Captain Hook
Forumguru
Had vanochtend een goede gelegenheid om eens te testen hoe snel e.e.a. opwarmt bij de huidige, bijna winter, temperaturen.
Bij het wegrijden gaf de buitentemperatuurmeter 3.5 graden aan; frisjes dus. De climatronic staat ingesteld op 20 graden/Auto.
3 Straten verder voel je al een beetje warmte uit de ventilatieroosters komen en nog geen 3 minuten later neemt het blaasvolume van climatronic fors toe en doet z'n best het interieur op te warmen. :super:
Op dat moment is de koelvloeistof temperatuurmeter nog nauwelijks van z'n plaats gekomen. Hetgeen er op zou duiden dat ook benzine versies met climatronic electrische verwarmingselementen hebben. Goede zaak, voor de komende winter!
Na een minuut of 8 begint de koelvloeistof temperatuur te stijgen. Dit duurt ca. 10 minuten voordat deze op 90 graden staat. Op dat moment overgeschakeld naar olietemperatuur weergave op het Maxidot display. Die geeft amper 52 graden (!) aan. Nog lang niet op temperatuur dus.
Kijkende naar het verbruik (ik reed 85km/h op de cc, op een lange rechte weg), dat zie je afnemen met toenemende olietemperatuur. In het begin 1:16, dalende naar 1:19 toen de olietemperatuur rond de 88 graden zat. Pas na een minuut of twintig stond de olietemperatuur op 90 graden. Maar zodra je de stad weer inrijdt en voor een stoplicht staat te wachten, zakt die ook weer naar 87 graden.
Resumé:
Bij het wegrijden gaf de buitentemperatuurmeter 3.5 graden aan; frisjes dus. De climatronic staat ingesteld op 20 graden/Auto.
3 Straten verder voel je al een beetje warmte uit de ventilatieroosters komen en nog geen 3 minuten later neemt het blaasvolume van climatronic fors toe en doet z'n best het interieur op te warmen. :super:
Op dat moment is de koelvloeistof temperatuurmeter nog nauwelijks van z'n plaats gekomen. Hetgeen er op zou duiden dat ook benzine versies met climatronic electrische verwarmingselementen hebben. Goede zaak, voor de komende winter!
Na een minuut of 8 begint de koelvloeistof temperatuur te stijgen. Dit duurt ca. 10 minuten voordat deze op 90 graden staat. Op dat moment overgeschakeld naar olietemperatuur weergave op het Maxidot display. Die geeft amper 52 graden (!) aan. Nog lang niet op temperatuur dus.
Kijkende naar het verbruik (ik reed 85km/h op de cc, op een lange rechte weg), dat zie je afnemen met toenemende olietemperatuur. In het begin 1:16, dalende naar 1:19 toen de olietemperatuur rond de 88 graden zat. Pas na een minuut of twintig stond de olietemperatuur op 90 graden. Maar zodra je de stad weer inrijdt en voor een stoplicht staat te wachten, zakt die ook weer naar 87 graden.
Resumé:
- het duurt zeker 20 minuten (bij deze buitentemperaturen) voordat je motorblok goed warm is.
- climatronic doet goed z'n best en warmt al heel snel het interieur op.
- verbruik neemt af bij toenemende olietemperatuur.