overdruk turbo

Frankie

Actief lid
Vandaag onderweg van Woerden terug naar het zuiden. Zit ik ter hoogte van Weert, opeens "alle" vermogen weg. Nou ja, niet geheel, ik bleef nog rijden /forum/images/graemlins/smile.gif Maar gasgeven resulteerde in een zeeeeeeeeer trage acceleratie. Tussentop, auto van kontakt, auto weer aan: probleem (voorlopig) opgelost. E.e.a. meteen laten uitlezen en de computer gaf dus aan dat de turbo ff te hoge druk had gehad en het zaakje in de noodloop was gegaan. Oorzaak ?: onbekend!! Oh ja, het euvel met mijn koeling (zie 1 liter per 1000Km verhaal) kan te maken hebben met de stalen koppakkingen op de 2.0TDI motoren, zo liet de monteur weten. EN het probleem met de niet werkende CC kan zo weer terugkeren daar de dealers bij vervanging niet weten of ze een gemodificeerd/werkend onderdeel krijgen of niet :-/ Eveneens aldus de monteur. De computer bevestigde inderdaad dat de mijne weer kapot is.

Keep you posted !!
 

VEEJAY

Forumguru
Is het nog redelijk rijden op de snelweg in de noodloop? Ik bedoel met in en uitvoegen??
 

poekie

Actief lid
auw, dat klinkt bepaald niet goed.
Moet het eerste bedrijf nog tegenkomen wat mij probeert uit te leggen dat ze niet weten of ze een gemodificeerd/werkend onderdeel gebruiken of niet ....

Nu dat je al een aantal negatieve ervaringen achter elkaar hebt gehad wordt het wellicht tijd de communicatie niet meer via de telefoon te doen maar schriftelijk (aangetekend wel te verstaan). Mocht het nog erger worden dan kan altijd weer de volgende stap gezet worden.
Het eindresultaat zal toch moeten zijn dat je ongestoord van je auto kan genieten.
 

Frankie

Actief lid
@Veejay

Nouuuuuuu, niet echt. Het lijkt alsof er een piepklein motortje in het vooronder ligt. Gelukkig was t rustig op weg en kon ik een "proberen" wat er nog over was. Niet veel dus /forum/images/graemlins/smile.gif
 
Hoi,
Heb het ook een paar keer meegemaakt dat de turbo van mijn Fabia uitviel. Man, vlak voor een vrachtwagen invoegen in de spits is dan wel even een spannende belevenis als hij op dat moment uitvalt. Op zo'n moment mag je blij zijn dat je je snelheid kunt houden.
Bij mij hebben ze uiteindelijk de turbo vervangen nadat de computer het aangaf. De reden die de computer opgaf weet ik helaas niet, maar wel de spannende momenten in de auto.
 

Timothee

Actief lid
Als de turbodruk wegvalt, heb je toch gewoon een turboloze diesel? Hoeveel pk zou het blok zonder turbo ontwikkelen?
Ik heb een tijdje in een Peugeot 206 1.9D zónder turbo gereden en dat ging op zich prima omdat ik erop bedacht was en berekenend reed. Met mijn huidige Astra 1.7CDTI is het overigens niet veel beter.

Dat het verschil tussen 140pk en xx pk (zonder turbo) goed merkbaar is, is logisch maar hij moet toch ook zonder turbo nog vooruit komen?
 

Dutch4x4

Senior Member
Oeh, noodloop... Da's nie leuk!

En dat is wel iets meer dan simpel diesel zonder turbo. Alles wordt teruggeschroefd, tot het punt dat je eigenlijk maar beter kunt stilstaan en de Mobiliteitsservice kunt bellen. Nog los van het feit dat turbodiesels tegenwoordig echt als één geïntegreerd concept worden ontwikkeld, dus het is niet zozeer meer een atmosferische diesel met een turbo erop.
 

Ralph

Lid
Timothee: Bij noodloop schakelt de turbo uit en wordt de inspuiting ook verminderd. Dit resulteert in een maximale snelheid van ongeveer 90 á 100 km/u.
 

DJNeO

Actief lid
@Frankie

Is jou octi toevallig ook gechipt?
Toevallig was ik dinsdag bij een klant van mij die ook een octi heeft (een 2.0) en die wil hem voor geen goud laten chippen, dit omdat hij bij een aantal vrienden van hem MET VAG auto's heeft gezien dat ze in de noodloop terecht kwamen, dit omdat chippen ook de marges die zijn ingebouwd worden verminderd, waardoor de Turbo minder kan hebben en eerder in zijn noodloop komt...

Hij kon met zijn ongechipte auto plankgas doorrijden en zijn vrienden moesten om de 10 minuten stoppen omdat het de turbo teveel werd... /forum/images/graemlins/407.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: DJNeO</font><hr />

Hij kon met zijn ongechipte auto plankgas doorrijden en zijn vrienden moesten om de 10 minuten stoppen omdat het de turbo teveel werd... /forum/images/graemlins/407.gif

[/ QUOTE ]

Dan zijn die chips door prutsers geleverd, die geen knip voor hun chipneus waard zijn.
 
Eerst maar even voorstellen, vanaf het moment dat ik mijn prive auto moet verruilen voor een lease-auto ben ik regelmatig als lezer op het forum te vinden. Geweldige site en heel veel bruikbare info.
Even mijn reaktie op de turbo. Binnenin een turbo zit een lamellenblad naar gelang de positie hiervan bereik je meer dan wel minder druk, vergelijk het met propellers. Turbo's willen nog wel eens versmeren, roet en vuil op de lamellen zorgt er dan voor dat ze in de verkeerde stand blijven staan. Meestal veroorzaken ze dan overdruk, de motor krijgt een signaal dat de druk te hoog is en schakelt over op noodloop tot 115 km per uur werkt de turbo daarboven wordt hij automatisch uitgeschakeld. Uit elkaar halen en reinigen van de turbo is de oplossing, kosten bij de specialist tuning is ca 300 a 350 euro, bij de dealer roepen ze 1500 euro. Ik kan het weten want ik spreek uit ervaring en toen moest ik het nog zelf betalen. Oh ja ik heb een skoda octavia elegance, black magic, creme bekleding besteld wk 20 wordt ie gemaakt.
 

Frankie

Actief lid
@DJNeo

Nee, bij mij geen chips (zelfs geen naturel), geld was op :-/

Over schoonmaken van de turbo heeft de monteur het helemaal niet gehad.. Moet ik daar toch zelf weer naar vragen ? Zucht.... Ik hoop dat dit allemaal zaken zijn van mij "vroege" O2, want anders twijfel ik of ik wel weer een wil..
 
Bovenaan Onderaan