Opkrikken Fabia 1

Orange860

Senior Member
Skoda-deskundigen,

Ik wil onder mijn Fabia 6YR van die rubber-kunststof doppen monteren waar je een garagekrik onder kunt zetten. Dat vereenvoudigd de bandenwissel etc.

Onder de felsrand of subframe de krik plaatsen gaat ook, maar dit lijkt mij beter.

Het gaat om de ronde doppen en kunststof binnenwerk uit dit topic. Het past op Audi, Octavia 1 en voor zover ik op het oog kan zien ook op een Fabia 1.

http://www.briskoda.net/forums/topic/221240-fitting-s3-jack-pads-to-octavia/

Vraag mij alleen of dit de juiste plek is qua stevigheid met opkrikken?

Voorzijde:

image.jpg

Achterzijde: achterste dop

image.jpg

ertromp

Forumguru
Wat je post is specifiek voor de O2. Of dit zomaar gaat zoals je aanneemt onder een Octavia 1 of een Fabia 1 is nog maar zeer de vraag. De bodemopbouw van de auto's door jou aangehaald is totaal verschillend.
Dus eerst beter onderzoek naar de mogelijkheden op de Faab 1 alvorens dit zomaar te doen

Orange860

Senior Member
Wat je post is specifiek voor de O2. Of dit zomaar gaat zoals je aanneemt onder een Octavia 1 of een Fabia 1 is nog maar zeer de vraag. De bodemopbouw van de auto's door jou aangehaald is totaal verschillend.
Dus eerst beter onderzoek naar de mogelijkheden op de Faab 1 alvorens dit zomaar te doen

Ertromp : dat is natuurlijk ook de reden waarom ik hier mijn vraag post. Lees: onderzoek.

De dopjes onder mijn Fabia zitten vlakbij het montagepunt van voor en achterwiel ophanging. Lijkt mij stevig genoeg, maar wil het wel zeker weten. Vandaar dit topic.

;)

ertromp

Forumguru
Ertromp : dat is natuurlijk ook de reden waarom ik hier mijn vraag post. Lees: onderzoek.

Je stelt in je post dat het past in de Octavia 1 en Fabia 1. Nou dat gaat je niet lukken met de onderdelen zoals aangegeven in het topic van het Brisskoda forum ;)

Joske

Forumguru
Je kan misschien eens zoeken naar rubbers voor Polo. Ze delen namelijk hetzelfde onderstel..

Ik zal nog wel eens kijken in Elsa naar de officiële opkrikpunten, mss staan deze daar ook in :)

Cordoba

Forumguru
@Joske Bij Polo even aangeven welk type/welke bouwjaren, andere optie is vergelijken met de Seat Ibiza/Cordoba, en dan de 6L versie, ik schat dat dit de bouwjaren 2003-2007 zijn.

Erik_NL

Forumguru
Ik wil onder mijn Fabia 6YR van die rubber-kunststof doppen monteren waar je een garagekrik onder kunt zetten. Dat vereenvoudigt de bandenwissel etc.
het kan bij een Fabia eenvoudiger.
Bij wissel van zomer<=>winterwielen een blok hout tussen de krik en de dorpel plaatsen en eerst de ene kant en dan de andere kant afwerken.

Orange860

Senior Member
Heel fijn die adviezen... Kan ik wat mee. Not! ;)

Uiteraard weet ik hoe ik een Fabia moet opkrikken, onder de felsrand, voorzichtig om verbuigen te voorkomen heb ik een uitgefrees ijshockeypuck op mijn krik liggen. Of onder het subframe of bij de draagarmen. Ook weet ik weet ik de draagarmen van een brug moet plaatsen.

Maar nu terug naar het topic.

Die pluggen die ze in bovenstaande link in het chassis drukken is toch wel erg makkelijk. Op het oog vervangen die de ronde rubbers die dezelfde maat hebben als bij een Passat, Octavia etc. Het gaat dus alleen om de ronde pluggen, zonder de kunststof afdekkapjes.

Mijn vraag: als ik de pluggen nu in chassis druk op de plek van de foto's, is die locatie dan stevig genoeg om auto te dragen. De bouwwijze vertoont immers grote gelijkenis (draagkoker etc.) als van andere auto's van VAG.

En op de vraag waarom: nou, die steunpunten lijken mij wel handig.

Tips en adviezen zijn welkom.

Bovenaan Onderaan