Opvoerpomp 1.2 tdi maakt hoogjankend geluid

bijenkast

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben eigenaar van een fabiacombi 1.2 tdi greenline. Heb last van een zeer irritant geluid komende uit de opvoerpomp voor de brandstof. Zijn er meer bezitters die hier last van hebben? De dealer geeft aan dat hij deze pomp niet vervangt omdat als hij een nieuwe plaatst deze na een tijdje ook weer lawaai zal maken. Ik vind dat hij zo en zo een nieuwe moet plaatsen. Mijn garantie loopt eid november 2012 af.

Noord26

Forumguru
Beste (hier had je naam moeten staan, maar je stelt jezelf niet voor),

Waarschijnlijk had je hiervoor lopende topics kunnen vinden als je de zoekfunctie op het forum had gebruikt. ;)

Dit is een bekend probleem. Ik neem aan dat je de pomp onder de achterbank bedoeld? Heb het zelf gehad bij een km-stand van 29Dkm, net voor de eerste grote beurt bij 30Dkm. Dealer moest in eerste instantie van de importeur (PON) wachten totdat het euvel zich 5 keer per 20 keer starten voor deed. Daarop heb ik de dealer verteld dat defect los staat van de frequentie waarin het euvel zich voor doet- aldus mijn rechtsbijstand. Binnen een uur kreeg ik vervolgens vanuit PON telefoon dat de pomp kostenloos vervangen ging worden en heb ik laat meteen met de grote beurt laten doen. Volgens de hoofdmonteur zit er een slechte batch met lagers in de brandstofpompen. Dat het daarom terug zou kunnen komen bleek hem zeer onwaarschijnlijk. Die batch was van medio begin zomer 2010 en van dit euvel met latere productiedatum had hij nog geen enkele klacht gehoord. Alleen specifiek uit een bepaalde productie periode.

Je hebt gewoon recht op garantie, laat je niet afschepen. Zeker niet als het een bekend probleem is.

Canon-Eye

Forumguru
[OFFTOPIC]
(hier had je naam moeten staan, maar je stelt jezelf niet voor)
"Bijenkast", misschien?
Ik zou zeggen: gun nieuwelingen even de tijd om de weg in en de mores van het forum te leren kennen... inplaats van meteen van die half-bedekte verwijten te uiten over zoekfunctie, (niet-)voorstellen en zo. Niet iedereen heeft de tijd en/of het geduld om eerst alles door te werken - vooral als je een plek hebt gevonden waar je je probleem kwijt wilt, ligt het ook wel voor de hand dat je daar mee begint. De rest komt wel!
[/OFFTOPIC]

De dealer geeft aan dat hij deze pomp niet vervangt omdat als hij een nieuwe plaatst deze na een tijdje ook weer lawaai zal maken.
Dit lijkt me een typisch "ik maak me ervan af"-kletsverhaal, dat ik absoluut niet zou pikken. Mijn Fabia combi greenline zit inmiddels dicht aan de 40000km en er is nog geen onvertogen geluid gesignaleerd van brandstofpomp of enig ander onderdeel. En zo hoort het natuurlijk ook.
Trouwens, hoe definieert die dealer het begrip "een tijdje" dan? Zoals Noord26 ook al zegt: als je nog garantie hebt, dan heeft hij maar te zorgen dat alles werkt en klinkt zoals het hoort. Zo niet: probleem oplossen, inplaats van wegwuiven.

Hoi,

Ik hoor ook niks van dit kant af komen wat op een defect / slijtage kan lijken. De mijne heeft al 70k gelopen en komt uit okt 2010 en dus net uit de garantie (gokje maar gewaagd).
Hopelijk is mijn serie dus van de "nieuwere" pompen of heeft het probleem zich nog niet voorgedaan.

gr Justin

The bone collector

Senior Member
Zoals al gezegd, laat je in ieder geval niet afschepen. Als de dealer ze toch niet zou willen vervangen, laat dan op zijn minst optekenen dat jij het probleem gemeld hebt voor het einde van de garantie. Vroeg of laat (en waarschijnlijk eerder vroeg) begeeft die pomp het, en dan heb je een verhaal.

tjeng

Lid
Beste Greenliners!
Het probleem (zoemgeluid) met brandstofpomp is een bekend probleem! Ook ik heb er al 2 versleten zonder resultaat. PON heeft inmiddels een onderzoek ingesteld en mij gevraagd of ze mijn brandstofpomp nogmaals mogen vervangen om voor onderzoek naar fabriek op te sturen. TIP. Laat voor verstrijken garantietermijn vastleggen dat je problemen hebt met de branstofpomp! Aan een oplossing wordt dus vermoedelijk gewerkt!+

Hallo, ik heb precies hetzelfde probleem gehad met de opvoerpomp. Het is inderdaad een heel irritant hoge zoemtoon, gelukkig zonder al teveel problemen vervangen door de dealer binnen de garantie.

Laat je idd niet afschepen door je dealer, probeer het desnoods even bij een andere dealer!

Ook bij mij zit er inmiddels al een nieuwe in na dat ik steeds moest zeiken bij de dealer omdat ze zogezegd niets hoorde maar nu met een nieuwe pomp is alles weer stil

henkvv

Nieuw lid
Fabia Greenline januari 2011
Ik ben inmiddels aan mijn tweede pomp toe :( Bij mijn eerste dealer, waar ik de auto gekocht heb, werd er niets aan gedaan. Bij een andere dealer werd ik met open armen ontvangen en werd direct het probleem verholpen. Het begon rond de 7000 km dat het me opviel en met de 15000 beurt aangegeven. De dealer stuurde me met een kluitje het riet in. Het probleem heb ik met de 30000 beurt weer gemeld zonder enig antwoord op mijn klacht. Door mijn eigen laksheid ben ik toen niet verder gegaan. Bij de 45000 was ik het zat en heb ik de dealer een schop onder de kont gegeven. Inmiddels zit de nieuwe pomp er sinds de zomer van 2012 op en leek het probleem opgelost. Echter..... nu ik op 60000 zit hoor ik het al weer een aantal weken opkomen. Nog niet zo hard als bij de 45000 maar welzeker in aantocht. Ik zal het inderdaad nog even duidelijk aangeven bij de beurt volgende week.

Bovenaan Onderaan