@Kensel: ga maar eens met je mooi overal in lak meegespoten auto over onverharde wegen door de bossen en bergen raggen, dan waardeer je kale zwart plastik onderdelen waar geen lak op zit al iets sneller. :-)
Tegenwoordig zien echter veel auto's die (enigszins) geschikt zijn gemaakt voor onverharde wegen en ruwer terrein eigenlijk niks anders meer dan asfalt en beton. Ik heb heel bewust een 4X4 (met slechte weg pakket) vanwege het regelmatige gebruik van de verharde weg af. Met onze hobby wildwatervaren komen we op de meest afgelegen plaatsen in allerlei landen, waar verharde wegen vaak een luxe zijn.
Ik blijf het een echter apart fenomeen vinden dat mensen zoveel meer voor de looks dan voor de praktische kant van de zaak gaan. Er lopen klaarblijkelijk hele volksstammen rond die zich een schijn willen aanmeten van iets (buitensport/outdoorsy look?) dat ze helemaal niet zijn. De initiële SUV-rage is volgens mij daar voor een deel op gebaseerd, met daarnaast de "kijk eens hoe breed wij het laten hangen" insteek.
Een "4x4", Turbo, V8, BMW M of ander logo achter op je auto plakken valt volgens mij dan weer eerder onder de "wannabe" gedachte te plaatsen...
Ach, zoveel interessante fenomenen en maar zo weinig tijd om als socioloog dergelijk boeiend en verwonderlijk menselijk gedrag te kunnen onderzoeken en proberen te verklaren. :-)