Oplopend toerental

MRNX

Forumguru
Dag mensen,

Afgelopen week merkte ik tijdens het rijden dat het toerental bij gas geven harder oploopt dan je zou verwachten. Lijkt alsof wielen geen grip hebben, maar daar ligt het probleem niet. Het is alsof de motor 'er vandoor wil gaan', maar de auto gaat niet direct mee in die snelheid. Hou je het gas vast, dan stabiliseert het weer. Gebeurt in elke versnelling, behalve 5 en 6 geloof niet ik. Probleem doet zich niet altijd voor.

Ik ben het gaan merken toen de auto terug was van de garage (nieuwe blokken en schijven). Ik zal uiteraard de garage bellen, maar hopelijk krijg ik wat input van jullie.

Zou dit aan de remmen liggen of heeft dit iets te maken met de koppeling?

Alvast bedankt en groet,

Marnix
 

ertromp

Forumguru
M'n eerste gedachte zou ook zijn de koppeling. Merk je iets bij het laten opkomen van het koppelingspedaal?
 

MRNX

Forumguru
Tijdens opkomen koppeling merk ik wel dat het aangrijpingspunt wat hoog ligt. Lijkt m.i. op slijtage. Als koppeling helemaal opgekomen is en ik geef gas in die versnelling, dan loopt het toerental hoog op en stabiliseert dat weer. Lijkt op wat slippende koppeling.

Mijn eerste gedachte is de koppelingsplaten.... in mijn herinnering zijn dat dure reparaties, toch? :nailbiting:
 

MRNX

Forumguru
Zojuist vagtechniek gebeld. Zo goed als zeker de koppelingsplaten. Mail nu voor een prijsopgave.

Skoda dealer in Maastricht neemt telefoon niet op...
Moet dat vervangen van de platen altijd in combinatie met een vliegwiel?
 

Bakkertje

Forumguru
De koppeling kun je vrij eenvoudig controleren.
Auto bij stilstand op de handrem zetten, in z'n 3 of 4 zetten, redelijk wat gas geven en dan de koppeling op laten komen. Bij een goed werkende koppeling slaat ie af, bij een versleten koppeling stijgt het toerental en zal de auto niet afslaan.

Het vliegwiel hoef je in principe niet te vervangen, maar dikke kans dat je een tweemassa vliegwiel hebt, dan zou je het wel kunnen overwegen. Maar daarover kan de genoemde garage je prima adviseren.
 

Hans O.

Forumguru
Hoi Marnix,

Wat is de km-stand van je auto? Trek je regelmatig een aanhanger of sleurhut?
Mijn eerste gedacht is dat de koppelingsplaten versleten zijn. Laat bij een eventuele reparatie wel meteen ook je drukgroep vernieuwen. Anders wordt dat wellicht je volgende reparatie.......
 

MRNX

Forumguru
110000 en de auto wordt in januari 5 jaar. Heb geen trekhaak dus ook de vorige eigenaar heeft geen aanhangers getrokken.

Is dat een normale slijtage op 110000 kilometer?
 

Noord26

Forumguru
Koppeling kun je in 2km afschrijven of een half miljoen km's. Erg afhankelijk van de rijstijl. Aangezien je niet de eerste eigenaar bent valt het de koppeling zelf niet te verwijten bij deze km-stand.
 

Antera

Donateur
Zou idd eens gaan denken aan een nieuwe koppeling. vliegwiel hoeft bij deze kmstand niet vervangen te worden
 

MRNX

Forumguru
Heb inmiddels contact gehad met VAGtechniek en ook met @Antera

Probleem is inmiddels verdwenen... maar of het ook echt is opgelost weet ik niet. Bij de 'koppelingtest' zoals beschreven slaat de motor af...... kan het dan toch een remblok zijn geweest die wat aanliep?

Hou jullie op de hoogte!
 

Cordoba

Forumguru
Genoemde klacht heeft absoluut niets met de remmen te maken. (als een remblok lichtjes aanloopt, wordt alleen het wiel bloedheet, als ie zwaar aanloopt zal de auto afslaan bij een test zoals die eerder is beschreven)

Omdat het is ontstaan na een garage bezoek en het aangrijpingspunt van je koppeling erg hoog lijkt te liggen, moet je het wel degelijk in de 'koppelingshoek' zoeken. Bij een ouderwetse koppeling met een kabel, zou ik denken dat de koppelingskabel ergens over een stuk vergeten gereedschap loopt, of iets dergelijks, maar bij een hydraulische koppeling heb je weinig kabel meer, dus ik weet ook niet precies wat er aan de hand is. Waar ik nu aan denk: zit er soms water (ijs) in de olie van de koppeling en heeft dat het probleem veroorzaakt? (temperaturen zijn wat omhoog gegaan, dus dat zou ook het verdwijnen van de klacht kunnen verklaren).
 

MRNX

Forumguru
Dat ik het heb gemerkt na een bezoek aan de garage kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie niet hoe olie op de platen het aangrijpingspunt van het koppelingspedaal merkbaar kan verhogen?
 

MRNX

Forumguru
Aangrijpingspunt zal daar inderdaad niet veel mee te maken hebben, oplopend toerental mogelijk wel?
 
Bovenaan Onderaan