Opmerkelijk laag verbruik

Vmax

Lid
is het weleens opgevallen dat als je zeg 150km voor het regeneren het verbruik heel laag is, ik bedoel als je rijd in vergelijkbare situatie dat ie eerst 1 op 32 en dan op het verbruik zit van 1 op 40/42 of hoger
 

Canon-Eye

Forumguru
In alle eerlijkheid: ik heb in de ruim 147.000 km tot nu toe nog nooit gemerkt (aan een lampje, temperatuur, verbruik of hoe dan ook) dat er überhaupt wordt geregenereerd. Blijkbaar doet hij dat altijd stiekem tijdens de langere ritten die wel vrij regelmatig worden gemaakt.
 

Bakkertje

Forumguru
Regeneren merk ik wel degelijk. De auto loopt dan hoog stationair (1000 toeren ongeveer) en aan het eind van de rit blijft de ventilator ook nalopen, ook al doe je rustig.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik na een vlotte snelwegrit thuiskom, dan gaan de laatste 20 of 30 km altijd over 80- en 60-km wegen. De eventueel wat verhoogde olietemperatuur is lang voor ik thuiskom alweer gezakt naar pakweg 95 graden of zo. En als ik onderweg al een keertje stop, laat ik de motor draaien tot de olietemp is gezakt tot 99. En dan draait de fan niet na.

Nee, hij zal best wel van tijd tot tijd z'n regeneratiecyclus doen (anders was-ie allang kapot geweest) maar daar krijg ik onderweg echt nooit concrete aanwijzingen voor.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik vermoed, maar weet niet helemaal zeker, dat ik het aan het verbruik merk. Ik heb m'n maxidot eigenlijk altijd op resterende actieradius staan. Zo af en toe zie ik dat ie gedurende een minuut of 10, tijdens de 70km woon-werkverkeer die zich voor 95% op de snelweg afspeelt, sneller dan gebruikelijk afloopt. Ik vermoed dat dat te maken heeft met regeneren, maar zeker weten doe ik het niet. Het is altijd op de snelweg, dus aan stationair draaien merk ik het niet.
 

Vmax

Lid
yep dat klopt maar daarvoor voor het regeneren . ik kan de klok erop gelijk zetten wanneer het proces begint
 

Canon-Eye

Forumguru
@CharlesTucker je zou, voor een vergelijking, eens een tijdje het actuele verbruik voor kunnen zetten.
Ik heb dat standaard voor m'n neus en de schommelingen die ik waarneem laten zich eigenlijk altijd wel verklaren door externe omstandigheden, zoals een viaduct op of juist af, door een bocht tegen de wind in komen te rijden, even in de luwte achter een vrachtwagen of juist de extra winddruk als ik die bijna heb ingehaald, etc.
Juist op de cruisecontrol werkt dat heel informatief omdat dan de invloed van kleine, soms onwillekeurige gasvoetbewegingen is geëlimineerd: zo zie ik bv. duidelijk de toegenomen (rol?)weerstand terug in 1 of 2 tienden L/100km bij het met dezelfde snelheid volgen van een bocht in de weg.

Ik gebruik dat ook als we met de caravan in heuvel- of bergachtig gebied onderweg zijn: het toenemende verbruik is een indicatie dat we op vals plat al aan het klimmen zijn, ruim voordat je iets aan de snelheid merkt - dus dan kan ik op basis vnan wat ik aan zie komen zonodig terugschakelen terwijl de vaart er nog in zit. Er gaat danardoor ook minder reeds duurbetaalde bewegingsenergie verloren...
 

Vmax

Lid
ik rij altijd op cruise zelfs op het kleine weggetje naar mijn huis van een dikke 1km en binnen de bebouwde kom, vandaar mijn opmerking/topic
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan