over columbus, maxidot, multifunktioneel stuur en BT..

Farquhar

Nieuw lid
Hallo daar,

Onze Octavia Combi Tdi DSG Elegance Attractive Business (HF + BT) is begin november lekker vlot geleverd door van Heukelem uit Groningen (2 oktober besteld!)
(Sneller dan verwacht en Leaseplan afhankelijk wilde, deze dacht het kenteken natuurlijk liever over de jaarwisseling heen te tillen..)

Nu hadden we al snel wat probleempjes met de BT verbinding tussen de Columbus en de Nokia 6300 van mijn vriendin. De verkoper had nog keurig de telefoon(s) ingesteld maar op de terugweg viel de verbinding met de 6300 steeds weg. Dit bleek te wijten aan een sofware (time-out) bij de Nokia:(;de verbinding wordt wel gemaakt, alles netjes uitgelezen en na een paar minuten wordt dan de BT verbinding verbroken.
Even Dealer en PON bellen om de juiste compatible versie voor de Nokia te achterhalen gaat via PON niet zo vlot. De Dealer had uiteindelijk meer succes en kreeg via Skoda uiteindelijk de juiste telefoon-software versie gegevens.

Omdat er op dit forum nogal veel mensen met gelijke problemen en vragen zijn dacht ik; deel het toch maar even:

Omdat Nokia met 'eigen' software werkt en daarbij nog de diverse telecom providers ook weer een 'eigen' versie op het toestel zetten, wil er nog wel eens een time-out conflict-je ontstaan met de Columbus.
(Overigens; toestellen onder Windows Mobile software horen volgens Skoda wel compatible te zijn; Mijn HTC's doen het in iedergeval prima met de Columbus.)
Terug naar de Nokia: even de software check-en: enter: * # 0 0 0 0 #
geeft de Nokia 6300 geïnstalleerde software versie weer
Alles boven versie 5.4 (laatste versie is 6.6) moet het 'met de Columbus doen.
Telecom providers geven vaak geen updates, daarvoor moet je bij Nokia zijn; Dat kan bij een Nokia Care point in de buurt (Nokia geeft 2 jaar garantie en dan is binnen deze termijn de upgrade gratis) of via de Nokia site en het PC-suite programma zelf downloaden.
(de winkels hebben vaak echter wel een laatste versie en checken gelijk even op de BT!..)

Over 'de veel besproken telefoonhouder'; Van Heukelem wilde hem best gratis uitbouwen maar behalve het (wegtrekkende?) deukje heb je dan ook wel een gaatje, waar dan weer een nieuw afdekplaatje over moet; Dat hebben we maar zo gelaten..(het is 'maar' lease, he?. en binnen 2 jaar hebben we weer een ander..

Verder las ik op dit forum dat er nogal wat onduidelijkheden mbt het multifunctionele stuur waren en de bediening van de telefoonfuncties.
In de Elegance Attractive Businessis zit dus geen bediening op het mf-stuurwiel (audio) voor de telefoon (dit is een extra-extra optie).
Je kan wel audio/media via deze knopjes en het volume van de actieve telefoon bedienen.
Wel kun via de knopjes op de 'ruitwisser-handle door de MaxiDot (telefoonboek) scrollen; de telefoon bedienen etc.. Maar in de praktijk zul je deze optie niet gebruiken en helemaal de funkties op het stuur niet missen, je gaat sowieso veel makkelijker naar de columbus en het touchscherm... (je kijkt mi veel eerder naar Columbus scherm -ook met binnenkomend gesprek- en dan 'bedien' je daar vanzelf ook veel eerder..)
Wissel-gesprek; gaat trouwens ook heel simpel (krijg je keurig een duidelijk pop-up venster voor)

Valt me sowieso niet tegen (understatement!); de Octavia.
We hadden proefgereden in een DSG Suberb en een 'schakel' Octavia Combi (bij gebrek aan DSG combi). De laatste viel toen beetje tegen, met name door het 'lawaai' kreeg je de indruk dat er wel wat beter geïsoleerd had mogen worden.. in de DSG Octavia combi is het geluid en comfort echter gelijk aan de Suberb beleving.
Verder heel tevreden over deze goed doordachte en praktische wagen.
Vooral uitvoering en ergonomie vallen erg op. Veel andere merken hebben dezelfde (veelal duurdere) opties maar dan toch net even minder 'handig' qua gebruik en mogelijkheden. En dan erger je je snel aan zo'n zgn gemaks-vriendelijke -gadget. In de Skoda zijn deze echt(er) wel van meerwaarde..
Voorbeeldje: Bij Volvo en Opel (mijn ervaringen, btw) kan je b.v. ook de ruitenwisser automatisch 'zetten' alleen kreeg 'k altijd ruzie; bediending is onpraktisch en onduidelijk en gaat of te snel en te langzaam.. ben je uiteindelijk nog de hele rit aan 't klooien...Bij de Skoda stel je dit wel snel & eenvoudig bij.. Verlichting: dito verhaal.. negen van de tien keer kan je op 'automatisch' er niet vanuit dat je verlichting ook daadwerkelijk brandt omdat de sensor veel te laag staat ingesteld en bij een Volvo of Opel kan je daar dan verder niets mee. Skoda wint weer; (het lijkt veel meer gebruiksvriendelijk en praktisch doordacht en ontworpen). Zo kan ik nog wel even door, over bv de DSG bak..

Al met al zeer content met en over de(ze) Skoda

Dank je voor deze uitgebreide review! Heel handig, want ik heb al in 3 auto's zitten kl**en met BT. Welke BT optie heb je nu op je auto zitten?

Stumpie

Farquhar

Nieuw lid
Dank je voor deze uitgebreide review! Heel handig, want ik heb al in 3 auto's zitten kl**en met BT. Welke BT optie heb je nu op je auto zitten?

Stumpie

Graag gedaan,

PT2 Handsfree carkitvoorber. inclusief BT dan, antenne/micro.. en die 'handige' houder, aan het dashboard.
(is het setje van 365,- uit de folder)
Bij de Elegance Buss Attr. krijg je al een MaxiDot & MF (audio) stuur..

Fabia

† In Memoriam
Dat is pas een uitgebreide introductie. Van harte welkom:aangenaam: op dit gezellige forum.

Ehm, dit is waarschijnlijk al eens eerder gevraagd, :eek: maar wat is nou het verschil tussen die twee BT opties?

Thnx,

Stumpie

Farquhar

Nieuw lid
Ehm, dit is waarschijnlijk al eens eerder gevraagd, :eek: maar wat is nou het verschil tussen die twee BT opties?

Thnx,

Stumpie

Tijdens onze bestelling hadden we de volgende Skoda opties:
PT1 is zonder BT!, PT2 (als beschreven, dus met BT)
en nog een derde optie: da's een PT2 + MaxiDot (9Q2).

PT1 en PT2 kosten beide 365,- (?).
Bij PT1 wordt je -sort of verplicht- van nog eens een investering voor een telefoon-adapter voor jouw type telefoon. (als deze al te krijgen is..)
Da's dus mi eigenlijk geen echte optie, tenzij je erg gehecht bent aan het mobieltje zonder BT..
Het is dus enkel een optie voor mensen met een telefoon zonder BT.

Bij PT2 kun je dus af met je mobiel (wel een met BT, dan)
Als je niet perse de adapter wilt; hoef je deze dus niet ook nog eens aan te schaffen..
Je hebt immers al een BT verbinding met je telefoon, alleen voor het eventuele laden van de telefoon kan je nog iets bedenken.
Daar ga je -lijkt mij- geen dure, telefoon-afhankelijke, adapter voor kopen.
Kun je ook gewoon via de aansteker-plug doen...

PT2 plus MaxiDot (515,-); lijkt me wel duidelijk. Wij konden nog gebruikmaken van de modellen actie i.v.m de facelift.
Op de Elegance Atrr. Bus. zit er al standaard een Maxidot in het pakket.
BTW: Volgens de Skoda -site loopt die actie nu nog steeds(?), al begreep 'k van de dealer dat het eind in zicht was..

Dan kun je ipv PT-opties ook nog voor een (ws iets goedkoper?..) BT Parrot-systeem kiezen.
(kan je vast in andere posts wel wat gebruikers-ervaringen over vinden)

PS; Dank voor de vriendelijke onthalen, hier..

Voor de aanschaf had 'k al een tijdje op dit informatieve forum geneusd en in de div. posts nuttige info vergaard,
die zeker -samen met de Skoda actie*- bij aanschaf & keuze een doorslaggevende rol hebben gespeeld.

*Het actie model van Skoda (combi) vergeleken met voor mij(!) concurrerende merken,
zoals Volvo (V50, V70), qua ruimte en opties scheelt uiteindelijk al snel zo'n 10.000,-
Dat was eerlijk gezegd met de huidige bijtelling van 25% ook nog wel een 'interessante overweging..

Firepeet

Nieuw lid
Ik krijg in Januari mijn Ocatavia Elegance Attractive Business met een columbus. Nu moest er volgens de verkoper een Parrot in voor de telefoon maar nu lees ik hier dat de columbus ook een BT functie heeft.

Dus mijn vraag heeft iedere columbus dit of is dit een extra optie.

Anders bestel ik mijn Parrot nog af :smirk:

Gr Peet

Farquhar

Nieuw lid
Ik krijg in Januari mijn Ocatavia Elegance Attractive Business met een columbus. Nu moest er volgens de verkoper een Parrot in voor de telefoon maar nu lees ik hier dat de columbus ook een BT functie heeft.

Dus mijn vraag heeft iedere columbus dit of is dit een extra optie.

Anders bestel ik mijn Parrot nog af :smirk:

Gr Peet

Hallo,

Volgens mij (je hebt immers ook een Elegance Attractive Business..besteld) kun je zeker volstaan met de PT2 BT kit.

Als het goed is heb je ook de Attractive Business folder gekregen; (anders kun je deze via de Skoda site downloaden/bestellen..)
Daarin staan 2 BT kits, zoals in vorige post besproken heb je al een MaxiDot in jouw pakket; Dus je kan de PT2 optie (zonder MaxiDot) gewoon bij-bestellen.
Is wel 365,- extra, misschien dat de verkoper/dealer enkel een (ws) goedkoper alternatief (Parrot scheelt gemiddeld zo'n 100,-) heeft voorgesteld?..
Of dat de dealer enkel nog een auto zonder PT2 -deze worden vanaf fabriek geïnstalleerd- heeft staan of kan (/mag; bv bij Lease afspraken?) bestellen?..
en jouw daarom blijkbaar niets heeft gezegd over de PT2 optie?..)

Het heeft niets te maken of je Columbus BT heeft, deze funktie zit juist in de PT2 kit en ook in de bestelde Parrot!
Om te kunnen 'BT-en' moet je dus sowieso wel 'iets' bijbestellen.. Aan jou de keus, lijkt me.

Persoonlijk zou ik gaan voor de PT2; heb je een mooi -op elkaar afgestemd- integraal systeem.
De bestelde Parrot zou overigens ook samen kunnen/moeten werken met de Columbus, maar
je haalt wel een extra extern produkt binnen en je moet maar zien of het allemaal samen wil/kan werken.. (zie andere topics)
En dan moet je ook nog een bescheiden plekje vinden voor de parrot?.. (asbak, vent-rooster, bij de versn.pook etc..)

Anderzijds krijg je bij de PT2 ook nog eens een extra 'kledinghaak' in de vorm van een telefoonhouder, die je ws nooit zult gebruiken..
Over deze kledinghaak: Je kunt bij bestellen (PT2's) vragen om deze niet mee te leveren (af fabriek kan dit niet) de dealer zal dus zelf de
houder moeten uitbouwen, daar zijn ze echter niet allemaal even enthousiast over;
Er moeten vanwege kabelopeningenen, wel 2 paneeltje worden vervangen; (de rand rond Columbus en een plaatje boven dashboardkastje)
Dan blijft er nog een klein montage deukje in het dashboard achter, wat na verloop van tijd echter wel wegtrekt.
Da's dan ws even onderhandelen met de dealer..

Misschien toch maar even contact opnemen met de dealer ?..

Firepeet

Nieuw lid
Hoi,

Ik heb vandaag contact gehad met de dealer en hij melde mij dat inbouw later van een BT kit onmogelijk is en dat de inbouw van een Parrot mijn enige optie is. Volgens de dealer kon het alleen als het van fabriek af gemonteerd was.

Nu heb ik hier weinig kaas van gegeten.
Dus zal het toch een Parrot worden.:mad:

GR Peet

Farquhar

Nieuw lid
Hoi,

Ik heb vandaag contact gehad met de dealer en hij melde mij dat inbouw later van een BT kit onmogelijk is en dat de inbouw van een Parrot mijn enige optie is. Volgens de dealer kon het alleen als het van fabriek af gemonteerd was.

Nu heb ik hier weinig kaas van gegeten.
Dus zal het toch een Parrot worden.:mad:

GR Peet

Hoi,..

Deze info v/d dealer klopt i.i.g. wel... moet hij je alleen wel de kans geven deze te bestellen..
Zijn ook wel bedrijven die achteraf PT's inbouwen hoor!,.. (maar dit ter info;)
Beetje raar verhaal van die dealer: jouw eerst -volgens het verhaal- niet goed voorlichten en wijzen op de div. mogelijkheden..
En dan nu is het niet meer mogelijk om je bestelling aan te passen. Lijkt mij slordig en een beetje kort door de bocht;
Is de auto misschien al eerder besteld (voor dat jij hem had besteld..)? Of zoals eerder gesuggereerd was het door de 'aflopende actie' en schaarste oid..
niet meer mogelijk compleet te bestellen? (had de verkoper dan wel even vooraf kunnen communiceren..).

In ieder geval is de dealer m.i. niet helemaal 'nauwkeurig met info verstrekking, zal ik maar zeggen.
"beetje pesten": Staat de wagen misschien al te wachten? (op een 2009 kenteken namens de Leasemaatschappij of volgens eigen wens?).
Onze wagen op is 3 oktober besteld en was op 3 november in Nederland (8 november afgeleverd),
en er waren genoeg extra opties (buiten standaard) af fabriek, om te kunnen suggereren dat deze echt wel van de fabriek af kwam
en na 3 okt. is geassembleerd en niet (ook) al in een hoekje toevallig klaarstond.
Lijkt mij dat er nog voldoende tijd was, om de bestelling tijdig aan te passen.
(Een 'kastje bij de pass. stoel plaatsen; wat kabel-tjes trekken en een beugeltje/micro/antenne monteren..en daar is nog 2 maanden voor?..)
Zeker nadat blijkbaar de verkoper je in eerst instantie niet goed geïnformeerd heeft lijkt de service een beetje mager, zo.

Hoop in ieder geval dat je er met je parrot er ook naar tevredenheid uitkomt..
(En dat de dealer je daar tenminste wel goed in heeft ge-adviseerd)

Succes

Firepeet

Nieuw lid
De wagen stond toen ik hem kocht al bij de dealer. Dus dan klopt het verhaal wel.
Het is niet anders een parrot werkt ook goed :680:

Gr Peet

Bovenaan Onderaan