Opgerekte ketting

wevers

Nieuw lid
Beste,

Een paar maanden geleden heb ik een skoda fabia 2 gekocht met een 1.2 tsi motor. Na 2 maanden moest deze naar de grage voor een kleine beurt. Hier vertelde ze me dat hij bij een koude start een ratelend geluid maakt wat kenmerkend is voor een opgerekte distributie ketting.

Omdat de auto nog binnen de garantie valt ben ik toen teruggegaan naar de dealer waar ik hem gekocht heb. Die vertelde me dat dit geluid normaal is zolang het maar een paar seconde duurt. Verder wist hij me te vertellen dat er ooit al iets met de ketting gedaan is omdat de beschermkap dicht gelijmd was en dit niet zo is wanneer deze uit de fabriek komt. Dit heb ik nagevraagd bij de dealer waar hij altijd in onderhoud is geweest en die vertelde dat deze in 2012 vervangen is.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit geluid herkennen, en of dit normaal is? En is er misschien een manier om een opgerekte ketting te meten.

Link naar het geluid

Alvast dank

PS. het bouwjaar is 9/2010 met nu 180.000 op de teller

Captain Hook

Forumguru
Als dat geluid binnen een paar seconden weer weg is, lijkt me het allemaal niet zo schokkend.

Beetje afhankelijk van de omgevingstemperatuur en/of de automotor al warm is, maar de afgelopen 10 jaar heb ik dit geluid al zo vaak gehoord.
Zowel bij onze eigen auto als vele andere TSI blokken in diverse onderhoudsgarages (en zelfs parkeergarages als mensen hun auto starten) en bij VAG-dealers.

Als dat specifieke ratelgeluid langer duurt, dan is het wel een kwestie van opletten!

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan