Overschakelen benzine naar gas bij koude moter

dirk jan

Nieuw lid
hallo heeft iemand een idee hoe lang het duurt bij een koude motor voor deze over schakeld van benzine naar gas er zit een ag installatie in mijn auto het duurt bij mij vrij lang en dan gaat dit met een schokje heeft dit met motor temp te maken??
ocktaaf 1.6 75 kw bj 2000 175000km

Ronnie

Forumguru
De mijne (Fabia Combi 1.4 16V 75pk A.G.) gaat bij ongeveer 80 graden over op gas,
dit zal na plm. 2 KM zijn. Ik heb het een keer (in het ene jaar dat ik hem nu heb) meegemaakt dat hij afsloeg op een rotonde, ik trapte net de koppeling in om terug te gaan naar z'n 2, kennelijk schakelde hij toen net over op gas.
Anders merk ik er niets van, ik weet nooit of hij op gas loopt of benzine.
Ik wil nog steeds een ledje plaatsen wat aangaat als hij op gas loopt.

dirk jan

Nieuw lid
okee dus bij koude motor blijft hij langer op benz lopen dan warme motor is mij dat dus ook weer duidelijk en nog een vraag heb de auto pas een week altijd gediesel (vento tdi)dus gas is voormij nieuw onregelmatige stationaire loop op gas maar op benz loop hij goed ook rijden op gas beetje schokkerig (deze week twee keer motormanegets lampje aan nu weer 150km uit)

Ronnie

Forumguru
Mijns insziens duidt het schokkerige stationair op een vervuild LPG filter.(zit in de LPG aanvoerleiding van tank naar verdamper,is goudkleurig )c.q .vervuilde LPGverstuivers (indien een G3 installatie). Bij weinig onderhoud kan zich een hoeveelheid "sludge"( =vervuiling) ophopen. Bij deze KM. stand kan ook de verdamper aan een revisie toe zijn.

dirk jan

Nieuw lid
okee bedank ronnie ga ik even op zoek naar het filter kan ik deze schoon maken of het vervangen heb ook gehoord dat je de verdamper af moet tappen van sluge
en mischien gasklephuis schoon maken (maar de motor loopt op benz wel mooi rond dus gaszijdig probleem)

Vervuild LPG filter.(zit in de LPG aanvoerleiding van tank naar verdamper,is goudkleurig )

Ik denk dat je de koperfilter bedoelt die vlak bij de injectoren zit. Deze filter moet af en toe vervangen worden. Hij zit tussen de verdamper en de injectoren. Meestal vlak bij het inlaatspruitstuk,tenminste als het een G3 installatie is. Zie bijlage. P.S. Deze kun je niet schoon maken. Vervangen is de remedie. Kosten gemiddeld 25 Euro.

Bijlagen

• LPG_dry_gas_filter_set_summ.jpg
    LPG_dry_gas_filter_set_summ.jpg
    4,3 KB · Weergaven: 81

oscar2

Nieuw lid
Ronnie schreef hierboven over de mogelijke oorzaken van het "stoterige" lopen van de motor. Hij noemde al met al drie oorzaken: vervuild filter, vervuilde verstuivers en de verdamper. Heeft een lpg-3 installatie dan ook een verdamper?

Ronnie

Forumguru
Ronnie schreef hierboven over de mogelijke oorzaken van het "stoterige" lopen van de motor. Hij noemde al met al drie oorzaken: vervuild filter, vervuilde verstuivers en de verdamper. Heeft een lpg-3 installatie dan ook een verdamper?
Uiteraard!
Gas is in vloeibare vorm opgeslagen in de tank, van daaruit gaat het in vloeibare toestand naar de verdamper (de naam zegt het al) waar de druk geregeld wordt. De verdamper wordt verwarmd door het koelwater van de motor. Indien de water(motor) temp. hoog genoeg is zal de G3 ECU omschakelen van benzine op LPG. LPG heeft n.l de neiging onder de (ik dacht) 7 graden niet meer gasvormig te worden, en vloeibaar gas is moeilijker te doseren. Dus wordt het eerst in de verdamper opgewarmd.

dirk jan

Nieuw lid
he hallo ik ben even op zoek geweest naar het filter maar kan het niet vinden jullie zeggen dicht bij de injectoren dus voor het verdeel stuk kan het ook direct na de verdamper zitten die is namelijk weg gewerkt in het spatbord dus binnen scherm verwijderen en weer kijken????? zit er altijd een filter in de aanvoer slang??????
en kan je de gas verstuivers ook reinigen?????

Nee,volgens mij heeft niet iedereen zo'n filter. Bij mij zit de verdamper ook in de wielkast verborgen. Denk niet dat er een filter dicht bij de verdamper zit. Ik stuur een foto mee zodat je bij mij de plaats van de filter kan zien.

Bijlagen

• DSCF0429.jpg
    DSCF0429.jpg
    93 KB · Weergaven: 31

dirk jan

Nieuw lid
okee bedankt henkus het is mij nu wel duidelijk denk dat ik geen gas filter op mijn auto heb zitten toch bedankt voor info allemaal

Bovenaan Onderaan