Opeens raar geluid uit dashboard bijrijder

ShiZNizZLe

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Sinds een week komt er een bepaald geluid uit het dashboard kastje tijdens het op contact zetten van de auto en bij het wisselen van de 1e versnelling naar R.
Mijn vaste monteur geeft aan dat dit een tandwieletje van een motortje voor de beluchting kan zijn, echter heeft hij geen ervaring op dit gebied.
Het maakt niet uit of ik de airco aan of uit zet en of de beluchting op stand 0,1,2,3 of 4 zet, doet zich voor bij alle situaties.
Het geluid houdt telkens iets van 5sec. aan, daarna verdwijnt het.
Heeft iemand enig idee die me op weg kan helpen?

Groetjes

Tees

Donateur
Toen ik de beschrijving las dacht ik aan de klep van de recirculatie. Die wordt ingeschakeld zodra je achteruit rijdt, dat geeft een soort piepend/zuigend geluid. Maar toen ik t filmpje hoorde, is dat wel ff wat anders!

Dit klinkt meer als een wat zwaarder mechanisch iets dat (even) vastloopt. Denk niet dat dit een ventilatieklepmechaniek oid is. Maar wat wel...?

gehaktbal

Forumguru
Als je de auto in zijn achteruit zet, is in elk geval één mechanisch deel wat beweegt, de recicrulatie klep. Die gaat dicht, om uitlaatgas van achter uit je auto tegen te gaan.

Dat is eigenlijk het enige wat ik zou kunnen bedenken dat refererend is aan het in zijn achteruit zetten.

ShiZNizZLe

Nieuw lid
even langs een garage gereden. Het geluid blijft zich ook voor doen telkens als je de recirculatie aan of uit zet. Waarschijnlijk is het dus de recirculatie klep idd. Weet iemand hoe ik deze uit kan zetten of makkelijk kan repareren?

Tees

Donateur
Ok, dan zal t idd toch echt de klep zijn. Die moet je dan vervangen, dat is vooral de nodige arbeidstijd, en maar heel beperkt materiaalkosten.

gehaktbal

Forumguru
Haha stoer dat je er zelf nog even een filmpje van maakt. Mogelijk kan je hem zelfs nog repareren met een nieuw tandwieltje van binnen, maar goed een nieuw motortje is des te beter :giggle:

Bovenaan Onderaan