Originele uitlaatsierstukken: roetaanslag

Frankie

Actief lid
Sinds 2 weken heb ik op mijn auto de originele Skoda uitlaatsierstukken. Voorheen had ik de standaard twee naar beneden gebogen pijpjes, nu dus de verchroomde rechtuit stekende stukken. Ziet mooi uit. Echter, nu valt mij op dat de rechter pijp aanzienlijk sneller vervuild, deze is al zwart en de linker niet meer vuil dan de rest van de auto. Tevens lijkt er op het ongespoten kunststof deel van bumper rond de uitlaat roetaanslag te ontstaan. Ten slotte weet ik niet exact hoe ik het chroom moet schoonmaken en/of behandelen.

Heeft iemand tips voor mij ? thanks !!
 

Gieliovd

Forumguru
Als het alleen een sierstuk is dan worden de naar beneden gebogen stukjes meestal gehandhaafd, en alleen naar achteren een stukje voor de sier recht gebogen.

Als je een hele nieuwe einddemper hebt is misschien de linker gasstroom minder als rechts.

Schoonmaken? Tja je hebt talloze speciale chroompoets middelen, daarvoor gewoon schoonmaken met een doek en zo nodig wat sop lijkt me.
 

Frankie

Actief lid
Als het alleen een sierstuk is dan worden de naar beneden gebogen stukjes meestal gehandhaafd, en alleen naar achteren een stukje voor de sier recht gebogen.

Als je een hele nieuwe einddemper hebt is misschien de linker gasstroom minder als rechts.

Schoonmaken? Tja je hebt talloze speciale chroompoets middelen, daarvoor gewoon schoonmaken met een doek en zo nodig wat sop lijkt me.

Men heeft de 'bochtjes' er eerst afgezaagd. Ik heb de montage instructies kort ingezien. Dus de kleinere originele pijp is nu korter, recht en komt uit in het nieuwe sierstuk.. Geen nieuwe demper dus.
 

Gieliovd

Forumguru
Men heeft de 'bochtjes' er eerst afgezaagd. Ik heb de montage instructies kort ingezien. Dus de kleinere originele pijp is nu korter, recht en komt uit in het nieuwe sierstuk.. Geen nieuwe demper dus.
Aha, das duidelijk! Had het niet direct bedacht.

Tja, met die originele pijpjes wordt het roet naar onder geblazen en op dit moment naar achteren, waar het door de wind wordt gepakt en gaat dwarrelen op je bumper.

Kijk trouwens wat ik toevallig tegenkwam op google! (beetje offtopic)

goodbye_kitty.jpg
 

VEEJAY

Forumguru
even wat velgenschoonmaakspul laten inwerken en dan veeg je de uitlaatsierstuk zo weer blinkend. Wel regelmatig blijven doen.

Ik spuit met de hogeruk altijd ook ff de uitlaat schoon (dus in de uitlaat), ongelofelijk hoeveel zwarte zooi er dan uit komt.
 

Gieliovd

Forumguru
even wat velgenschoonmaakspul laten inwerken en dan veeg je de uitlaatsierstuk zo weer blinkend. Wel regelmatig blijven doen.

Ik spuit met de hogeruk altijd ook ff de uitlaat schoon (dus in de uitlaat), ongelofelijk hoeveel zwarte zooi er dan uit komt.
Ik vind dit toch wel hééél raar klinken hoor!!

Water ín je uitlaat spuiten dat is toch wel een serieus slecht idee!
 

Frankie

Actief lid
Mischien de volgende keer een roetfilter erbij bestellen?

(af fabriek ?) Uhm, nee.. want dan zou ik een ouder motorblok hebben, en dat wou ik persé niet. Daarbij ben ik ook benieuwd naar ervaringen van andere 2.0 TDI (non-dpf dan maar) rijders met die sierstukken.. Dat er roet uitkwam, dat weet ik, maar dat het door die rechte pijpen nu opeens zoveel aanslag veroorzaakt, dat had ik niet verwacht.
 

Guilty

Nieuw lid
Sinds 2 weken heb ik op mijn auto de originele Skoda uitlaatsierstukken. Voorheen had ik de standaard twee naar beneden gebogen pijpjes, nu dus de verchroomde rechtuit stekende stukken. Ziet mooi uit. Echter, nu valt mij op dat de rechter pijp aanzienlijk sneller vervuild, deze is al zwart en de linker niet meer vuil dan de rest van de auto. Tevens lijkt er op het ongespoten kunststof deel van bumper rond de uitlaat roetaanslag te ontstaan. Ten slotte weet ik niet exact hoe ik het chroom moet schoonmaken en/of behandelen.

Heeft iemand tips voor mij ? thanks !!

Hi Frankie,

Die verchroomde pijpen staan een stuk beter inderdaad! Cool. Roet aanslag voorkom je niet zo snel, omdat de pijpen niet meer naar benedengebogen zijn worden de uitlaatgassen recht achter de auto eruit gegooid, maar omdat je rijdt krijgt je een soort vacuum luchtdruk achter je auto en dat zorgt ervoor dat je die roetaanslag krijgt.

Er is wel een oplossing voor hoor. Gewoon met een milde chrome polish je pijpen schoonmaken. Turtle heeft er eentje die tevens voor bescherming zorgt:

http://www.carclean.nl/product.aspx?id=100265

Het is verstandig om rondom je uitlaat op je lak vaker een goede wax aan te brengen. Roet is heel fijn en kan de glans van je lak op lange termijn aantasten. Als je lak daar goed in de wax staat beschermt het niet alleen, maar roet hecht minder snel en schoonmaken wordt ook nog eens makkelijker. Als het rondom je uitlaat erg warm wordt, moet je kijken naar een hittebestendige wax (bijvoorbeeld een wax voor velgen, die kan je ook op je lak gebruiken, overigens op je velgen ook erg fijn, maakt veel sneller schoon). Eentje die goed bestendig is, is de PTFE wax van Turtle:

http://www.carclean.nl/product.aspx?id=100254

Succes ermee!
 

Gieliovd

Forumguru
Roet aanslag voorkom je niet zo snel, omdat de pijpen niet meer naar benedengebogen zijn worden de uitlaatgassen recht achter de auto eruit gegooid, maar omdat je rijdt krijgt je een soort vacuum luchtdruk achter je auto en dat zorgt ervoor dat je die roetaanslag krijgt.

Tja, met die originele pijpjes wordt het roet naar onder geblazen en op dit moment naar achteren, waar het door de wind wordt gepakt en gaat dwarrelen op je bumper.

Echoput.skodaforum.nl haha

Poetsen!
 
Volgens de dealer zou er meer aanslag ontstaan zoals al eerder in dit draadje is geschreven vanwege het "vacuum" achter de auto. Ik moet zeggen dat ik er nog niets van heb gemerkt dat het deel boven de uitlaat meer roet vasthoudt dan de rest...

Het schoonmaken doe ik ook met een chroomcleaner. Eerst even met een gewone autoshampoo wassen en daarna "lekker" insmeren met een chroom/velgen beschermer. Goed uitpoetsen en hij blinkt weer als nooit tevoren.

Ik las dat er ook iemand met de hogedruk water IN spuit. Lijkt me zeer onverstandig, het water kan ergens blijven staan en zo corrosie van binnenuit inzetten. Ik doe het idg nooit..
 

Guilty

Nieuw lid
Ik las dat er ook iemand met de hogedruk water IN spuit. Lijkt me zeer onverstandig, het water kan ergens blijven staan en zo corrosie van binnenuit inzetten. Ik doe het idg nooit..


Water in je uitlaat spuiten is inderdaad erg onverstandig. Laat het lekker zwart zijn daarbinnen! :)
 

Guilty

Nieuw lid
Zie hier de post! Zoals jij eigenlijk ook al zei. Ik had er meteen al op gereageerd: dit lijkt me niet verstandig!!

:473:

Aha, yep. Das was hem. Theoretisch kan er water in je motorblok komen. Het is trouwens ook erg slecht voor je katalysator! Nee water in je uitlaat spuiten wil je echt niet :shocked:
 
Bovenaan Onderaan