugplaatsen wel even oppassen dat deze kabel niet in de knel komt.

Nico49

Nieuw lid
Nogmaals bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ga van het weekend even kijken of ik bij het betreffende onderdeel kan komen.
Ik heb de laatste tijd veel mankementen met de Octavia achter de rug (de laatste was een geknapte distributiesnaar ten gevolge van een vastgeslagen waterpomp met o.a. een cilinderkoprevisie (kromme kleppen) als gevolg). Zodoende heeft ie mij op dit moment lang genoeg bij de dealer gestaan.
Een continue getik van de knipperlichtrelais is welliswaar irritant maar je kan er zonder problemen mee door rijden...

met vriendelijke groet,

Nico

oscar2

Nieuw lid
Bij meerdere VAG-modellen van rond 2001 blijkt het relais een zwak punt te zijn. Ook bij mijn Skoda Octavia van augustus 2002 heeft zich dit euvel voorgedaan, vorig jaar. De veronderstelling, hierboven gedaan, dat iedere VAG-dealer altijd wel deze relaises op voorraad heeft, is helaas niet juist. Mijn dealer liet mij er drie maal voor rijden, terwijl ik er voorafgaande aan mijn eerste bezoek al telefonisch op had aangedrongen zo'n relais op voorraad te hebben. Ik was voor twee relaises (ook die van de alarminstallatie) zo'n 80 euro voor kwijt; er werd geen arbeid in rekening gebracht.

Ook gehad
was helaas meer dan dat alles, bl handle richtingsaanwijzer
zo'n 150 euri
belachelijk eigenlijk, dat zoiets zo snel kapot gaat

frank190068

Nieuw lid
Zelfde probleem gehad met mijn Octavia uit 2003. dit is niet het relais wat in het midden van het dashboard zit. Dit ligt echt aan de richtingaanwijzer schakelaar, als ik deze in het begin ook een beetje bewoog hield het geklik op, sinds vorige week niet meer. Ik heb op wat forums gekeken en gezocht en vond op de volgende link een complete how to http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=1622429
hier wordt nog niet verteld hoe je het stuur demonteerd. heb daar gebruik gemaakt van de volgende How to : http://wiki.tdiclub.nl/AirbagBestuurderGolf4 en http://wiki.tdiclub.nl/StuurGolf4
De bout in het midden van het stuur zit vast met een M12 12kant, heb deze bij de brezan gekocht.
het loshalen van de airbag is even zoeken, is een beetje lastig te voelen, er zit een stalen veer die je weg moet drukken dan komt de airbag los. Alles werkt nu weer prima. Ben voor 8 euro klaar ipv 200 euro bij een garage.

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Hallo Nico

Ook ik heb er last van gehad.
De oplossing is simpel en GOEDKOOP.
Je spuit bij de hendel van je richtingaanwijzer wat contactspray naar binnen opgelost is het.
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=8358

Zelf had ik ook eerst de relai vervangen wat niet hielp en toen kwam iemand van het forum met deze oplossing en nu 3 maanden verder werkt het nog steeds.

Succes,
Marcel

Ben voor 8 euro klaar ipv 200 euro bij een garage.

thx voor je uitleg,
linkjes zijn super,

OT; die 8 €,
ik weet niet wat jij kost per dag, maaruh, ik ben met deze klus wel een dagje zoet, dus om te zeggen, ik ben voor 8 € klaar, euuhhm,

maaruh, nogmaals thx; ik ga aan de slag ! :)

:xyxthumbs:

Bovenaan Onderaan