Originele dakdragers Skoda Superb LAS 800 001

Sinds kort ben ik in het bezit van de originele skoda dakdragers voor de Superb 2 sedan.

In de handleiding staat vermeld dat de momentsleutel met 4 nm moet worden aangedraaid.

Heeft iemand ervaring hoe dit exact werkt. Is dit simpelweg een kwestie van aandraaien tot het niet meer gaat?

Volgens mij valt er niets in te stellen aan de sleutel. Daarom mijn vermoeden van het simpelweg doordraaien tot het moment is bereikt. Iemand ervaring?

sleutel.JPG

___JC___

Forumguru
Ow dr zit een aparte sleutel bij. Ik dacht gewoon aan een momentsleutel die dus wel instelbaar is. Dan heb ik geen idee. :)

Canon-Eye

Forumguru
Is dit simpelweg een kwestie van aandraaien tot het niet meer gaat?
Nee, hangt erg af van de mate van gespierdheid van je arm.

[Tenzij het een breekbout (óf breeksleutel) is die bij krachten boven 4 Nm vanzelf afbreekt... :grin: ]

Hi Canon-Eye,
Wellicht behoeft het een beetje toelichting dat ik niet erg technisch ben.
Dus nogmaals de vraag naar een ervaringsdeskundig advies ;)

Canon-Eye

Forumguru
Dan leg ik het simpel uit.
Als er geen voorgedefinieerd breekpunt in de sleutel of in het boutje zit, dan betekent "aandraaien tot het niet meer gaat" dat je de zaak strakker aandraait naarmate je sterker bent. Dat is technisch gezien geen duidelijke maatstaf. Hoe sterk ben jij precies in je handen? Dat weet niemand, denk ik. Daarom is het ook ondoenlijk om hierin te adviseren. De één draait moeiteloos alle deksels van allerlei glazen potten af, een ander krijgt de plastic dop niet van de pindakaas...

Een aandraaimoment van 4 Nm is een heel duidelijke maatstaf - alleen heb je daar niks aan als je die aandraaikracht niet kunt meten of begrenzen.
Oplossing zou kunnen zijn om een verloop te creëren, dat aan de ene kant past op de dakdragers en waarop aan de andere kant een dop van je momentsleutelset past (jaarlijks wel een keertje in de aanbieding bij Aldi en/of Lidl). Anders zou ik ook niet verder komen dan "stevig vastdraaien, maar zodanig dat je 'm zelf ook weer los kan krijgen"...

andrehj

Forumguru
De momentsleutels die bij Lidl / Aldi vaak (rond de bandenwisseltijd) in de aanbieding zijn hebben een bereik van ca. 20 tot 120 Nm (of daaromtrent). Dat is een handig bereik voor je wielbouten, maar daar heb je dus niets aan als je een klein boutje van je dragers met 4 Nm wil vastzetten....

Denise

Nieuw lid
ik heb dezelfde dakdragers en momentsleutel hij geeft een klik als hij vast zit dus gewoon draaien totdat je een klik hoort dan is het goed

___JC___

Forumguru
De benodigde kracht om een blokje van 100 gram op te tillen is 1 NM. Dus ik zou zeggen hang 400 gram suiker aan de sleutel en voila! :)

Canon-Eye

Forumguru
Wat een heisa om niks.
Nee hoor, Skodafree. Dat is zo af en toe de sfeer hier: eventjes doorgaan op (meer of minder amusante) details.
Welkom trouwens. :aangenaam:
Je went er wel aan... (als je vaak genoeg meeleest tenminste)

Canon-Eye

Forumguru
Dát gaat dus ook niet werken, want dan is de arm gelijk aan nul en daarmee het (draai)moment dus ook.

't Lijkt wel moeilijk, maar 't is niet zo makkelijk...:confused:

Ronnie

Forumguru
Nou, nou, nou...... 4 Nm is gewoon met een sleutel goed handvast aandraaien.
(Halve slag voor 't afknappen stoppen!)

Adoks

Senior Member
Moment = kracht X arm.
400 gram suiker (of iets anders natuurlijk) levert de kracht. Maar hoe zit het met de arm?

Die is een meter in dit geval:
400 gr (0,4 kg) x 10 (afgerond naar boven --> versnelling zwaartekracht) = 4N
Met een arm van een meter krijg je 1x4 = 4Nm

LET OP! 4Nm is erg weinig. Deze draai je zo kapot. Wielbouten zitten ongeveer 30 keer zo vast.

Heb je ook ervaring met dankoffers? Vandaag op pad geweest voor een Thule Motion, maar die paste met de zogenaamde powergrip niet om de aluminium drager heen.

Bovenaan Onderaan