Op zoek naar een Skoda Octavia Combi

Beste allemaal,

Zoals al aangegeven in het meet & greet topic ben ik op zoek naar een Octavia combi als opvolger voor mijn Fabia.
Vooral de extra ruimte is met twee opgroeiende kinderen geen overbodige luxe.
Hoog op het verlanglijstje staan een 1.4 TSI motor, Elegance business uitvoering en als het even kan geen grijze kleur (daar ben ik na twee grijze auto's wel een beetje op uitgekeken).
Nu staan er best veel interessante OII's te koop, het kiezen valt dus nog niet mee.

Enkele voorbeelden die op mijn shortlist staan:
http://www.autotrader.nl/auto/skoda...octavia-combi-14-tsi-greentech-elegance-busi/

http://www.autowereld.nl/skoda/octa...business-line-nav-xenon-19299447/details.html

http://www.autotrader.nl/auto/skoda...octavia-combi-14-tsi-elegance-businessline-l/

De verschillen zijn minimaal, de ene heeft net even wat meer opties als de andere of heeft wat meer kilometers gelopen.

Zijn er zaken die de ervaren OII rijders opvallen?
Ik rij ongeveer 15K km per jaar en zou de auto rond de 4 jaar in bezit willen hebben, ik zal dus ongeveer 60K km op de klok erbij zetten.
Naar mijn mening zou dat voor geen van de bovenstaande auto's een probleem moeten zijn.
Wat mij wel opvalt bij de laatste link is dat de navigatie een Amundsen is, ik dacht dat de elegance business standaard met Columbus kwam. Heb ik dit mis?

Ik hoor graag wat jullie gedachten zijn!

ertromp

Forumguru
De Elegance uitvoering zou mijn voorkeur hebben
Meer opties maar ook modules waar meer in kan met VCDS of VCP
Ook de Columbus is de beter keuze dan de.Amundsen
Neem bijvoorbeeld kaartupdates wat makkelijk te doen is bij de Columbus via de grijze circuits :D
En de Columbus wat echt niet standaard op de EBL
Kijk ook goed naar.slijtage van stoelbekleding en deurpanelen
En slijtage van deurgrepen interieur

Bedoel je de elegance uitvoering los of de elegance business?
Ik dacht dat de elegance business de meest complete uitvoering was.

ertromp

Forumguru
De elegance business line in ieder meest compleet die bedoel ik ook :D
Modules elektronisch zijn gelijk aan standaard elegance

kansberg

Forumguru
Qua kleurstelling vind ik de laatste de fraaist, zeker i.c.m. het interieur. Wel 30.000 km meer gelopen en geen Columbus, wel voordeliger in aanschaf. De middelste heeft geen trekhaak, ik weet niet of dit van belang is, maar achteraf montage brengt kosten met zicht mee. Verder lijken het mij nette auto's. De keuze is inderdaad reuze, daar kun je je voordeel mee doen!

Spinal

Forumguru
Die laatste staat bij het autobedrijf waar ik mijn O2 elegance businessline heb gekocht. Echt een goede garage met goede service. Ik heb deze daar zien staan toen mijn ketting vervangen was en heb er een rondje omheen gelopen. Zeer nette auto!

Bedankt voor jullie reacties,
@turboturbo, die RS is zeker een mooie wagen maar voor mij geen optie.
Mijn voorkeur gaat ook een beetje uit naar de laatste auto, die 30k KM meer boeit mij niet zo. Auto heeft ruwweg 32,5k KM per jaar gereden, dat zullen voornamelijk snelweg kilometers zijn geweest dus daar maak ik me niet druk om.
Een amundsen ipv Columbus hoeft ook niet direct een probleem te zijn, navigatie wordt slechts sporadisch gebruikt. En de kans is groot dat er toch een aftermarket oplossing in komt.
Sowieso zullen er wat updates aan de auto gaan gebeuren, maar eerst maar eens een mooie octavia zien te vinden!

turboturbo

Forumguru
Zelf vind ik het beige leder niet mooi aan de laatste; maar zo heeft ieder z'n smaak... Hij lijkt mooi in de opties te zitten verder. En de velgen leken mij wat klein, zijn die wel 16"?

En is 6 versnellingen standaard bij een 1.4tsi handbak?

Ik heb de Octavia gekocht!
Het is de lava blauwe Octavia geworden van de laatste advertentie.
Proefrit is erg goed bevallen, en de opties die erop zitten maken het een erg complete auto.
Duurt alleen wel even voordat ik hem op kan halen, ligt vooral aan mijn eigen agenda en niet die van de dealer.
Ik gok dat ik hem volgend weekend ga halen en zal dan wel wat foto's maken en delen, en direct een wensenlijstje opmaken met mogelijke upgrades aan de Octavia.

Ben er erg blij mee, toch wel een flink verschil van een redelijk kale Fabia naar een goedgevulde Octavia :jaja:

Spinal

Forumguru
122978218-large.jpg

Op de foto lijkt het toch echt een andere kleur @ertromp

@Rammeltje, gefeliciteerd met je aankoop. Zoals ik al zei komt mijn Skoda ook daar vandaan :thumbsup:

Spinal

Forumguru
En goede service, mijn ketting begon na 2 maanden te ratelen en deze is zonder problemen keurig vervangen door de gemodificeerde versie (ik heb 6 maanden BOVAG garantie). Na de reparatie is de auto nog door hun gewassen en stond mooi te blinken op de parkeerplaats toen ik hem kwam ophalen. Ook de communicatie via de mail ging voor en na aankoop erg vlot en Maikel zelf is ook een prettig persoon. De Ocatvia 1.4 TSI is ook een erg fijne auto om in te rijden, helemaal in de Elegance uitvoering die standaard al redelijk rijk uitgerust is (en via VCDS is nog meer mogelijk)

andrehj

Forumguru
Ook de Columbus is de beter keuze dan de.Amundsen
Neem bijvoorbeeld kaartupdates wat makkelijk te doen is bij de Columbus via de grijze circuits :D
Dit laatste is inmiddels achterhaald, al is het bij een Amundsen+ nog wel wat lastiger dan bij een Columbus.
Een jaartje geleden heb ik een uitgebreid vergelijk gemaakt tussen een Amundsen+ en een Columbus (zie dit topic) en aangezien ook de Amundsen+ inmiddels grijs te updaten is, zou ik nu (mits DAB beschikbaar) zo weer voor een Amundsen+ kiezen.

Ik heb alleen geen amundsen+ maar een amundsen. Dus zonder plus :)
Weet nog niet zo goed wat ik hiermee ga doen, sommige aftermarket oplossingen zien er wel fraai uit maar geven hier en daar toch problemen op het eerste oog.
Ik heb me nog niet heel erg ingelezen dus zal dat binnenkort eens gaan doen!
Ik ga in ieder geval geen 200 euro betalen voor een kaart update...

Laatst bewerkt:

vleier

Forumguru
Ik heb alleen geen amundsen+ maar een amundsen. Dus zonder plus :)
Weet nog niet zo goed wat ik hiermee ga doen, sommige aftermarket oplossingen zien er wel fraai uit maar geven hoer en daar toch problemen op het eerste oog.
Ik heb me nog niet heel erg ingelezen dus zal dat binnenkort eens gaan doen!
Ik ga in ieder geval geen 200 euro betalen voor een kaart update...

Ik heb een volledig touchscreen radio in de mijne gebouwd (Omdat de mijne een oud politie auto is zat er geen radio in).
Koste 500 euro
Heb er 2 USB aansluitingen bij en 1 kaartopening (geen idee hoe dat heet voor de maps op SD kaart) en een extra voor een andere SD kaart aansluiting en een aux aansluiting. Werkt perfect en het scherm is duidelijk.
Zal zo wel even kijken wat voor 1 het precies is.

Bovenaan Onderaan