Opendak lekkage, constructie fout

Fabia II Sport

Actief lid
Das gezellig .... mijn auto gaat een maandje bij de Dealer staan.

Laats had ik nogal wat water bij de pendalen en op de vloer staan na een regenbui.
Het water liep zelfs achter het dashboard uit.
Dealer contateerde direct dat het via de linker voorstijl naar beneden liep.
Wat nu blijkt dat er een constructie fout :confused: zit in de afwatering van het dakraam.
De nieuwe onderdelen zouden van de fabriek moeten komen maar waren nog niet op voorraad :confused::eek:.
Ik heb het vermoeden dat de onderdelen nog gemaakt ontworpen moeten worden.
Momenteel stond er nog een Fabia 2 bij Pon met een soortgelijk probleem met het dak en die stond er al een dikke maand.

Ben je mooi klaar mee, een auto van nog geen maand oud.

Durf niet te zeggen wat voor een schade de lekkage heeft aangericht achter het dashboard, dit zal ook bekeken moeten gaan worden.
Met andere woorden hier wordt ik niet vrolijk van.

Fabia

† In Memoriam
Dat is knap balen zeg, heb je een nieuwe auto en dan dit. Krijg je nog vervangend vervoer? En nu maar hopen dat het goed verholpen gaat worden en dat je in toekomst geen problemen meer krijgt. Zal wel druk gaan worden bij Pon.

Ron467

Actief lid
Ongloofelijk. toch copy-paste zonder te verbeteren van VW naar skoda?.
Mijn zwager heeft dit 1 jaar geleden bij zijn polo ook gehad.

Had ik toch niet verwacht, want krijg de mijne in februari, ook met zo een dakje:407:

of zouden ze dat dan wel opgelost hebben........

Ron.

Fabia II Sport

Actief lid

Had ik toch niet verwacht, want krijg de mijne in februari, ook met zo een dakje:407:

of zouden ze dat dan wel opgelost hebben........

Ron.

Heb van de dealer begrepen dat ik niet de enige was die dit probleem heeft.
Ben benieuwd of er landelijk nog meer auto's zijn.

De eerste reactie van PON was, kit maar dicht (dan weer niet bij mijn auto ??)... maar dat is GEEN oplossing ben ik van mening..... Suc6

EdK

Forumguru

Ron.

Schijnt dat de VW EOS ook al lekkage problemen heeft !!
Misschien dat ze bij de VW / Skoda fabrieken wat dakdekkers in dienst moeten gaan nemen ???

LenK

Forumguru
Een tijd geleden had Citroen gedoe met het open dak van de C3 pluriel.
Of het ooit goed gekomen is weet ik niet maar het haalde wel de pers omdat het een hardnekkig geval was. Kopers moesten steeds terug naar de garage om er vervolgens bij de eerste regenbui weer achter te komen dat de lekkage weer niet verholpen was.

@Fabia II Sport: ik hoop dat jou zoiets bespaard blijft.

Wat mij betreft zou de enige oplossing zijn: auto omruilen voor een nieuwe. Wie weet wat de gevolgschade is van al dat vocht op plaatsen waar het niet hoort te komen.

Fabia II Sport

Actief lid
Wat mij betreft zou de enige oplossing zijn: auto omruilen voor een nieuwe. Wie weet wat de gevolgschade is van al dat vocht op plaatsen waar het niet hoort te komen.

Dat zal stap 2 zijn ... geen goede oplossing of vervolgschade door deze lekkage, dan mogen ze de auto terug nemen.

Ik weet niet wat de lekkage allemaal aangericht heeft, ik kan indenken dat de electronica gaat corroderen, maar dit treed op na een paar jaar :mad:.

Maar ik heb het vermoeden dat alle Fabia 2's met een opendak hier een probleem mee hebben ....

Gelukkig is de dealer zeer behulpzaam tot nu toe.

Fabia

† In Memoriam
Dat zal stap 2 zijn ... geen goede oplossing of vervolgschade door deze lekkage, dan mogen ze de auto terug nemen.

Ik weet niet wat de lekkage allemaal aangericht heeft, ik kan indenken dat de electronica gaat corroderen, maar dit treed op na een paar jaar :mad:.

Maar ik heb het vermoeden dat alle Fabia 2's met een opendak hier een probleem mee hebben ....

Dat wordt dan druk bij Pon.

van_der_P

Senior Member
Verlopig maar geen open dak in de auto bestellen voor dat dat goed verholpen is.
Bij de Fabia I zijn er geen problemen met het open dak, hoe kan dat dan in de nieuwe versie wel ? Dat begrijp ik niet
Als iets goed is dan ga je het toch niet opnieuw uitvinden ? Beetje omslachtig
(lijkt op werkverschaffing)

LenK

Forumguru
Bij de Fabia I zijn er geen problemen met het open dak, hoe kan dat dan in de nieuwe versie wel ?
Kosten-effeciëntere contructie (lees goedkoper te maken)?
Maar als er dan zoveel troubles mee komen dan is het paard weer achter de wagen beland !
En slecht voor het imago. Dom dom dom.

van_der_P

Senior Member
Kosten-effeciëntere contructie (lees goedkoper te maken)?
Maar als er dan zoveel troubles mee komen dan is het paard weer achter de wagen beland !
En slecht voor het imago. Dom dom dom.

Je hebt helemaal gelijk.
Die kosten besparing gaat dan helemaal op aan de kosten die nodig zijn om het op een fatsoendelijke manier oplossen van het probleem.
Plus dan ook nog de imagoschade die het voor Skoda opleverd.
Als men daar niet een snelle en adequate oplossing voor verzint kost dat Skoda zeker klanten. daar ben ik van overtuigt.

EdK

Forumguru
Zouden ze de deuren kit robot tegenwoordig ingezet hebben voor de opendaken ????

Ron467

Actief lid
Voorlopig maar geen open dak in de auto bestellen voor dat dat goed verholpen is.

En hoe/wanneer weet je dat dan?
Voorlopig is maar één persoon met dit probleem, de rest is van horen zeggen....

Mijn F2 MET elektrisch zonnedak, zoals ze dat zo mooi noemen, wordt in week 3 gebouwd.
Week 6 in NL en ergens eind februari ga ik er mee rijden.

In Maart/April zal ik wel genoeg regen/tuinslang over het dak gehad hebben en meld ik me weer in deze discussie.

Hopelijk dus met goed nieuws.
:ahum:
Mijn eerdere posting over soortgelijk probleem bij de polo van mijn zwager was niet juist,
de lekkage kwam daar via een motorsteun/scharnier naar binnen.

Dit gaf wel zelfde beeld (water via de linker voorstijl naar binnen) als bij de oorspronkelijke posting beschreven.
Overigens na 1,5 jaar kwam er een andere lease auto en was het probleem nog niet goed verholpen....

Dus :crazy:
@Fabia II Sport; komt jouw probleem echt van het dakje? Zit de constructiefout niet in de doorvoer van motorsteun?

Suc6 en ik hoop maar dat alles te wijten is aan montage fouten (slangetje vergeten vast te zetten aan de afwatering van het dakje of zo) en niet aan constructie (ontwerp) fouten en de afhandeling van je natte voeten probleem naar wens verloopt. :regels:

HG Ron.

Fabia II Sport

Actief lid
Beste Ron,

De dealer heeft nu 2 auto's met dak problemen.
Er is een serie waarvan aan 1 zijde het slangetje niet aanwezig is en het afwateren gaat in het algemeen niet goed.
Bij mijn auto (deze zat niet in de serie van het vergeten slangetje) heeft het probleem als de auto iets schuin staat dat het water niet goed wegloopt en daardoor zeg maar overloopt.
De dealer heeft er een tuinslag op gezet en konden het probleem reproduceren. De eerst auto staat nu al een maand bij Pon en mijn auto is nu ook al een dikke 14 dagen weg, ik zag laats dat de gehele dak bekleding er uitlag :shocked:.
Verders geen nieuws wat er nu precies gaat gebeuren en hoelang dit nog gaat duren.

tomh

Nieuw lid
Hallow,

Ik krijg omstreeks eind januari mijn Fabia II (auto van de zaak). Maar die lekkage problemen, komen die alleen voor bij de Sport editie en met een dakraam (of zonnedak, hoe je het ook noemt)? De 'mijne' is een Ambiente zonder dakraam. Hopelijk gaat dat wel goed. Ik zit niet weer te wachten op een auto met lekkage. Hiervoor heb ik een Seat Leon gehad, die had ook last van vocht onder de deurmatten... Zelfde groep, zelfde problemen?

Gr. Tom

Fabia II Sport

Actief lid
Hallow,

Ik krijg omstreeks eind januari mijn Fabia II (auto van de zaak). Maar die lekkage problemen, komen die alleen voor bij de Sport editie en met een dakraam (of zonnedak, hoe je het ook noemt)? De 'mijne' is een Ambiente zonder dakraam. Hopelijk gaat dat wel goed. Ik zit niet weer te wachten op een auto met lekkage. Hiervoor heb ik een Seat Leon gehad, die had ook last van vocht onder de deurmatten... Zelfde groep, zelfde problemen?

Gr. Tom

Probleem doet zich alleen voor bij opendaken ...
Het blijkt toch dat bij mijn auto de afvoer (bestuurders zijde) er in zijn geheel niet aan zat .... raar eerst zijden ze van wel.
Hij is in iedergeval weer terug.

We hebben vandaag en gisteren lekker weer regen gehad dus afwachten maar weer.

Fabia

† In Memoriam
Gelukkig, nu maar hopen dat het euvel verholpen is. Er komt de komende week genoeg regen aan om het te controleren.

Bovenaan Onderaan