@CharlesTucker je zou, voor een vergelijking, eens een tijdje het actuele verbruik voor kunnen zetten.
Ik heb dat standaard voor m'n neus en de schommelingen die ik waarneem laten zich eigenlijk altijd wel verklaren door externe omstandigheden, zoals een viaduct op of juist af, door een bocht tegen de wind in komen te rijden, even in de luwte achter een vrachtwagen of juist de extra winddruk als ik die bijna heb ingehaald, etc.
Juist op de cruisecontrol werkt dat heel informatief omdat dan de invloed van kleine, soms onwillekeurige gasvoetbewegingen is geëlimineerd: zo zie ik bv. duidelijk de toegenomen (rol?)weerstand terug in 1 of 2 tienden L/100km bij het met dezelfde snelheid volgen van een bocht in de weg.
Ik gebruik dat ook als we met de caravan in heuvel- of bergachtig gebied onderweg zijn: het toenemende verbruik is een indicatie dat we op vals plat al aan het klimmen zijn, ruim voordat je iets aan de snelheid merkt - dus dan kan ik op basis vnan wat ik aan zie komen zonodig terugschakelen terwijl de vaart er nog in zit. Er gaat danardoor ook minder reeds duurbetaalde bewegingsenergie verloren...