Oude en nieuwe Skoda rijder

Hallo, ik ben Marc en sinds afgelopen woensdag de trotse bezitter van een Skoda Octavia Combi III Elegance Business Line. Werkzaam als Senior Consultant bij een subsidieadviesbureau, dus ik hoop in de komende jaren veel plezierige km's aan deze auto te mogen beleven.

Als extra opties heb ik het Sunglas en de Drive Mode Assistant genomen en als kleur Black Magic Pearl. Hoewel mijn auto in september/oktober is besteld ontbreekt hierbij dus de FA. Ben dit nog aan het uitzoeken met de dealer.

Hoe ben ik hier gekomen....
In de afgelopen jaren heb ik altijd Renault gereden (zo'n 12 jaar) zowel privé als zakelijk. Tussendoor heb ik nog tijdelijk in een Skoda Octavia I gereden. Dit was een auto die ik bij mijn baas kreeg als herinzet, maar dat was geen gelukkige auto. Op het laatst veel storingen, voornamelijk met de ruitenwisser voor die regelmatig niet werkte.

Afgelopen september kreeg ik dan uiteindelijk groen licht om een nieuwe leaseauto uit te zoeken. Ik reed toen al zo'n jaar in een shortlease Renault Mégane Estate met 14% bijtelling. De 14% beviel me wel, dus na de go drie opties bekeken.
1. Een Renault Mégane Estate GT Line
2. Een Golf Variant (zo luxe mogelijk)
3. Een Skoda Octavia Combi (zo luxe mogelijk)

Vanwege de levering van de leaseauto, pas in 2014 was de optie 14% als snel van tafel. Dus het moest maar een 20% auto worden.

Op één dag gaan kijken naar de Golf en Skoda. Ik was meteen verkocht bij de Skoda dealer. De Elegance Business Line was zo goed aangekleed en zo'n luxe auto met een overvloed aan ruimte (ben zelf 196 cm lang). Dit moest hem gewoon worden, zonder ook nog maar te weten hoe dit alles in het leasebudget zou passen. 's Avonds de nodige berekening gemaakt met de Skoda en de Golf, maar de Golf viel af vanwege de prijs. Teveel extra geld voor een degelijke en vergelijkbare uitvoering als de Skoda. De volgende dag ook nog maar even bij de lokale Renault dealer gaan kijken voor de Mégane. Op zich nog steeds een mooie auto, natuurlijk ook bekend mee, maar er zou een facelift komen in 2014. Daarnaast merk je gewoon dat Renault achterbleef met de techniek. Daarna toch maar weer naar de Skoda dealer, dit keer voor een proefrit. Tsja en dan ben je gewoon verkocht. Dus met service van de lokale Skoda dealer een offerte laten maken (inclusief nog de 18 inch velgen) en deze samen met de Renault (zit een beetje in mijn bloed :D) ingediend bij de leasemaatschappij. Spannend hoe de leaseprijs per maand zou worden, maar uiteindelijk viel de Skoda een stuk duurder uit dan de Mégane. Had ik ook wel verwacht. Maar de Skoda kon nog steeds. Vervolgens een beetje spelen met de opties op beide auto's resulteerde in een correctieberekening bij de Mégane waardoor het verschil met de Skoda kleiner werd. Vervolgens nog bij een andere dealer in de buurt gaan kijken voor de verschillende kleuren en daar stond het begeerde model in de juist kleur. Ofwel, de knoop doorgehakt en meteen een Go gegeven voor de bestelling van de Skoda. 3 Maanden later staat hij gewoon voor de deur, kan het soms nog niet bevatten :yeehaa:.

Wat me wel is opgevallen is de benadering van de verkopers van de dealers als je als leaserijder binnenkomt. Zowel bij de VW als bij de Renault hadden ze weinig behoefte om je te helpen. Logisch natuurlijk omdat je waarschijnlijk toch niet bij hun de auto afneemt. Maar dan nog, een dealerbedrijf hoort wat mij betreft ook het merk te promoten en dat deden ze bij Skoda uitstekend.

Ofwel, weer een trotse Skoda rijder in NL erbij.

Joske

Forumguru
Welkom op het forum Marc,

bedankt voor jouw introductie! Misschien nog een paar foto's er bij? ;)

WillemJan

Forumguru
Welkom Marc.

Leuke introduktie.
Bij sommige leasemaatschappijen kan je wel een voorkeursdealer aangeven. Dan leveren ze wel de auto, maar alle winst wordt ze 'afgepakt'. Het enige wat ze vangen, zijn de afleverkosten. En natuurlijk het onderhoud.

Groetjes... Willem-Jan

WillemJan

Forumguru
(...)
Vanwege de levering van de leaseauto, pas in 2014 was de optie 14% als snel van tafel. Dus het moest maar een 20% auto worden. (...)

Hoi Marc,

Nog even een aanvullende vraag. Waarom was de 14% van tafel? De Octavia Combi is nu ook als 14% uitvoering beschikbaar....

Groetjes... Willem-Jan

Cordoba

Forumguru
Welkom Marc. :bloemen:
Ik hoop dat de contacten met de dealer ook in de toekomst goed blijven: niet alle dealers zijn even klantvriendelijk en deskundig. Overigens verbaast het me een beetje dat de Octavia zoveel duurder is in de lease: ik zou verwachten dat de Skoda zijn waarde beter vast houdt dan de Renault, waardoor ie in de lease niet zo duur hoeft te zijn.

Op het moment van bestellen was de Octavia in 2014 niet meer leverbaar in 14%, althans dat kon hij me niet garanderen. Aangezien de Megane ook in 2014 buiten de 14% zou vallen heb ik me alleen gefocust op de EGL. De Greenline heb ik toen niet meer als optie bekeken.

Wat betreft het verschil tussen de Skoda en de Renault in leaseprijs ging het om een paar tientjes. Uiteindelijk lag de cataloguswaarde ook nog eens hoger bij de Renault (??). Dus uiteindeljk ging het om uitstraling en techniek en daardoor voor de Skoda gekozen. Wilde daarnaast wel eens iets anders rijden (bij voorkeur uit de VAG selectie). Op het moment van bestellen was bijvoorbeeld de Leon ST nog niet leverbaar. Het was een vervelend periode om in te kiezen. Weinig keuze van leverbare modellen, nieuwe modellen die uit zouden komen in 2014 en de onduidelijkheid over de bijtellingspercentages. Begrijp me goed, ik heb geen seconde spijt van de keuze. Ben een tevreden Skoda rijder.

Cordoba

Forumguru
Ik heb je - volgens mij - perfect begrepen: geen klachten over de auto, maar vooral onduidelijkheid vooraf waar je problemen mee had. Hier op het forum ook al gevallen gezien, dat auto's in plaats van in december 2013 ineens een paar maanden later geleverd zouden worden. Daarnaast is er ook nog wel eens onduidelijkheid over welke opties nu wel en niet bij een bepaald pakket horen, vooral als dat tijdens de 'wachttijd' nog wordt gewijzigd door importeur/fabrikant.

Bovenaan Onderaan