Opwarming 1.2TSI DSG

Captain Hook

Forumguru
Had vanochtend een goede gelegenheid om eens te testen hoe snel e.e.a. opwarmt bij de huidige, bijna winter, temperaturen.

Bij het wegrijden gaf de buitentemperatuurmeter 3.5 graden aan; frisjes dus. De climatronic staat ingesteld op 20 graden/Auto.

3 Straten verder voel je al een beetje warmte uit de ventilatieroosters komen en nog geen 3 minuten later neemt het blaasvolume van climatronic fors toe en doet z'n best het interieur op te warmen. :super:
Op dat moment is de koelvloeistof temperatuurmeter nog nauwelijks van z'n plaats gekomen. Hetgeen er op zou duiden dat ook benzine versies met climatronic electrische verwarmingselementen hebben. Goede zaak, voor de komende winter!

Na een minuut of 8 begint de koelvloeistof temperatuur te stijgen. Dit duurt ca. 10 minuten voordat deze op 90 graden staat. Op dat moment overgeschakeld naar olietemperatuur weergave op het Maxidot display. Die geeft amper 52 graden (!) aan. Nog lang niet op temperatuur dus.
Kijkende naar het verbruik (ik reed 85km/h op de cc, op een lange rechte weg), dat zie je afnemen met toenemende olietemperatuur. In het begin 1:16, dalende naar 1:19 toen de olietemperatuur rond de 88 graden zat. Pas na een minuut of twintig stond de olietemperatuur op 90 graden. Maar zodra je de stad weer inrijdt en voor een stoplicht staat te wachten, zakt die ook weer naar 87 graden.



Resumé:
  • het duurt zeker 20 minuten (bij deze buitentemperaturen) voordat je motorblok goed warm is.
  • climatronic doet goed z'n best en warmt al heel snel het interieur op.
  • verbruik neemt af bij toenemende olietemperatuur.
 

Darkside

Forumguru
ik trek dezelfde conclusie. Het word al snel warm in de auto. Gelukkig maar dan mis ik me stoel verwarming van de vorige auto niet zo.
En idd koelvloeistof staat best snel op 90 graden.
Olie temp niet bijgehouden.
 

Captain Hook

Forumguru
Blijf het toch een verbazend motorblok vinden, die 1.2 TSI. Beschaafd blok, waaruit zoveel power getrokken wordt. Als ik onder de (kleine) motorkap van mijn Roomster kijk, dan verbaas ik me er over hoe 'ruim' dit blok eigenlijk in het vooronder ligt. Kan me voorstellen dat het bij een O2 helemaal leeg oogt.
TSI.jpg
 
Captain, het blok loopt bij jouw helemaal soepel en geen kleine schokjes in stationair?
Enne rijdt ie lekker weg in de eerste versnelling?

Groeten
 

cvegreen

Forumguru
[MODERATORBREAK]Daar er hier een andere topic is uitgevloeid zal ik maar een nieuwe aan maken en alles wat niet met deze topic te maken heeft eruit kieperen en alles wat met dsg en sneeuw te maken heeft in een nieuwe topic plaatsen . [/MODERATORBREAK]
 
Bovenaan Onderaan