Overstap naar Octavia, wie overtuigt me?

Beste mensen,

Ik rij al een jaar of 5 met mijn audi a4 avant 81kw tdi uit 2000. Ik heb het voornemen over te stappen naar een octavia tdi avant uit 2006. Als ik zo rondkijk zijn er voldoende te koop voor schappelijke prijzen.

- Graag wil ik weten of er leden dezelfde overstap hebben gemaakt en of het ze is bevallen??
- Wat adviseren jullie een 1.9 of 2.0 tdi?? en waarom?
- Is de tdi met dsg aan te raden???
- Hoe is de binnen ruimte?? ik ben namelijk 2 meter lang
- wat zijn zwakke punten aan de auto en aandachtspunten waar rekening mee te houden bij aanschaf van een gebruikte octavia met 1,5 a 2 ton op de klok?

hoor graag reacties

groet ,
een overstapper:laugh:

WesleyJD

Banned
Voor de vraag wat de ruimte betreft zou ik eerst eens een ritje maken. Daar valt of staat de rest mee.

Verder een uitstekende keuze lijkt me.

Wilko

Senior Member
Ik ben 2,01m lang en ik heb ruimte genoeg in de O2 (en net genoeg in de O1).
Let wel: lengte van de rug en beenlengte variëert tussen mensen met dezelfde totale lengte, dus jij kunt goed langere benen hebben dan ik...

Ik heb bijna een jaar geleden een O2 uit 2006 gekocht, met maar net 100K km op de teller. Dat was weliswaar een benzineuitvoering (2.0 FSI 4x4), maar de hoeveelheid ellende die ik er al mee heb gehad (getande riem stuk met veel schade aan de motor, problemen met de synchronisatie van de versnellingsbak, nu vage problemen die op een vervanging van de brandstofpomp lijken te wijzen, de regelmodule van die pomp is al vervangen en is zijn heel wat uren aan de auto gemeten en onderzocht) maakt het niet waarschijnlijk dat ik nog een O2 zal kopen waar niet minimaal een jaar garantie op zit.

Sterker nog, ik heb de meeste van de bovengenoemde schade binnen de garantietermijn door de dealer (netjes) op laten lossen. Alleen gaat die ellende met de brandstofpomp (? als het niet iets anders is, want gas geven doet hij regelmatig niet als de motor koud is) buiten de garantie vallen...

Persoonlijk zou ik overigens ook geen O2 kopen die al 200K Km op de teller heeft, tenzij de grote kosten al door de verkopeende eigenaar zijn gedaan. Voor mijn gevoel zijn er dan al namelijk teveel dure dingen te ver versleten om er nog lang plezier van te hebben zonder flinke kosten te moeten gaan maken.

Octavia32

Forumguru
Zelf rij ik een 2.0 TDI en bevalt prima, ik heb hem gekocht met 152.000 in 2008 op de teller en zit nu op 233.000. Verder heb ik echt wel wat dingen gehad met de auto maar die horen erbij als je zo lang in de auto blijft rijden.
En tenslotte nog een voorbeeld kijk eens bij het topic hoogste kilometerstand dan zie je wel wat het langst meegaat als je een auto met ca 150000 op de teller.

Pendragon

Donateur
Ik heb 2 x een Octavia 2 gehad en het is een fijne auto. In beide gevallen was het een 2.0TDI, 6 versnellingen. Alleen al de 6 versnellingen (heeft de 1.9 volgens mij niet) geeft veel rust in de auto op de snelweg. Het is een fijne motor. Heb er nooit problemen mee gehad, maar andere mensen weer wel, dat heb je altijd. Negatieve dingen? Afrolgeluid vind ik wel wat hoog (rij nu Superb en dat is heel veel beter), maar daarmee ben ik wel klaar. Uitstekende auto waar je heel veel plezier van kunt hebben. De ruimte in de auto is super. Ik heb wel eens in een Audi A4 gezeten en de ruimte achterin vind ik echt een probleem in de Audi, dat is bij de Octavia veel beter. Ik zou inderdaag gewoon eens een proefrit gaan maken en je zo laten overtuigen. Veel succes met zoeken en kiezen!

Bakkertje

Forumguru
Ten opzichte van een A4, zal de ruimte je echt verbazen. (andersom valt me de ruimte in een A4 eigenlijk best wel tegen)

Verschillen zitten hem in kleine details als afwerking e.d. gewoon gaan rijden, kijken ervaren. De rest komt vanzelf.
De 1.9 is behoorlijk betrouwbaar, de 2.0 zijn er wat mindere types van, dat geldt overigens ook voor Audi.

bedankt allemaal. Over de ruimte had ik zelf al een idee dat die beter was, vooral achterin kan niet veel slechter dan bij mijn a4 avant.
Bij mijn a4 staat de stoel in de laagste en achterste stand; er kan niemand meer achter me zitten ( ik ben dus 2meter met lange benen in verhouding)

Wie kan er nog iets vertellen over brandstofverbruik van zowel die 1.9 als de 2.0 handbak bij rustig rijgedrag gecombineerd snel/binnenweg??
En hoe is de wegligging en het weggedrag ? bij mijn a4 ben ik wel verwend moet ik zeggen, zijn er meer mensen die beide hebbne gereden........ dan heb ik een idee wat ik kan verwchten bij een proefrit.

Nog 1 ding, komen de problemen met de scheurtjes in de kop bij 2.0 tdi veel voor of maar af en toe, ?
Wat zijn zwakke punten van de octavia 2? ook de draagarmen zoals bij a4 en passat?????

Havana

Forumguru
2.0 TDI t/m 2006 kun je beter laten staan, tenzij de kop vervangen is.

Verbruik handgeschakeld kun je opzoeken op spiritmonitor.de. Ook op Autoweek kun je veel reviews doorlezen. 1:20 is wel mogelijk. Met DSG is het verbruik hoger, reken op 1:16.

Qua zuinigheid zal er niet veel zitten tussen de 2.0 en de 1.9. Voordeel van de 1.9 is dat deze één klasse lichter is dan de 2.0 dus goedkoper in wegenbelasting. Vergeleken met een A4 Avant diesel is de 1.9 combi zelfs twee klassen lichter.

Ik heb zelf net een 1.9 TDI DSG uit 2007 gekocht met ruim 200k op de teller. Topic kun je hier vinden. Staat veel info in.

Zwak punt is volgens mij de aircocompressor, correct me if I'm wrong.

Octavia32

Forumguru
r
2.0 TDI t/m 2006 kun je beter laten staan, tenzij de kop vervangen is.

Verbruik handgeschakeld kun je opzoeken op spiritmonitor.de. Ook op Autoweek kun je veel reviews doorlezen. 1:20 is wel mogelijk. Met DSG is het verbruik hoger, reken op 1:16.

Qua zuinigheid zal er niet veel zitten tussen de 2.0 en de 1.9. Voordeel van de 1.9 is dat deze één klasse lichter is dan de 2.0 dus goedkoper in wegenbelasting. Vergeleken met een A4 Avant diesel is de 1.9 combi zelfs twee klassen lichter.

Ik heb zelf net een 1.9 TDI DSG uit 2007 gekocht met ruim 200k op de teller. Topic kun je hier vinden. Staat veel info in.

Zwak punt is volgens mij de aircocompressor, correct me if I'm wrong.

Hoezo laten staan, mijn octavia uit 2005 werkt zonder problemen heb er nu dus al 80000km bij gereden zonder problemen en nog geen kop problemen .Verder heeft de 2.0TDI standaard een 6 bak en scheelt wel in verbruik, ook tuning heeft een positief effect op brandstofverbruik mits goed met de rechtervoet om te gaan.

dirkie996

Forumguru
@ audi A4 overstapper: Ik heb een jaar geleden de overstap gemaakt van een Audi A4 sedan 1.9 tdi 90pk ('98) met 300.000 kilometer naar een nieuwe Octavia combi 1.6crtdi. Qua kofferruimte loopt de vergelijking mank, maar zeker de achterpassagiers zijn zeer tevreden met de octi.De octi is ook zeer goed uitgerust en afgewerkt voor z'n prijs. Ik heb nu meer luxe en na zo'n 18.000km ben ik nu ook tevreden v/d motor.Wat een stille werking i.v.m. de "oude" 1.9tdi.Ben nog steeds zeer tevreden v/d aankoop. Gewoon eens proefrijden en doen zou ik zeggen.
Mvg, Dirkie

Havana

Forumguru
De problemen met de 2.0 TDI en de kop betreffen de TDI's uit 2003, zie: http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen#2.0_liter_TDI_140_pk_pd

Dat is niet wat er staat.

haarscheurtjes in de cilinderkop. Komt voor in elke 16 klepper. De kans erop is groot als het blok gebouwd werd tussen juni 2003 en december 2003. Bij cilinderkoppen gebouwd na juli 2004 (bouwjaar, geen modeljaar!) schijnt het probleem opgelost te zijn, maar ook van BKD's uit 2006 worden gescheurde koppen gemeld. Het is een gietfout. Als de kop is vervangen dan is het probleem verholpen zegt de dealer. Maar ook koppen die zijn vervangen blijken te kunnen scheuren.

@ Octavia32

Niet iedere 2.0 TDI zal er last van krijgen uiteraard. Ik denk het merendeel niet.

Bovenaan Onderaan