Openingstijden temperatuur thermostaat

milanseegers

Forumguru
Hallo allemaal,
Sinds enige tijd komt de naald van mijn temperatuur meter niet meer netjes in het midden, maar blijft op een kwart steken. Odb2 uitlezen liet zien dat de motor niet meer goed op temperatuur kwam en bleef steken rond de 60 graden. Tijd voor een nieuwe thermostaat. Een vrij eenvoudig klusje om zelf te doen.

Nu heb ik een thermostaat besteld met een openingstemperatuur van 88 graden, enkel een ontvangen met 82 graden.

Nu ben ik van plan deze te monteren. Ik lees op diverse plekken dat een lagere opening temperatuur handig kan zijn in de zomer bij hoge motor belasting.

Ik vroeg me af of deze thermostaat geen nadelige gevolgen heeft voor het verbruik. Doordat bijvoorbeeld de computer de 'choke' er ophoud doordat de motor niet exact aan de 90 graden komen.

Ben benieuwd of iemand hier meer van weet en of ervaring mee heeft?
 

Ronnie

Forumguru
Gewoon monteren dat ding....
82 gr is al bedrijfstemperatuur, verarmen (van de choke af) van het mengsel gebeurt al vanaf zo'n beetje 20 gr.
 

milanseegers

Forumguru
@Peter-036 ja, autocorrectie van de telefoon. Zag het pas later ;).

Met mijn defecte thermostaat (max. 60 graden) bemerk ik wel een duidelijk hoger brandstof verbruik. Misschien dat ik me dit in beeld en het gewone winterse verbruik is. Nu rijd ik krap 550/600 km op een tank. Terwijl dit doorgaans op 650/700 ligt. Ben benieuwd of dat het verbruik verbetert als ik de nieuwe thermostaat monteer..

Ik zal een how-to posten als ik van het weekend de klus klaar heb.
 

Cordoba

Forumguru
@milanseegers Ik gok dat je het vooral in je verbruik terugziet als je relatief korte ritten rijdt, (huidige defecte thermostaat ten opzichte van de 82 graden opening). Als de thermostaat continue open staat, zal ie langzamer op temperatuur komen. Bij een relatief korte rit (zeg maar tot 25 km) maakt dat veel uit, als je vooral ritten van meer dan 100 km maakt, is het verschil veel minder groot. Verschil tussen zomer en winter is bij mij zo'n 10% qua verbruik.
 

milanseegers

Forumguru
Dank voor jullie reacties. Nieuwe thermostaat zit er ondertussen in. Odb2 leest een constante 83 graden rijdend en rond de 90 stationair.
Bemerk enigzins een verbeterd verbruik maar dit kan ook liggen aan het feit dat het warmer wordt buiten. ;)
Eenvoudig klusje bij de 16v 1.4. helaas kan ik de foto's niet uploaden omdat deze te groot blijken te zijn volgens het systeem? (1,4mb??)

Korte beschrijving 5 a 10 min werk:
1 draai de dop van het koelvloeistof reservoir.
2 verwijder de bodemplaat aan de voorzijde.
3 open het kraantje aan de bestuurderszijde van de radiator door deze uit te trekken en open de draaien. Vergeet geen emmertje; de koelvloeistof stroomt er nu uit. Even geduld.
4 rechts naast de motor lopen 2 dikke koel slangen. Verwijder de achterste van het blok door 2 bouten los te draaien. Hiervoor zul je omliggende bedrading enigzins los moeten maken om wat sleutelruimte te krijgen.
5 beweeg de slang incl kunstof aansluitstuk van de motor af. Je ziet nu de thermostaat zitten, deze kan er uit vallen.
6 neem deze er uit en monteer de nieuwe. Let op de pakking.
7 monteer het eea in omgekeerde volgorde weer terug. Ik heb zelf lekker verse koelvloeistof erin terug gegoten (g12+ bij de a c tion voor ca 3 EUR de liter, hoef je het niet om te laten).
NB na een aantal km rijden ff het vloeistof niveau checken en bijvullen.
 

Cordoba

Forumguru
@milanseegers Je kunt er ook een PDF van maken, en dan foto's en tekst in de kennisbank plaatsen. Overigens moeten foto's tot 2 Mb per foto gewoon op het forum geladen kunnen worden, maar er is ook een maximum van ik meen 5 foto's per post. Maar je kunt foto's eventueel over meerdere posts verdelen.
 
Bovenaan Onderaan