oplopende motortemperatuur met caravan

BertjeSkoda

Nieuw lid
HALLO,

Mijn octavia 2.0 TDI heeft het volgend probleem.
Bij het rijden met een caravan van 1300 kg op een lange helling, loopt mijn motortemperatuur op tot dicht tegen het rode, ook indien ik meer toeren maak, circa 2500 blijft dit probleem zich voordoen. Bouwjaar 2006, km stand 230.000km.

Als ik de airco uitzet, daalt de temperatuur wel weer.

Is dit normaal, zo niet, wat kan ik er aan doen?
 
Wat was de buitentemperatuur? Welke snelheid? Welke versnelling? Bij hoge buitentemperatuur, zware belasting (caravan + belading + gezinsleden), lange helling en de warmte van de airco die afgevoerd moet worden is het mogelijk dat de temperatuur van de motor gaat oplopen, het verschil tussen 100 of 90 km/ per uur scheelt al erg veel in de belasting. Zowieso in dit geval niet zijn 5 of 6 gebruiken maar de motor zoveel mogelijk tussen de 2500 en 3000 toeren houden en eventueel een stapje terug in de snelheid

P.S. Het is gebruikelijk dat je zelf even voorsteld in dit forum.
 

BertjeSkoda

Nieuw lid
aanvullende info

De buitentemperatuur was circa 30 graden, de belading van de auto mimimaal, 2 volwassenen en een beetje bagage.
Het gewicht van de caravan is circa 1200 kg.
Het warmlopen gebeurde de eerste keer bij de aanloop naar de Brennerpas, daarna nogeens in een tunnel nabij Trentino. Gelukkig erger kunnen voorkomen door airco uit te doen, en verwarming op hoogste stand.

Bij het rijden van steile hellingen rijd ik meestal circa 80 a 90 km per uur in de 4e versnelling, toerental tussen de 2200 en de 2500.

Probleem doet zich alleen voor met de caravan erachter.
 

hemi24

Forumguru
Verstopte radiateur? Defecte thermostaat? Waterpomp versleten?

Goed om te weten: bij hoge thermische belasting van de motor is niet alleen het koelvloeistofpeil van belang, ook een voldoende hoog oliepeil kan bijdragen aan een betere koeling..!
 
Het is wel warm buiten, waardoor het koelvermogen afneemt en door het gebruik van de airco de radiateur extra warmte te verwerken krijgt. Echter, als de dubbele koelvin op vol vermogen draait zou dit afdoende moeten zijn.
Ik heb met mijn vorige O2 eveneens een 2.0 TDI met een praktisch evenzware caravan in ieder geval nooit problemen gehad. Inderdaad even de punten checken van hemi24 en de werking van de koelvin controleren.
 

Avento

Lid
Ik kan je vertellen dat het absoluut niet normaal is. Ook ik heb een 2.0 TDI met een caravan van 1300 kg (zie ook mijn nick name). In Italië heb ik de wijzer van de thermometer nog nooit zien bewegen, en al helemaal niet op zo'n flauw hellinkje als op de Brenner.
Ik ga al jaren op vakantie naar Turkije en ook daar zie ik normaliter niets gebeuren met de wijzer, behalve afgelopen jaar: bij Bolu is op de snelweg een hele lange en heel gemene helling. Daar liep de temperatuur iets op (buitentemperatuur was zo rond de 37 graden), wat meteen voorbij was toen ik de airco uitschakelde.
Ik vind juist dat deze auto zonder aanpassingen zo goed koel blijft met de caravan erachter en altijd de airco aan.
 

BertjeSkoda

Nieuw lid
Kan het dan ook zijn dat ik met een verkeerd toerental rijd?

Ik probeer altijd tussen de 2200 en de 2500 toeren bergopwaarts.

Bij mijn skoda is er trouwens sprake van maar 1 koelvin.

Heb inmiddels contact gehad met mijn garage, deze zegt dat het eigenlijk niet kan dat de radiateur niet goed zijn werk meer doet omdat deze vies zou zijn?, ook verversen van de koelvloeistof van de koelvloeistof heeft volgens hem geen zin.

Trouwens is de voorkant van e radiateur zichtbaar? of is dat de radiateur voor de airco.
 

Monteurtje

Forumguru
Als de temperatuurmeter zo hoog oploopt is er iets in de motor niet goed. Kan de dingen zijn die Hemi24 zegt. Waterpomp kapot. Maar dan zou die wel vaker aan de kook gaan. Wat ook kan en dat is een stuk duurder, de koppakking of erger de cilinderkop zelf. Dus laat de motor even goed nakijken.
De radiateur kun je niet goed zien. Eerst heb je de condensor van de airco, dan de intercooler, radiateur en daar zitten de koelvinnen weer opgeschroefd.
 

Rallye

Forumguru
Kan het dan ook zijn dat ik met een verkeerd toerental rijd?
Ik probeer altijd tussen de 2200 en de 2500 toeren bergopwaarts.

Jij hebt natuurlijk een diesel, waarbij het koppel bij een lager toerental wordt afgegeven dan bij mijn benzinemotor, maar op een echt steile helling zou ik hem niet zover in toeren terug laten lopen in een hoge versnelling. In sommige gevallen levert dat kapotte auto's op: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1528255/___Nieuwe_rijden__funest_bergop__.html?p=17,1

Nogmaals, een collega-dieselrijder kan dat beter beoordelen dan ik.
 
Gevoelsmatig zou ik iets hoger in de toeren gaan zitten, 2200 toeren lijkt me erg weinig, beter ergens rond 2750 - 3000 denk ik, er is dan wat meer vermogen beschikbaar.
Overigens neemt dit niet weg dat er mogelijk problemen zijn in het koelsysteem, zeker even na laten kijken.

Onderstaand een citaat van caravantrekker.nl
Overigens is het helemaal niet erg als u niet de hoogste versnelling kunt gebruiken of regelmatig moet terugschakelen. De motor maakt alleen iets meer lawaai. Langdurig rijden in een lagere versnelling - dus met een wat hoger toerental - is overigens geheel niet schadelijk voor de motor.
Bij het zogenaamde Nieuwe Rijden wordt geadviseerd zo veel mogelijk in de hoogste versnelling te rijden. Met een caravan is dat lang niet altijd verstandig, en hoeft het ook niet zuiniger te zijn. Wanneer de motor wat gaat brommen en de gasvoet wisselend diep moet worden ingetrapt om op snelheid te blijven is het tijd voor een lagere versnelling en een wat hoger (lees efficiënter) toerental. Terugschakelen dus zodra u merkt dat extra gas geven geen effect heeft en u om op snelheid te blijven al veel gas moet geven.
 

hemi24

Forumguru
Caravantrekker is blijkbaar de site voor de a-technische caravanner...! Als ik dit verhaal zo lees hebben ze waarschijnlijk ook een tip, m.b.t. welke kant je op moet sturen als je achteruit wilt rijden met een caravan...

Zoals Derkskoda al aangeeft: koelsysteem na laten kijken en daarbij zeker ook de werking van de koelvin (ookal geopperd door Derkskoda).
 

Constant

Erelid
Als niet-caravantrekker rijd ik (met de diesel) graag boven de 2500 toeren als ik bergopwaarts ga, dus ik ben niet verbaasd dat je motor het moeilijk heeft als je met 2300 (of minder) toeren en 1300 kg extra belasting de berg oprijdt. Je zit bovendien dicht tegen de maximale belasting voor vlakke wegen, dus met een hellingshoek erbij gerekend zit je tegen (of misschien zelfs over) het maximale toegestane gewicht.

In lagere versnelling pompt de waterpomp met een hogere snelheid het water rond, dus daarom een betere keus voor koeling bij bergopwaarts. En de koppeling wordt er ook gelukkiger van.

Naarmate motoren ouder worden, verliezen ze een deel van hun pk's. Ik durf niet te zeggen hoeveel pk je minder hebt bij 230.000 km op de teller.
 

snel

Actief lid
als je de toerenteller ziet terug zakken / je de motor hoort smoren
zul je toch echt moeten terug schakelen
het nieuwe rijden moet je met een caravan aan de haak toch een beetje moeten laten vieren
evenals een laag verbruik
anders schade motor/ koppeling
bij bepaalde autos was een exstra oliekoeler aan bevolen skoda ???????????


groeten henk
 
@ Bertjeskoda, Dat is normaal... heb dit zelf ook ervaren met exact dezelfde auto. Welliswaar was de mijne getuned, maar het fenomeen trad alleen op bij een lange snelweg helling. In de bergen geen probleem. De motor temperatuur loopt dan op tot ongeveer 116C. (af te lezen door de juiste climacode te kiezen) De airco wordt op een gegeven moment automatisch uitgeschakeld om extra koeling aan de auto gegeven. Ben ermee terug geweest naar mijn garage en die hebben contact gehad met PON. Probleem was niet ongebruikelijk en hoefde me nergens zorgen over te maken...
Tip van de garage was om zo hoog mogelijk in toeren te rijden, i.v.m. beter koelend effect. Heb dat laatste nooit uitgeprobeerd overigens. Verder met dezelfde auto o.a. de route napoleon gereden en geen enkel probleem ondervonden.
Naar mijn bescheiden mening is de radiator gewoon te klein bemeten om op hoge snelheid en zware belasting voldoende koeling te kunnen geven. Heb me oko altijd afgevraagd of bij 100km/h de ventilator wel aanslaat. Volgens mijn garage was dat wel het geval.
De 6e versnelling gebruik ik nooit, hij loopt dan echt te laag in toeren, ook niet bij 120km/h. Ja, dat lukt met een caravan ;)

Heb met 2 peugeots overigens hetzelfde gehad, daarbij bleef de temperatuur net voor het rood steken. Was ook normaal, echter, lekker rijden doet dat niet...

Ergo, er zal weinig aan te doen zijn vrees ik.
 

Avento

Lid
Tuimelaar: voor een getunede is het misschien normaal, maar voor een standaard 2.0 TDI niet. Onder normale Italiaanse omstandigheden (30 graden en bergen) loopt bij mijn auto de temperatuur absoluut niet op: de wijzer blijft strak op 90 staan. In Turkije hetzelfde, op die helling bij Bolu na. Overigens is het daar nog een stuk warmer.
Mijn vorige VAG-auto (GOLF 1.9 TDI met 130 pk) had precies hetzelfde: de wijzer thermometer kwam ook bij buitentemperaturen tot 40 graden met de caravan erachter niet van zijn plaats (behalve de keer dat de ventilator kapot ging).
Er is maar één manier om de auto warm te stoken: op lange hellingen in een te hoge versnelling blijven rijden. Ik houd op dat soort hellingen als ondergrens 2500 toeren aan en dat gaat uitstkend. Per ongeluk wel eens met 2000 toeren in de 4 omhoog gewurgd, en dat vond ie inderdaad niet fijn.
 

BertjeSkoda

Nieuw lid
Hallo allemaal,

De auto gaat maandag naar de garage, hopelijk wordt er iets gevonden. Ik houd jullie op de hoogte

In ieders geval allemaal bedankt voor jullie reactie.
 

BertjeSkoda

Nieuw lid
Vandaag is de auto voorzien van een nieuwe distributieriem, uit voorzorg is de waterpomp ook vervangen(235.000 km ), de ventilatoren van de radiateur/airco werken goed en geven geen foutmeldingen, en zouden dus naar behoren moeten werken.
Men kan verder geen oorzaak vinden.

Zal tot na de zomervakantie moeten wachten totdat ik weet of het probleem nu opgelost is.
 

jalex_h

Forumguru
Als ik het zo lees, zit je toch wat laag in de toeren.

Wat ik altijd doe als ik met de caravan door de bergen rij, is de boardcomputer op het actuele verbruik zetten. Zie je dat heel sterk op lopen als je omhoog gaat (meer als bij een viaduct o.i.d.), dan weet je dat je dat het tijd is om terug schakelen.
 

octaaf11

Actief lid
Even nog een reactie op hemi24.
Je hebt blijkbaar alleen dit stukje gelezen over caravantrekker. Er is gelukkig een zeer uitgebreide en goede discussie over toerental en oplopende motortemperatuur op deze site. Inclusief reacties van rijders en vakmensen. dat gaat wel even wat verder dan de gequote opmerking.
En inderdaad, ze geven ook trainingen in het rijden met caravans zodat je kunt leren welke kant je het stuur om moet draaien bij achteruit de bocht om. Net als rijden in de bergen met en zonder automaat. Ik haal veel goeie informatie van caravantrekker.
Johan
 

hemi24

Forumguru
@Johan: bij deze mijn oprechte excuses; het was niet helemaal mijn bedoeling op zo neerbuigend over te komen m.b.t. "caravantrekker".
Wellicht haal ook ik in de komende jaren nog veel bruikbare info van deze bron, aangezien we toch sterk zitten nadenken over de aanschaf van een sleurhut...
 
Bovenaan Onderaan