Orienterende vragen over de Octavia station

TwoAngel

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik kon zo snel geen voorsteltopic vinden dus maar even kort hier. Wij zijn een gezin dat weliswaar niet dagelijks een hoop km's maakt maar wel een aantal keren per jaar. Momenteel rijden we een Zafira maar daar hebben we al een hoop kosten aan gehad.

Volgend jaar willen we eigenlijk geld opzij proberen te leggen voor een andere auto. Onze auto moet aan een paar belangrijke punten voldoen:

- hij moet ruimte hebben, zeker op de achterbank aangezien wij ons kindje (straks als alles goed mag gaan 2) achterwaarts vervoeren tot 4 jaar.
- hij moet lange afstanden aankunnen. Ivm mijn hobby en een schoonfamilie in het buitenland moet ie in ieder geval 1 x per jaar zo'n 10.000 km kunnen afleggen.
- hij moet betrouwbaar zijn.
- hij moet zuinig zijn.
- niet primair maar wel wenselijk, cruise en airco ivm lange afstanden en warm weer.

Nu zijn we diverse merken aan het langslopen. De Zafira is natuurlijk fantastisch qua ruimte maar qua betrouwbaarheid zijn we een beetje teleurgesteld. Gelukkig zijn we er nog niet mee naar het buitenland gegaan maar dat was wel de bedoeling.

We vroegen ons af hoe de Skoda presteert op bovengenoemde zaken. Wij hebben 0,0 verstand van auto's en op het moment zijn we een beetje moedeloos van de tegenslagen die we met de Zafira hadden. Hij rijdt nu goed maar je weet nooit voor hoelang.

Nu realiseren we ons natuurlijk dat je altijd geluk moet hebben met een auto maar zoals bij sommige merken je al weet dat je om problemen vraagt, zo weten we niet hoe dat zit met een Skoda.

Ik hoop van harte dat jullie ons jullie ervaringen en kennis zouden willen vertellen. Ons budget zal, afhankelijk van hoe het gaat, rond de 8000 euro zijn. Dat is na een jaartje sparen uiteraard. We hebben geen dik inkomen :D. Dus dat duurt effe.

Alvast heel erg bedankt.

Havana

Forumguru
Een Octavia rijdt fantastisch maar veel ruimte achterin: nee. Op zich ook wel logisch: hij staat op het onderstel van een Golf en de bagageruimte is enorm dus het moet ergens vandaan komen.

Voor kinderen zonder stoeltjes is een Octavia prima en ook voor niet al te grote volwassenen. Maar juist met kinderstoeltjes houdt de ruimte niet over.

Overigens is het achterwaarts vervoeren alweer aardig omstreden nog voordat het gemeengoed is geworden. Om nog maar te zwijgen over de praktische nadelen. Iets te eten aangeven? Dan zul je zelf uit de gordels moeten, nee dat is lekker veilig.

Overigens snap ik niet zo goed waarom je een zuinige auto wilt als je niet veel rijdt. Dat maakt dan juist veel minder uit. In de prijsklasse tot 8000 ga je geen enorm zuinige benzine stations vinden, die zijn pas de laatste jaren op de markt gekomen. Ik zou kijken naar de totale kosten ipv naar het verbruik alleen.

Qua betrouwbaarheid doet de Octavia het prima in de ADAC statistieken (zijn gratis te raadplegen via Google). Maar ik zie dat de Zafira het ook prima doet. Kennelijk heb je gewoon een keer pech gehad.

Lange afstanden kun je met iedere auto rijden, in mijn studententijd ben ik 2x op wintersport geweest met mijn toenmalige Seat Marbella met 39 PK.

Laatst bewerkt:

TwoAngel

Nieuw lid
Beste Havana,

Superbedankt voor je uitgebreide reactie. Heb ik wat aan.

Achterwaartse stoeltjes zijn in andere landen reeds lange tijd verplicht en het is onomstotelijk bewezen dat het 40% veiliger is dan voorwaarts vervoeren. Overigens herken ik me niet in het uit de gordels moeten. Ik kan haar, in ieder geval in de stoel die wij hebben, prima dingen aangeven zonder uit de gordels te moeten. Voor ons was het beslist waard om voor de veiligheid voor haar te kiezen. Maar goed, dat is de discussie ook niet natuurlijk. Iedereen moet dat voor zich weten. Wij hebben hier heel bewust voor gekozen na diverse tests en dergelijke te hebben doorgenomen en heen en weer te hebben gemaild met diverse instanties.

Het is niet zozeer dat wij niet veel rijden maar wij rijden dat niet dagelijks. Als je een of twee keer per jaar Griekenland rekent, verder veel weekenden weg in Nederland en omringende landen dan kom je toch aardig aan de kilometers. En dan vind ik een zuinige auto toch erg prettig.

De ruimte is dan minder helaas. Ik had het een beetje verwacht maar aangezien ik geen ervaring met Skoda heb vind ik het wel zo verstandig het te vragen zolang we nog tijd hebben om te denken.

De Zafira kan het heel goed doen maar er zijn wel enkele dingen bekend die als zwakke punten gezien worden. En dat wil je niet op een lange afstand meemaken.

Is de Octavia het grootste model in de Skoda?

Kiswum

Forumguru
Wat betreft ruimte en kinderstoel. Wij hebben een achterwaarts stoeltje en deze is nu achter de bestuurders stoel geplaatst. Weliswaar zonder isofix, want met deze steun zou het niet passen en dan moet hij achter de bijrijdersstoel. Doordat mijn zicht daardoor niet helemaal optimaal is, doordat de bijrijder het hoofd net voorbij de b-stijl heeft, vond ik het niet fijn rijden in de stad.
Wij hebben een Octavia 2 Hatchback en qua ruimte zou het prima moeten kunnen.
Ik ben zelf overigens 1.77 met redelijk lange benen en hierdoor zit ik iets verder naar achteren, naar door de instelbare stoel, kun je het redelijk goed op maat plaatsen.
Hier het stoeltje achter de bijrijdersstoel met isofix.
atudedev.jpg

P.s. ik haal met onze auto 1:12/1:14 bij gecombineerd gebruik. Een kinderwagen van Prenatal, kan in de lengte achterin de kofferbak worden geplaatst (volgens mij is dat 1 meter in de lengte).
Qua comfort vijf in het echt een hele fijne auto, maar dat komt wellicht doordat ik na 4 maanden nog steeds den roze bril op heb ;).
Mocht je meer info of foto's willen hebben, dan zie ik ze nog graag tegemoet op dit forum.
Voor het bedrag van 8000 euro haal je bij de dealer momenteel een Octavia uit 2006/2007 met zo'n 100.000 op de teller (hebben we gemerkt deze zomer).

Laatst bewerkt:

Havana

Forumguru
Superb ga je voor 8k niet redden denk ik.

Vraag: hoeveel km verwacht je te gaan maken per jaar?

Ik had laatst een Renault Laguna mee als leenauto en was positief verrast door de enorme kofferbak en de beenruimte achterin. Wel de Phase II nemen, daarvoor zijn er de nodige problemen geweest met elektronica.

P.s. 40% veiliger bij frontale botsingen, maar hoe zit het met de botsingen van achteren?

P.s. 2: in die Zweedse data is niet gecorrigeerd voor het feit dat auto's zelf de laatste jaren ook veiliger geworden zijn.

P.s. 3: wat fabrikanten zelf roepen kan niemand serieus nemen.

Laatst bewerkt:

Kiswum

Forumguru
Een Superb is wel mogelijk, maar deze worden niet veel verkocht (logisch natuurlijk, wie wil hem kwijt:) ).
Qua prijs zaten deze rond dezelfde range als de Octavia, maar dan vaak alleen bij een particulier.

Havana

Forumguru
Vergeet niet dat een Superb ook fors onzuiniger en zwaarder is en daardoor fors duurder in de wegenbelasting.

Kiswum

Forumguru
Bij een ongeluk van achteren is de snelheid van de klap toch minder en daardoor vaak minder ernstig dan een frontale botsing? De auto schiet dan niet met 80km/uur naar voren vanuit stilstand. De klap voor het baby/peuter nekje is dan zeer vaak minder hard.

Rallye

Forumguru
Voor het bedrag van 8000 euro haal je bij de dealer momenteel een Octavia uit 2006/2007 met zo'n 100.000 op de teller (hebben we gemerkt deze zomer).

Dat betekent dan wel dat je een Octavia II krijgt en geen I. Voordeel daarvan is dat een II ruimer achterin is (langere wielbasis). Een nadeel is dat je dan naar een ander deel van het forum moet ;).

Jewepe

Forumguru
Kan @kiekkiek's tip onderschrijven. De Altea XL stuurt daarnaast verbazend scherp. Zou ik zeker overwegen.

PS. Rij sinds juni een Altea XL na twee jaar Octavia O2.

Kiswum

Forumguru
@Rallye Ja klopt en je hebt gelijk! Ik was via mijn mobiel aan het reageren, hier zie je niet waar de topics in staan. De handtekeningen ontbreken dan overigens ook, hierdoor is niet bekend wat voor auto iemand heeft (mits het erin staat) ;)

@kiekkiek De Altea (XL): Zeer mooie en sportieve gezins auto! Deze stond ook op mijn verlanglijstje. :)

TwoAngel

Nieuw lid
Wat betreft ruimte en kinderstoel. Wij hebben een achterwaarts stoeltje en deze is nu achter de bestuurders stoel geplaatst. Weliswaar zonder isofix, want met deze steun zou het niet passen en dan moet hij achter de bijrijdersstoel. Doordat mijn zicht daardoor niet helemaal optimaal is, doordat de bijrijder het hoofd net voorbij de b-stijl heeft, vond ik het niet fijn rijden in de stad.
Wij hebben een Octavia 2 Hatchback en qua ruimte zou het prima moeten kunnen.
Ik ben zelf overigens 1.77 met redelijk lange benen en hierdoor zit ik iets verder naar achteren, naar door de instelbare stoel, kun je het redelijk goed op maat plaatsen.
Hier het stoeltje achter de bijrijdersstoel met isofix.
atudedev.jpg

P.s. ik haal met onze auto 1:12/1:14 bij gecombineerd gebruik. Een kinderwagen van Prenatal, kan in de lengte achterin de kofferbak worden geplaatst (volgens mij is dat 1 meter in de lengte).
Qua comfort vijf in het echt een hele fijne auto, maar dat komt wellicht doordat ik na 4 maanden nog steeds den roze bril op heb ;).
Mocht je meer info of foto's willen hebben, dan zie ik ze nog graag tegemoet op dit forum.

DAt is een mooie duidelijke foto. Dank je wel. Onze kinderstoel zit achter de bestuurder. De Zafira heeft daar ook meer dan genoeg ruimte voor over.

Fijn te weten dat in die prijsklasse ook het een en ander te vinden is. Ik ga het eens in de gaten houden.

@Havana: over achterwaarts wel of niet kan je discussieren. De testen zijn niet alleen door fabrikanten gedaan. Ieder moet voor zich weten waar ie voor kiest. Wij hebben hier voor gekozen. De testen liegen er gewoon niet om. Maar nogmaals, ieder moet dat voor zich weten. Als jij je fijn voelt bij een voorwaartse stoel dan is dat toch prima?
Ik kwam hier niet om te discussieren over een achterwaartse stoel. Ik noemde hem omdat hij wel iets meer ruimte inneemt dan een voorwaarts gerichte stoel vanwege de massiviteit en de grootte. Dan is het wel belangrijk om te weten of ie in de auto past ;).

Dank ook voor de andere modellen tips. Het is een wirwar van modellen in de autowereld :D.

Tijd om weer eens wat modelletjes af te struinen.

@Kiswum, superbedankt voor deze uitgebreide uitleg met foto :)

TwoAngel

Nieuw lid
Bij een ongeluk van achteren is de snelheid van de klap toch minder en daardoor vaak minder ernstig dan een frontale botsing? De auto schiet dan niet met 80km/uur naar voren vanuit stilstand. De klap voor het baby/peuter nekje is dan zeer vaak minder hard.

Dat klopt. Plus dat statistisch gezien voorwaartse botsingen vaker voorkomen. Het hoofd van een baby/peuter is in verhouding heel wat zwaarder dan van een volwassene waardoor de klap bij een voorwaartse botsing behoorlijk hard aankomt.

Kiswum

Forumguru
Graag gedaan, ik zal binnenkort nog wel een foto plaatsen van de autostoel achter de bestuurder (zonder isofix en dus in de gordel vastgezet). Succes met je zoektocht!

TimT

Forumguru
Beste Two Angel,

Als ik zo kijk naar je wensen zou ik gaan kijken naar een Octavia II.
Wij hebben thuis een Octavia II hatchback (van mijn ouders) en een Octavia I station (van mij).

Ik moet zeggen dat de OII op alle vlakken ruimer is dan mijn OI.
Onze OII is van 2008 en heeft sinds die tijd slechts één beurt gehad (aangegeven door de boordcomputer) en voor de rest nooit problemen gehad en de garage nooit van binnen gezien. Je moet natuurlijk met een tweedehands auto altijd geluk hebben, maar de 1.6 8v MPI staat bekend als een zeer betrouwbare motor en zou in mijn optiek altijd de voorkeur genieten boven een 1.6 FSI. De MPI loopt gewoon op 95 benzine, is zuiniger en heeft zijn volledige koppel bij een lager toerental. Deze motor loopt ook al een stukje langer mee binnen de Volkswagenfamilie. In Tsjechië is deze motor geloof ik nog steeds te leveren in de nieuwe Octavia.

Als ik dan zo is even aan het rondkijken ben zijn de Octavia II ook wel binnen dit budget te krijgen met ook hele redelijke kilometerstanden:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=239389346

http://www.autowereld.nl/skoda/octavia-combi/1-6-ambiente-6164677/foto.html

http://www.autowereld.nl/skoda/octavia-combi/1-6-75kw-elegance-7185591/foto.html

http://www.skoda.nl/occasions/octav...sortField=model&sortDirection=ASC&sid=6161768

http://www.skoda.nl/occasions/octav...sortField=model&sortDirection=ASC&sid=6768469

Genoeg keuze in auto's met een hele redelijke kilometerstand.
Succes met de zoektocht!

Bovenaan Onderaan