ArjanGr
Senior Member
Na 6 jaar heerlijk rondgereden te hebben in mijn Skoda Fabia 1.2 HTP uit 2006 sinds begin deze maand hem toch maar de laan uit gestuurd. Door de komst van kinderen werdt de auto simpelweg te klein. En de kilometerstand was ook wat aan de hoge kant geworden (214000). Maar hij deed het verder nog helemaal prima.
Ik ben zelf al lange tijd lid van dit leuke forum ,voor de fabia heb ik een felicia gehad. Maar kennelijk had ik me nooit officieel in dit deel van het forum aangemeld. Hierdoor kun je geen advertenties in de 'bazaar' plaatsen.
Maar gezien ik nu een nieuwe auto heb, kan ik die gelijk even laten zien. Toch soort van nieuwe start.
Het is een Volkswagen Golf 6 Variant comfortline geworden uit 2011 met een 1.2 TSI motor 105 PK. Hij was betaalbaar doordat de kmstand al wat hoger was (102000). Maar gezien ik de komende jaren toch niet meer zoveel kilometers ga maken als vroeger, maakte dat voor mij niet zoveel uit. Ik heb de zij- en achterramen professioneel laten blinderen en er een net setje wintervelgen+banden bij gekocht.
Na de koop kwam ik er wel achter wat voor 'gedoe' er is (geweest) met TSI motoren. En dat de distributieketting vervangen moet worden. Na wat rondbellen met de garages waar hij onderhouden is blijkt deze bij mij bij 32614 km al vervangen te zijn. Deze is vervangen op 16-08-2012. Maar ik kan nergens vinden of dit dan al de gemodificeerde distributieketting is of dat dit nog de oudere versie is, die waarschijnlijk nog een keer stuk kan gaan... Weet iemand vanaf wanneer er bij de 1.2 TSI motoren de betere ketting is toegepast?
Daarnaast loopt de motor af en toe niet constant stationair. Hij schommelt om de 30 / 50 seconden van 700 naar 1100 toeren om vervolgens weer een tijdje wel netjes rond de 700 te blijven hangen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou de PCV klep aan vervanging toe zijn? Het rare is is dat hij dit gister bijvoorbeeld wel deed tijdens verschillende ritjes. Maar de afgelopen week had ik er helemaal geen last van en bleef de motor netjes op 700 toeren draaien.
Verneem graag reacties!
Ik ben zelf al lange tijd lid van dit leuke forum ,voor de fabia heb ik een felicia gehad. Maar kennelijk had ik me nooit officieel in dit deel van het forum aangemeld. Hierdoor kun je geen advertenties in de 'bazaar' plaatsen.
Maar gezien ik nu een nieuwe auto heb, kan ik die gelijk even laten zien. Toch soort van nieuwe start.
Het is een Volkswagen Golf 6 Variant comfortline geworden uit 2011 met een 1.2 TSI motor 105 PK. Hij was betaalbaar doordat de kmstand al wat hoger was (102000). Maar gezien ik de komende jaren toch niet meer zoveel kilometers ga maken als vroeger, maakte dat voor mij niet zoveel uit. Ik heb de zij- en achterramen professioneel laten blinderen en er een net setje wintervelgen+banden bij gekocht.
Na de koop kwam ik er wel achter wat voor 'gedoe' er is (geweest) met TSI motoren. En dat de distributieketting vervangen moet worden. Na wat rondbellen met de garages waar hij onderhouden is blijkt deze bij mij bij 32614 km al vervangen te zijn. Deze is vervangen op 16-08-2012. Maar ik kan nergens vinden of dit dan al de gemodificeerde distributieketting is of dat dit nog de oudere versie is, die waarschijnlijk nog een keer stuk kan gaan... Weet iemand vanaf wanneer er bij de 1.2 TSI motoren de betere ketting is toegepast?
Daarnaast loopt de motor af en toe niet constant stationair. Hij schommelt om de 30 / 50 seconden van 700 naar 1100 toeren om vervolgens weer een tijdje wel netjes rond de 700 te blijven hangen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou de PCV klep aan vervanging toe zijn? Het rare is is dat hij dit gister bijvoorbeeld wel deed tijdens verschillende ritjes. Maar de afgelopen week had ik er helemaal geen last van en bleef de motor netjes op 700 toeren draaien.
Verneem graag reacties!