Originele dakdragers Skoda Yeti zijn deze verstelbaar?

Dag medeforummers,ik wil voor mijn Skoda Yeti een set originele dakdragers bestellen maar voordat ik dit doe zou ik graag willen weten of deze verstelbaar zijn,ik zie namelijk dat er in mijn dakrail tapgaatjes zitten voor boutjes,als deze voor de dakdragers bestemd zijn hoe krijg ik deze dakdragers op de juiste afstand voor het bevestigen van mijn dakkoffer?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Groet René

Monteurtje

Forumguru
Nee de dwarsdragers zijn niet verstelbaar over de lengte van de dakrailing. Die gaatjes met schroefdraad zijn je bevestigingspunten. Daar moet je wat indraaien en dat kun je laten zitten en dan bevestig je de dwarsdragers mee.

Bakkertje

Forumguru
Je kunt ook gewoon universele halen bij de Aldi of de Lidl, ben je voor 3 a 4 tientjes klaar. Die zijn wel verstelbaar en kun je op meerdere auto's gebruiken.

andrehj

Forumguru
Ik heb originele Skoda dakdragers voor mijn S2C, en die kan ik op elke plek op de dakrail bevestigen. Is die constructie bij een Yeti dan wezenlijk anders?

Ron_2

Senior Member
De constructie is anders, er zijn gaatjes met schroefdraad in de dakrails gemaakt, daarin worden speciale inbusboutjes geschroefd, die blijven dan permanent aanwezig en de dragers worden daarop geklikt.
De originele dragers kosten inmiddels 154 euro, zie ik.
Van het voorjaar hadden ze (via VerrassendSkoda) nog een spetterende aanbieding: NU van 149 euro voor......... 149 euro! :maakmegek:

p.s. ik heb universele dragers, over een jaartje wordt de Yeti weer ingeleverd en kan ik de dragers blijven gebruiken op een andere auto, mits deze ook dakrails heeft natuurlijk.

Zespri

Forumguru
Let op de nieuwe Yeti heeft zijn dakrails ietsje breder uit elkaar staan, reden hij is ietsje breder geworden.

Ardin

Nieuw lid
Let op de nieuwe Yeti heeft zijn dakrails ietsje breder uit elkaar staan, reden hij is ietsje breder geworden; ik ook maar dan aan de voorkant .:bloos:

Hallooa,besloten om toch maar de originele te bestellen,ik denk namelijk dat als je universele gebruikt het aluminium van de dakrails beschadigt,de originele maken geen contact met je dakrails die klemmen zich namelijk om de boutjes heen (moet zeggen een vernuftig systeem)

Nogmaals aan allen bedankt voor jullie reactie

Gr René

EdK

Forumguru
Zie graag fotos als je ze geplaatst hebt want ken ze alleen vanuit de folder maar ja daar zie je geeen detail van montage.

Zoals je ziet raakt de dakdrager de dakrails niet,ontgrendelen doe je middels het rode lipje en het zwarte hendeltje daarna gaat er een mooi afwerkkapje met slot overheen.Dakrail is van geanodiseerd aluminium
en daardoor erg gevoelig voor beschadigingen.
ie2m1v.jpg

264i4om.jpg

72rjgz.jpg

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik gebruik al vele jaren Thule dragers bestaande uit steunen die met rubber om de dakrails grijpen en deze dus niet beschadigen, en draagbuizen die (naar gelang de afstand tussen de dakrails) in verschillende lengten leverbaar zijn. Al met al dus totale flexibiliteit, en niet afhankelijk van specifiek merk- of typegebonden bevestigingsvoetjes.
Dat laatste wil namelijk de prijs nog wel eens "oneigenlijk beïnvloeden", om het neutraal te formuleren. :)
Minder neutraal geformuleerd lijkt het op zakkenrollerij...

Ik had nog universele dakdragers van mijn Fabia, maar die paste niet op de Yeti. Yeti heeft toch wat bredere dakrails en daardoor klemde de universele dragers niet om de dakrails.

Werk nu met de originele Yeti-dragers en dat werkt perfect. Stevig en snelle montage. Ben wel benieuwd of deze nog zullen passen op de Yeti-FL. Iemand ervaring?

Canon-Eye

Forumguru
Ben wel benieuwd of deze nog zullen passen op de Yeti-FL.
Dat maakte mij nou juist voorstander van zo'n modulair systeem (post #12). De voetjes met sloten en zo vormen het duurste deel, de buizen steken er doorheen dus een iets grotere of kleinere afstand tussen de dakrails is geen probleem. En als het echt moet, dan kosten twee langere buizen ook de hoofdprijs niet...

wanderer

Senior Member
ik ben op zoek naar dakdragers voor mijn Yeti, graag een link naar de advertentie of website ...

Bovenaan Onderaan